Skip to main content
Vraag

Glasvezel aangelegd maar geen aansluiting in meterkast

• May 9, 2026
  • 8 reacties
  • 51 keer bekeken

Hallo, 

Ongeveer twee jaar geleden is er bij mij in de straat glasvezel aangelegd. Dit is gegaan via KPN Netwerk. Om deze werkzaamheden uit te kunnen voeren was er toegang nodig tot de kruipruimte dus hier zijn de werknemers bezig geweest. Vervolgens is er in de meterkast ook een zwarte kast geplaatst. Later kwam er nog iemand terug om een zegel op deze kast te plaatsen en toen waren ze klaar.

Ik heb toen geen gebruik gemaakt van een aanbieding om op glasvezel over te stappen omdat ik nog prima zat op de kabel van Ziggo. Vorige maand heb ik toch het besluit genomen om over te stappen op glasvezel. Vandaag is er een monteur langs geweest van Guidion en deze kwam gelijk met de mededeling dat er geen glasvezel aansluiting aanwezig is in de meterkast.

Nu heb ik de volgende vragen:

1.  Wat hebben de mannen van KPN Netwerk precies uitgevoerd twee jaar geleden? Ik heb toen speciaal gereedschap aangeschaft om toegang te verschaffen tot de kruipruimte. Omdat de buren mij vertelden dat ze op dat moment kosteloos glasvezel aan konden leggen en dat het later een hoop geld zou gaan kosten.
  1. Kan KPN Netwerk mij nog informatie verschaffen waarom niet alle werkzaamheden toen uitgevoerd zijn? Ze konden overal bij, ik heb geen enkele opmerking gekregen dat niet alle werkzaamheden uitgevoerd konden worden.
  1. Eigenlijk mijn belangrijkste vraag, kan KPN alsnog kosteloos een glasvezel aansluiting voor mij realiseren?

8 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 9, 2026

@Raadnemer Deel een foto van de zwarte kast in jouw meterkast.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 9, 2026

Gaat om deze zwarte kast.

rvk01
Slimmerik
  • May 9, 2026

Die kast heeft niets met glasvezel te maken. De ABB HAK D8445/2 is een 3 fase aansluiting. Stroom dus.

Geen idee wat de functie daarvan is zoals je daar geplaatst is. Ik kan me ook niet voorstellen dat KPN die aangelegd heeft.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 9, 2026

@Raadnemer Dit is een HAK (hoofdzekeringkast), dus helemaal geen glasvezelaansluitpunt. Als de afdekking verwijdert wordt (zegel gebroken), ziet er ongeveer zo uit

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 9, 2026

Duidelijk dat die kast dus helemaal niets met glasvezel te maken heeft. In ieder geval is die zwarte kast toen wel geplaatst tijdens de werkzaamheden voor het aanleggen van glasvezel. Kan ik er nog achter komen wat KPN Netwerk dan precies voor opdracht had bij mij en waarom die wel of niet volledig uitgevoerd is? Ze moeten neem ik aan ook aan kunnen bewijzen dat werkzaamheden uitgevoerd zijn of niet.

Voor de volledigheid nog een overzicht van de volledige meterkast. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 9, 2026

@Raadnemer In jouw meterkast is geen wandcontactdoos. Waarschijnlijk wordt de hoofdzekeringkast geplaats om later een wandcontactdoos te monteren om b.v. glasvezelkast + modem te aansluiten. Maar hij heeft idd geen glasvezelaansluitpunt gemaakt, misschien ligt deze kruipruimte?

rvk01
Slimmerik
  • May 9, 2026

Waarschijnlijk wordt de hoofdzekeringkast geplaats om later een wandcontactdoos te monteren om b.v. glasvezelkast + modem te aansluiten. 

Vóór de meter die daar boven zit. Dat lijkt me sterk. Daar mag je volgens mij niets tussen plaatsen. Ik denk dat dit gewoon vervanging van een hoofdaansluiting is (door de netbeheerder anders zou verzegeling niet nodig zijn). Ik mis alleen de hoofdzekering. Die horen hier toch nog voor te zitten?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 9, 2026

Ik denk dat dit gewoon vervanging van een hoofdaansluiting is (door de netbeheerder anders zou verzegeling niet nodig zijn). Ik mis alleen de hoofdzekering. Die horen hier toch nog voor te zitten?

Heel boven in meterkast is een zekeringskast maar zonder hoofdzekering. Niet iedereen (bij KPN alleen bepaalde monteurs met geschikte opleiding en certificaten) mag onder stroom werken, dus een hoofdzekering geplaats om het hele huis van stroom te onderbreken en aan stroomleiding te knutselen. De hoofdzekering is het witte voorwerp in het midden van de HAK.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 9, 2026

Klopt, boven in de kast zitten ook nog zekeringen. Dit is niet duidelijk te zien op de foto. Er is nergens iets van glasvezel te bekennen, ik heb zelfs in de kruipruimte gekeken. Ik mag hopen dat ze de glasvezelkabel wel doorgeschoten hebben want anders weet ik niet wat ze daar te zoeken hadden. Zoveel moeite gedaan toen en KPN Netwerk heeft niet eens het werk goed gedaan. 

Mijn vraag blijft of KPN nog kosteloos voor mij een glasvezelaansluitpunt kan realiseren? Het lijkt me namelijk duidelijk dat het toen tijdens de werkzaamheden niet goed gegaan is.