Skip to main content

Goedemiddag,

Gisteren is door de monteurs van kpnnetwerk het glasvezel in de meterkast aangelegd. Ik zit nu met meerdere uitdagingen.

  1. De Experia V10 staat in de huiskamer, wat betekent dat er een UTP kabel vanuit de meterkast doorgetrokken met worden.
  1. Omdat we nu glasvezel hebben zou ik graag de V10 vervangen door een KPN Box 12. Kan dit met het nieuwe glasvezelabonnement?
  1. En tenslotte wil ik een mesh netwerk aanleggen. Daarvoor wil ik de Netgear Orbi RBK852 combineren met (hopelijk) de KPN Box 12.

Is het bovenstaande via KPN te regelen, bijvoorbeeld door een monteur te bestellen?

1. Weet niet of KPN dat gaat doen.

2. Wees zuinig op de v10. Het beste modem wat kpn ooit heeft gehad. 

3. Is met de v10 geen probleem zo lang de wifi van het modem maar uit is.

Overigens wordt u automatisch overgezet naar glasvezel maar dat kan best nog een paar weken duren. Daarna kunt u naar een ander abonnement gaan indien gewenst.


Bedankt voor de snelle reactie Joep1965.

De V10 heeft geen wifi 6 als ik me niet vergis. Is dat niet wenselijk met glasvezel?

En hoe zet ik de wifi van de V10 uit?


De meerwaarde van Wi-Fi 6 is er nog niet echt. Overigens moet bij gebruik van Wi-Fi versterkers de wifi van het modem altijd uit dus heb je ook niks aan Wi-Fi 6. Je kunt de wifi uitzetten als je inlogt in de v10.


Nogmaals bedankt voor de uitleg Joep, hier kan ik mee verder.


1. Weet niet of KPN dat gaat doen.

Ja dat doen we! Ik heb al regelmatig in een kruipruimte gezeten om een kabel door te trekken omdat het FTU in de voorkant van het huis is geplaatst in de meterkast maar de oude aansluiting totaal ergens anders zat.

 

Bij een migratie naar glasvezel veranderd er niets aan de situatie thuis, denk dan aan de plaatsing van het modem en als hier meerdere kabels naartoe getrokken zijn voor bijvoorbeeld meerdere tv's. Het wilt wel eens voorkomen dat er geen tv of bekabelde apparatuur aangesloten is, dan zal de monteur voorleggen om het modem in de meterkast te plaatsen of ergens waar gemakkelijk een kabel naartoe te krijgen is.

 

Iedere situatie is anders, in veel woningen van de afgelopen 10/15 jaar die ik tegenkom liggen wel loze leidingen en dan is het kabel-trekken zo gedaan. Dan maakt de locatie van het modem niet echt uit. In de wat oudere panden is het wel altijd even passen en meten, hier in de omgeving staan bijvoorbeeld veel woningen van tussen 1900 en 1930, het is dan vaak wel een uitdaging.


 Naast de huidige aansluiting zit nog een oude analoge unit in de muur. Die leent zich volgens mij prima om een kabel doorheen te trekken, toch?


Als de kabel daarvan in de meterkast uit komt wel! Tenzij de leiding waar die in zit vol is geraakt met bijvoorbeeld cement bij de bouw van de woning. Zou niet de eerste keer zijn dat een monteur een kabel eruit wilt trekken om onze kabel erdoorheen te trekken en de kabel muurvast zit. Kwestie van ontdekken. 

 

Als het wel mogelijk is dan zou ik de monteur vragen voor een RJ45-inbouwdoosje. Ziet er een stuk netter uit in plaats van de losse kabel die uit te muur komt. Kost je €27 euro voor het doosje inclusief installatie. Je zou dan zoiets krijgen:

 


De meerwaarde van Wi-Fi 6 is er nog niet echt.

Ik vraag me af degene die dit hier allemaal verkondigen, of die wel al eens wifi6 geprobeerd hebben? Ik download veel met mijn laptop en zet vaak bestanden over naar mijn NAS. Dit overzetten gaat toch echt gewoon met bijna 1Gbit over intern netwerk. Zie ik je met wifi AC niet doen.

 

Ik heb ook een 1Gbit abonnement en gebruik een Asus AX88U. De downloadsnelheid is ~800Mbit. Waar het snelheidsverschil zit tussen die 2 dingen weet ik niet.

 

Ik gebruik geen box12 maar ook deze komt aardig in de richting van die snelheden.


De echte downloaders doen dit soort dingen die jij voorstelt met een bekabelde verbinding uiteraard.