Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel aangesloten maar nog geen abonnement mogelijk bij KPN

• September 27, 2025
  • 38 reacties
  • 417 keer bekeken

Kefster
Topper
Forum|alt.badge.img

Beste community,

3 weken geleden is er een glasvezel aansluiting gerealiseerd, zowel van KPN als van odf. 💪🏻
Maar als ik nu op KPN kijk is er (nog) niets mogelijk terwijl ik bij odf al een abo zou kunnen afsluiten.
Kan er iemand hier inklimmen om te kijken hoe lang dit eventueel nog zou kunen duren. 😅

Alvast bedankt !

Beste antwoord door Flitsend

Goedemiddag!

Op netwerk.kpn.com kun je controleren wat de status is van je aansluiting door je postcode in te vullen. Wat komt daar uit? Als de kabel inderdaad al gelegd is zal het nog stuk administratie zijn wat afgerond moet worden OF moet de rest van de aansluiting nog gerealiseerd worden, zoals bijvoorbeeld de aansluiting van jouw wijk naar het netwerk. Dit is vaak het geval in nieuwbouw wijken waar de glasvezelaansluitingen samen met de woningen opgeleverd worden. 

38 reacties

• September 27, 2025

zowel van KPN als van odf. 💪🏻

KPN levert niet over glasvezel van ODF. KPN legt zijn eigen glasvezel. Dus dan zouden er bij jou 2 glasvezelkabels moeten leggen. Klopt dat?

Hier ziet het aansluitkastje er uit? Staat daar het KPN logo op?

Kefster
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 27, 2025

zowel van KPN als van odf. 💪🏻

KPN levert niet over glasvezel van ODF. KPN legt zijn eigen glasvezel. Dus dan zouden er bij jou 2 glasvezelkabels moeten leggen. Klopt dat?

Dat klopt.

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • September 27, 2025

Goedemiddag!

Op netwerk.kpn.com kun je controleren wat de status is van je aansluiting door je postcode in te vullen. Wat komt daar uit? Als de kabel inderdaad al gelegd is zal het nog stuk administratie zijn wat afgerond moet worden OF moet de rest van de aansluiting nog gerealiseerd worden, zoals bijvoorbeeld de aansluiting van jouw wijk naar het netwerk. Dit is vaak het geval in nieuwbouw wijken waar de glasvezelaansluitingen samen met de woningen opgeleverd worden. 

Kefster
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 27, 2025

Goedemiddag!

Die site hou ik idd elke dag in de gaten 😅
Maar helaas krijg ik deze melding “Op dit moment is het niet mogelijk een (extra) glasvezelaansluiting te maken op dit adres.”
Dat terwijl het KPN kastje al opgehangen en gecontroleerd is door de installateur. (heb de ONT? al zien connecten en netjes groen zien knipperen)

Maar wellicht heb je gelijk en dat het iets administratiefs is 😓
Dan is het alleen wel vaag dat ik met odf al een odido abo ken afsluiten 😶

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • September 27, 2025

@Kefster De kans is wel groot dat er dan nog iets administratiefs moet worden afgerond. Over het algemeen doen ze dat vrij snel hoor. Je zou het eerst even kunnen afwachten. Als je dat niet wilt, dan kun je het beste even telefonisch contact opnemen met KPN. 

Je kunt de KPN klantenservice bellen op 0800-0402, elke dag bereikbaar tot 22.00. Aangezien het KPN netwerk betreft zou je er ook voor kunnen kiezen om KPN Netwerk zelf te bellen op 088 006 37 44. Zij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:00 en 17:00. Ik durf je niet te vertellen welke je exact moet hebben, excuses. Ik zou in dit geval contact opnemen met netwerk, maar of dat de juiste route is kan ik niet hard maken! 

Ik hoop dat je snel van glasvezel kunt genieten!

Kefster
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 27, 2025

@Flitsend, Heb stiekeme hoop dat er een medewerker van KPN meekijkt hier en anders word et idd maandag maar even bellen 😆

Bedankt 😉🤙🏻

• September 27, 2025

Medewerkers hier op het forum doen dat niet. Je kan een berichtje sturen via Facebook. Zo heb ik dat toendertijd gedaan.

• September 27, 2025

"Dan is het alleen wel vaag dat ik met odf al een odido abo ken afsluiten 😶"

Omdat het  twee fysieke aansluitingen betreft via verschillende netwerkbeheerders met eigen administratie systemen is daar niks vaags aan.

Zonder de lijn van ODF zou Odido ook niet kunnen leveren.

Wat mij hierin verbaasd is dat beide aansluitingen blijkbaar tegelijk zijn afgemonteerd.

Kefster
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 27, 2025

Ja dat zou kennen.
Alleen beide lijnen werden letterlijk tegelijk aangelegd en door dezelfde monteur, waarvan de KPN lijn ook gelijk werd doorgemeten.

Dus blijf et apart vinden dat KPN er zoveel langer over moet doen dan odf die dus 1,5 wk gelee al “live” was.

Maar goed, zou idd administratief geneuzel kennen zijn.
Hoop dat er een medewerker ergens meeleest en anders gaat ik morgen maar weer eens bellen 😅

• September 27, 2025

Voor de duidelijkheid, je hebt zo'n aansluitpunt van KPN? 

Kefster
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 27, 2025

Yessss

glasvezel aansluitingen
​​​​​​

• September 27, 2025

Het is toch wel heel bijzonder dat KPN en ODF tegelijk aanleggen.

En als ze dan de kastjes nog op dezelfde hoogte hadden geplaatst... dan had het er bijna nog grappig uitgezien ook...

Kefster
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 27, 2025

@Marlon92 Ja, de straat is hier meerdere keren open geweest dus wist zelf ondertussen ook niet meer welke er nu aangelegd zou worden, dat was dus ook het eerste wat ik aan dat knaapje vroeg.
Zijn reactie was een soort van weet ik niet… Terwijl dat dus er met koeie letters op de ntp staat. 🙄
Ben er toen maar bij blijven zitten om te zien of hij het niet verprutste of dergelijk. 🤔

• September 27, 2025

Wel gek eigenlijk. De meeste providers die over glasvezel van ODF leveren, die zijn ook beschikbaar op het KPN netwerk...

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • September 27, 2025

Kijk eens bij breedbandwinkel.nl wat ze zeggen over jouw adres. 

• September 27, 2025

En als ze dan de kastjes nog op dezelfde hoogte hadden geplaatst... dan had het er bijna nog grappig uitgezien ook...

Eigenlijk is dat niet zo heel gek. KPN en ODF leggen niets aan dit zijn enkel opdrachtgevers.

De bedrijven die dit werk doen werken voor alle partijen, ook Delta-fiber en Ziggo. Het is dus heel efficiënt dat dit in één keer is gedaan ook beter voor de bewoner. Je hoeft maar 1 keer thuis te blijven.

Wel gek eigenlijk. De meeste providers die over glasvezel van ODF leveren, die zijn ook beschikbaar op het KPN netwerk...

Het is juist belachelijk dat er twee vezels die exact hetzelfde doen naar binnen komen, soms zelfs drie ook van Delta-fiber De providers moeten huur aan de ene netwerkbeheerder betalen of aan de ander. Dat is toch zonde van het werk een aansluiting die mogelijk niet wordt gebruikt 

Het meest vreemde is nog dat KPN dochter Solcon ook na een  jaar via ODF beschikbaar is.

• September 27, 2025

Eigenlijk is dat niet zo heel gek. KPN en ODF leggen niets aan dit zijn enkel opdrachtgevers.

Dat maakt natuurlijk geen bal uit. 

De bedrijven die dit werk doen werken voor alle partijen, ook Delta-fiber en Ziggo. 

Normaal gesproken willen KPN, Delta en Ziggo nooit tegelijk aanleggen. Het zijn concurrenten van elkaar. Als er 1 een sleuf graaft. Of laat graven. Dan wil die daarin alleen zn eigen kabel. En niet die van de concurrenten erbij.

Het is juist belachelijk dat er twee vezels die exact hetzelfde doen naar binnen komen, soms zelfs drie ook van Delta-fiber De providers moeten huur aan de ene netwerkbeheerder betalen of aan de ander. Dat is toch zonde van het werk een aansluiting die mogelijk niet wordt gebruikt 

Het meest vreemde is nog dat KPN dochter Solcon ook na een  jaar via ODF beschikbaar is.

Het is ook zonde dat AH en Jumbo allebij een eigen bezorgservice hebben. En dan heb je in veel gebieden ook nog meer bezorgservices zoals Picknick enzo. Waarom hebben ze niet gewoon 1 gezamenlijke bezorgservice? Dat zou toch veel efficiënter zijn?

Het is ook zonde dat jij en je buren allemaal een eigen auto hebben. Jullie kunnen best auto's delen. Dan zijn er veel minder auto's nodig in de straat. 

Maar ja... zo zit de wereld nou eenmaal niet in elkaar hé?

• September 27, 2025

Dus binnenkort komt Nuon hun eigen kabel leggen  en meter plaatsen als ik naar hun overstap?

Leen59
Wijsgeer
  • September 27, 2025

Op dat gebied zit de wetgeving en het consessie gedoe iets anders in elkaar.

https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/wie-is-wie-energiemarkt/wie-is-mijn-netbeheerder

• September 28, 2025

Dus binnenkort komt Nuon hun eigen kabel leggen  en meter plaatsen als ik naar hun overstap?

Jij weet zelf ook wel dat het elektriciteitsnet anders in elkaar zit dan glasvezel. 

Kefster
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 28, 2025

Kijk eens bij breedbandwinkel.nl wat ze zeggen over jouw adres. 

Met glasvezel alleen odido tot me beschikking.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Kefster, welkom op onze community! Wat een avontuur, ik lees dat er inmiddels al wat dingen lopen achter de schermen. Laat je ons weten hoe t afloopt?

Kefster
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 30, 2025

Hoi ​@Kefster, welkom op onze community! Wat een avontuur, ik lees dat er inmiddels al wat dingen lopen achter de schermen. Laat je ons weten hoe t afloopt?

Ha Thomas, agh ja he. Gaat niet zonder slag of stoot in ieder geval 😅
vanmorgen zou der een monteur komen, maar die belde me op met de mededeling dat de betreffende pen die op het glasvezelpunt komt niet in orde was (iets met de batterij ofzo), duuuus moet er een andere afspraak gemaakt worden 🤣

Maar goed, zal uiteindelijk vast wel goed gaan komen.
In ieder geval super dat het zo opgepakt is door jullie 💪🏻

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 30, 2025

Ik ben dan benieuwd hoe Nuon gas door een kabel geperst krijgt😎 Misschien loopt het dan met een sisser af.😅

Kefster
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 4, 2025

Nouuuu, update’tje.

Dinsdag kon de monteur niet i.v.m. falende apparatuur.
Woensdag is de aannemer zelf langs gekomen om deze door te meten en is Goed bevonden.
Donderdagmiddag is dat bericht bij KPN verwerkt en heb ik me eindelijk kunnen laten omzetten naar glasvezel 💪🏻💪🏻💪🏻

MAAAAAAARRR, zoals ik ook al eerder vermelde dat het niet zonder slag of stoot ging gaat PostNL
hier ook een duit int zakje doen.
Het pakketje zou vrijdagmiddag bij afleverpunt bezorgd worden.
Dit is toen verschoven naar vandaag om dus nu te vermelden dat dit een maandag word,
op de dag dat mijn verbinding omgezet word… 😡

KPN is inmiddels al op de hoogte en gaat een nieuw pakket sturen en dit pakket word onderzocht. 💪🏻

Had PostNL altijd heel hoog zitten als de betrouwbaarste verzender, maar dat gaat nu wel langzaamaan het putje in 😪

Maandag de volgende update 💪🏻

*Edit.
Nou zag ik dat het pakket geen router bevatte, klopt dit?
Want ik heb op het moment de experia Box v10 en die heeft geen WAN port.

Ook heeft de aannemer een ONT laten zitten op FTU en volgens KPN krijg ik er nog 1 😅