Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel aangesloten, wat doe ik met dit kastje?

• February 3, 2026
  • 8 reacties
  • 116 keer bekeken

L.S.

Onlangs is er bij glasvezel binnen gebracht. Nu heb ik een nieuw kastje in mijn huis. Wat moet ik daar mee? 

Beste antwoord door Marlon92

Daar moet later nog een kastje overheen geschoven worden. Daarna kan de KPN Box of Experiabox daar op aangesloten worden. Dan heb je een verbinding over glasvezel. 

8 reacties

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • February 3, 2026

Heb je naast dat de daadwerkelijke kabel naar binnen is gebracht (en afgemonteerd is) ook een internet abonnement bij KPN (Of een andere provider die over deze glasvezel aansluiting kan leveren)?

Let op er zijn meerdere Glasvezel aanbieders qua netwerk, en ik ga er nu van uit dat het om een kabel van KPN gaat.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 3, 2026

Een modem kan je in het algemeen niet zomaar aansluiten op het glasvezelkabeltje wat in jouw meterkast uitkomt. Net als dat jou modem niet direct op de grote PTT kabel uit de grond wordt aangesloten.

Ik vermoed dat het om een klein wit vierkant kastje gaat? Daar ligt de glasvezel in opgerold, en mag je overigens niet openmaken. Zodra je glasvezel af gaat nemen, schuif je er een elektrisch kastje overheen wat ervoor zorgt dat alle lichtsignalen uit de glasvezel, omgezet worden naar bitjes en byte'jes die bij jouw modem binnenkomen. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 3, 2026

Beste ​@Veltje26 kun je eens een foto plaatsen van het ‘kastje’?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 3, 2026

Hoi. Morgen, ben nu niet thuis.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 4, 2026
Kan je hier iets mee?

• Antwoord
  • February 4, 2026

Daar moet later nog een kastje overheen geschoven worden. Daarna kan de KPN Box of Experiabox daar op aangesloten worden. Dan heb je een verbinding over glasvezel. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 4, 2026

Beste ​@Veltje26 dat is een FTU, oftewel een grondplaat om glasvezelkast (ONT) op te (laten) schuiven,

Als je nu een thuisdabo hebt van KPN via de koperlijn, aangesloten op het IS/RA-punt dat onder de FTU geplaatst is, kun je aan KPN via 0800 0402 vragen om migratie van koper naar glas.

Succes.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 4, 2026

Ik dacht dat er altijd zo’n mooie sticker op de muur achter zo’n glasvezelaansluitpunt/FTU geplakt werd. Al was het maar om zeker te weten dat er genoeg ruimte is voor het (schuiven van het) glasvezelkastje dat daar nog overheen moet? 🤓

En wat een saai en dun wit kabeltje gaat er dat kastje in. 😎

@Veltje26, als je nieuwsgierig bent wat het vervolg is als je overgaat op glasvezel, zie dan bijvoorbeeld de video op Glasvezel aansluiten: hoe wordt glasvezel aangesloten?