Skip to main content
Antwoord

Glasvezel aansluiten in meterkast buiten de woning

• September 1, 2025
  • 4 reacties
  • 83 keer bekeken

Beste lezers,

Ik heb Glasvezel nieuw besteld. Deze wordt 5-9-2025 geactiveerd. Nu zie ik dat mijn glasvezelpunt is aangelegd in de meterkast, die alleen via de buitenkant van het huis te bereiken is. In deze meterkast zit ook geen wand contact doos. Dus kan het geleverde zwarte kastje dan ook niet aansluiten op het stroom. Ik heb een oud NT1/ISDN kastje in mijn woonkamer. Paar vragen:

• Kan een KPN monteur de aansluiting verleggen naar mijn woonkamer. Ik vermoed dat hij dan de kamer doortrekt? Wellicht de oude koperlijn vervangen door de glasvezel lijn? Wat kan er gedaan worden?
  • Zijn er kosten?
  • Kan ik nu al een monteur aanvragen of ik moet ik even wachten tot 5-9?

Alvast bedankt voor de hulp.

Beste antwoord door Marlon92

De monteur kan een wandcontactdoos maken in de meterkast. Dat is gratis. Dus stroom is geen probleem. Vanuit het glasvezelkastje in de meterkast kan de monteur een utp kabel de woning in leggen. Dat is doorgaans ook gratis. Alleen het moet wel kunnen. 

Loopt de telefoonlijn ook vanuit meterkast naar woonkamer? 

4 reacties

• Antwoord
  • September 1, 2025

De monteur kan een wandcontactdoos maken in de meterkast. Dat is gratis. Dus stroom is geen probleem. Vanuit het glasvezelkastje in de meterkast kan de monteur een utp kabel de woning in leggen. Dat is doorgaans ook gratis. Alleen het moet wel kunnen. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 1, 2025

Bedankt voor de reactie. Ik kan niet helemaal goed zien of hij vanuit de meterkast naar de kamer loopt. Het NT1 kastje zit aan de andere kant van het huis. Net als adsl/pots aansluiting. Kan ik dit ergens aan zien in de meterkast? 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 3, 2025

Hi ​@Arjan Petersen,

Hoe oud is jouw woning precies? Bij woningen die zijn gebouwd voordat telefonie ‘normaal’ was, is de koperaansluiting vaak aangelegd via de buitenmuur die het dichtst bij de straat lag. Dat houdt in dat hij in elke willekeurige kamer, hal of zelfs in de kelder kan zitten. In de periode daarna, tot eind jaren 70/begin jaren 80 werd het hoofdaansluitpunt vaak aangelegd in de woonkamer. En sinds die periode wordt hij doorgaans in de meterkast geplaatst. Dit is hoe de koperaansluiting er uit kan zien: overzicht KPN aansluitpunten, zie je 1 daarvan terug in de meterkast?

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 8, 2025

Hoe staat het er nu voor ​@Arjan Petersen? Heb je een werkende aansluiting en zo ja, hoe is het nu precies aangesloten?