Skip to main content

In onze straat wordt het glasvezel aangelegd m.b.v. een zogenaamd Buiten Overname Punt (BOP).

Zie bijgevoegde video-uitleg.  BOP in de praktijk

Volgens de website van VWT wordt voor de uiteindelijke huisaansluiting vanaf het BOP een prefab aansluitkabel naar het modem gelegd.  Er wordt niet meer gesproken over een FTU- en een NT kastje dat over het algemeen in de meterkast gemonteerd wordt. Op het internet kan ik verder niets vinden over deze manier van aansluiten.

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met deze manier van aansluiten? Gebeurd dit inderdaad zonder een FTU- en NT kastje en kan de aansluitkabel vanaf de BOP rechtstreeks, door de kruipruimte, naar het modem dat bij mij in de woonkamer staat?

Ik heb ervaring want in ons gebied "BoP'en" we. De bob is enkel buiten, vanaf hier gaat gewoon een glasvezel naar binnen, waarschijnlijk in de meterkast en op het uiteinde zit gewoon een FTU waar een XGSPON ONT overheen gaat. 


Hallo @Vinc de BOP komt in de plaats van een aansluiting in de meterkast bij mensen die (nog) geen glasvezel willen.

Door nu gebruik te maken van de BOP bespaart de glasvezellegger veel tijd en moeite.

In mijn woonplaats wordt (nog) geen gebruik gemaakt van de BOP, maar steken de glasvezelsprieten gewoon op de woongrens uit de grond.

Een familielid van mij heeft in het verleden toestemming gegeven om een aansluitpunt in de meterkast te maken, terwijl hij klant is bij de kabelboer.

Dat werk (en geld) naar de meterkast toe bespaart men nu door met het BOP-systeem te werken.

 


Ik heb ervaring want in ons gebied "BoP'en" we. De bob is enkel buiten, vanaf hier gaat gewoon een glasvezel naar binnen, waarschijnlijk in de meterkast en op het uiteinde zit gewoon een FTU waar een XGSPON ONT overheen gaat. 

Bedankt voor de snelle reactie!

Dat is een duidelijk antwoord, maar gek genoeg niet in overeenstemming met de tekst die op de VWT-site staat. VWT doet het veel eenvoudiger voorkomen. Gaatje in de gevel en het modem aansluiten….

Er wordt dus nog steeds gebruik gemaakt van een FTU en een ONT. En voor die ONT is dan een stroomaansluiting nodig als ik het goed begrijp?


Ik heb ervaring want in ons gebied "BoP'en" we. De bob is enkel buiten, vanaf hier gaat gewoon een glasvezel naar binnen, waarschijnlijk in de meterkast en op het uiteinde zit gewoon een FTU waar een XGSPON ONT overheen gaat. 

Bedankt voor de snelle reactie!

Dat is een duidelijk antwoord, maar gek genoeg niet in overeenstemming met de tekst die op de VWT-site staat. VWT doet het veel eenvoudiger voorkomen. Gaatje in de gevel en het modem aansluiten….

Er wordt dus nog steeds gebruik gemaakt van een FTU en een ONT. En voor die ONT is dan een stroomaansluiting nodig als ik het goed begrijp?

Stroom is altijd nodig bij een glasvezelpunt @Vinc 


Er wordt dus nog steeds gebruik gemaakt van een FTU en een ONT. En voor die ONT is dan een stroomaansluiting nodig als ik het goed begrijp?

Uiteraard is het nog altijd noodzakelijk om een ONT aan te sluiten.

Maar ja, dat is een kwestie van een zwart kastje (ONT) over een wit kastje (FTU) schuiven totdat die "klik" zegt.


Ik ben eerder geneigd om een monteur te geloven, maar als je even naar de bijgevoegde video kijkt (00:53) wordt er toch duidelijk gezegd dat BOP de traditionele FTU vervangt. Hoe zit dat dan?


Ik ben eerder geneigd om een monteur te geloven, maar als je even naar de bijgevoegde video kijkt (00:53) wordt er toch duidelijk gezegd dat BOP de traditionele FTU vervangt. Hoe zit dat dan?

Hallo @Vinc dat is dan een fout in de video.

 


Ik ben eerder geneigd om een monteur te geloven, maar als je even naar de bijgevoegde video kijkt (00:53) wordt er toch duidelijk gezegd dat BOP de traditionele FTU vervangt. Hoe zit dat dan?

Hallo @Vinc dat is dan een fout in de video.

 

Dat is dan een slordige fout voor een professioneel bedrijf van wie je verwacht dat ze de klant correct voorlichten. Maar uit dit forum heb ik al begrepen dat de juiste informatie aan de klant verstrekken nogal een heikel punt is.

Bij mij is het BOP eind december 2022 aangelegd en eind januari komen ze de aansluiting naar binnen maken. Het lijkt er op dat ze hier in de straat iedereen standaard van een BOP voorzien, onafhankelijk van of je de aansluiting nu wel of niet wilt. Wellicht werkt dit sneller en efficiënter. Daar is het uiteindelijk toch om te doen als ze in korte tijd zoveel mogelijk aansluitingen willen realiseren.


Je wilt uiteraard geen ONT onder de grond in jouw tuin immers een ONT is een actief apparaat dat stroom nodig heeft. En dus zal de glasvezel vanuit die BOP naarbinnen doorgetrokken worden om daar op een FTU afgemonteerd te worden.


Ik ben eerder geneigd om een monteur te geloven, maar als je even naar de bijgevoegde video kijkt (00:53) wordt er toch duidelijk gezegd dat BOP de traditionele FTU vervangt. Hoe zit dat dan?

Hallo @Vinc dat is dan een fout in de video.

 

Dat is dan een slordige fout voor een professioneel bedrijf van wie je verwacht dat ze de klant correct voorlichten. Maar uit dit forum heb ik al begrepen dat de juiste informatie aan de klant verstrekken nogal een heikel punt is.

Bij mij is het BOP eind december 2022 aangelegd en eind januari komen ze de aansluiting naar binnen maken. Het lijkt er op dat ze hier in de straat iedereen standaard van een BOP voorzien, onafhankelijk van of je de aansluiting nu wel of niet wilt. Wellicht werkt dit sneller en efficiënter. Daar is het uiteindelijk toch om te doen als ze in korte tijd zoveel mogelijk aansluitingen willen realiseren.

Het gaat sneller, efficiënter, en het is vele malen prettiger voor de klant. Je hoeft nu nog maar 1x thuis te blijven om alles in een stroom aan te sluiten, want de aansluiting wordt tegelijkertijd gedaan als de installatiedatum. Als laatste heeft het voordeel dat als de FTU om wat voor reden dan ook defect raakt KPN zelf de FTU kan vervangen in plaats van een ticket aanmaken waarna KPNNetwerk langs moet komen. Dus het heeft behalve efficiëntie ook andere voordelen. 
 

In het filmpje komen best wat technische woorden voor, ik vraag me wel af hoe u er aan komt. Volgens mij is het namelijk meer voor intern gebruik qua uitleg over de bop dan voor u als consument bedoeld. Het klopt namelijk dat de bop als eindpunt van KPNNetwerk wordt gezien, dus hun hebben dan niks meer te maken met een FTU. Ik snap de verwarring wel goed.

 

Als laatste wil ik even melden dat de KPN Monteur die het komt aansluiten kosteloos een wandcontactdoos in de meterkast voor u kan realiseren. 


Hallo @Ik_Hussel  en @Vinc , dat promofilmpje heb ik een half jaar geleden al eens gezien en is op internet en diverse telecomsites gewoon terug te vinden, niks geheims aan.

 


Zou inderdaad goed kunnen hoor, maar vindt het dan inderdaad erg onduidelijk. Vindt het ook lijken of je bij vwt diensten kan aanvragen.



In het filmpje komen best wat technische woorden voor, ik vraag me wel af hoe u er aan komt. Volgens mij is het namelijk meer voor intern gebruik qua uitleg over de bop dan voor u als consument bedoeld. Het klopt namelijk dat de bop als eindpunt van KPNNetwerk wordt gezien, dus hun hebben dan niks meer te maken met een FTU. Ik snap de verwarring wel goed.

Als laatste wil ik even melden dat de KPN Monteur die het komt aansluiten kosteloos een wandcontactdoos in de meterkast voor u kan realiseren. 

 

Het filmpje is afkomstig van de site van BouwendNederland. Inderdaad is het meer voor bedrijven bedoeld, maar het is door iedereen, dus ook gewone consumenten, te bekijken.

Enfin, voor mij is het verhaal over BOP, FTU en ONT nu wel duidelijk. Nu is het wachten op de monteur die de aansluiting in de meterkast gaat maken. Zelf zal ik vanaf de ONT, door de kruipruimte, een UTP-Cat 6a-kabel naar het modem in de woonkamer moeten trekken. Volgens de telefoniste van VWT doet de monteur dit niet alhoewel dit door KPN vooraf wel beloofd was.

Dat wordt nog een hele klus!


@Vinc cat6 niet, cat5e trekken we wel door de kruipruimte. Als dat ook de beste weg is doen we dat nog kosteloos ook. Deze week al twee gedaan 😃


@Vinc cat6 niet, cat5e trekken we wel door de kruipruimte. Als dat ook de beste weg is doen we dat nog kosteloos ook. Deze week al twee gedaan 😃

Maar jullie moeten toch met twee monteurs zijn om in de kruipruimte te mogen werken?


@Ik_Hussel dat lijkt me een mooi aanbod!

Bij voorkeur trek ik een Cat 6a kabel vanwege de hogere mogelijke snelheid. Zou het werken als ik zelf de Cat 6a kabel aanschaf en de monteur hem vervolgens door de kruipruimte trekt?

Het is in mijn woning nogal lastig om in de kruipruimte te komen en daarom wil ik de aansluiting meteen 'zwaar' uitvoeren i.v.m. een toekomstige upgrade van ons abonnement.


@Vinc cat6 niet, cat5e trekken we wel door de kruipruimte. Als dat ook de beste weg is doen we dat nog kosteloos ook. Deze week al twee gedaan 😃

Maar jullie moeten toch met twee monteurs zijn om in de kruipruimte te mogen werken?

Verschilt, vanuit veiligheidsaspecten gaan we er in ons eentje maximaal 2m in. Maar we hebben ook een telescoophaak. Dus we kunnen vaak een gaatje boren, cat5e kabel naar beneden duwen en daarna vanuit het gat naar ons toe halen. 
Als dat niet mogelijk is of het is erg modderig (als er water in staat gaan we er niet in!) dan maken we een nieuwe afspraak en komen we met twee man terug.


@Ik_Hussel dat lijkt me een mooi aanbod!

Bij voorkeur trek ik een Cat 6a kabel vanwege de hogere mogelijke snelheid. Zou het werken als ik zelf de Cat 6a kabel aanschaf en de monteur hem vervolgens door de kruipruimte trekt?

Het is in mijn woning nogal lastig om in de kruipruimte te komen en daarom wil ik de aansluiting meteen 'zwaar' uitvoeren i.v.m. een toekomstige upgrade van ons abonnement.

Dat zal aan de monteur liggen, persoonlijk zou ik een goede discussie met u voeren en en als u toch echt de cat6a wilt mag je achteraf in me werkbon tekenen dat je eigen kabel gebruikt en KPN hier geen garantie op geeft. 


@Ik_Hussel ik snap dat KPN alleen Cat-kabels wil gebruiken die voldoen aan hun kwaliteitsnormen. Duidelijk verhaal verder. Dank voor deze informatie!


Goed om te lezen. Ik ben zelf ook weer wat wijzer geworden.

@Vinc mochten er toch nog vragen zijn, stel ze gerust.