Skip to main content

Glasvezel aansluiting in het schurenblok aangelegd. Daar is geen stroom!

  • 10 November 2023
  • 76 reacties
  • 2622 keer bekeken

Vorig jaar is in de hele wijk geitenkamp het glasvezel netwerk aangelegd in samenwerking met de gemeente Arnhem. KPN is het netwerk beheerder van dit glasvezel netwerk. Nu is het probleem dat ik in een appartementen complex woon en zijn de glasvezel aansluitingen in de meterkasten beneden in de schurenblok gemaakt, daar zijn geen groepenkasten en dus ook geen stopcontacten voor modems aanwezig. Hoe krijg ik KPN zo ver om het glasvezel netwerk door te trekken naar boven naar mijn groepen kast boven, zodat ik gewoon over kan stappen op het KPN netwerk?

Wacht, totaal geen stroom? Geen enkel deel van een meterkast daar? Dan had de glasvezel daar nooit aangelegd mogen worden.

Kun je wat foto's plaatsen van de situatie?


 


 


Ah ok, duidelijk.

Dit zijn huurwoningen? Je zal via de huurbaas en elektricien moeten regelen die een stopcontact komt realiseren. KPN monteurs mogen alleen boven de groepen werken.

Wat we vervolgens wel kunnen doen, is aan die oude telefoonkabel een utp kabel knopen en doortrekken naar boven. Dan verbinden we de glasvezelaansluiting met het modem in huis. Maar eerst dat stopcontact.


Ah ok, duidelijk.

Dit zijn huurwoningen? Je zal via de huurbaas en elektricien moeten regelen die een stopcontact komt realiseren. KPN monteurs mogen alleen boven de groepen werken.

Wat we vervolgens wel kunnen doen, is aan die oude telefoonkabel een utp kabel knopen en doortrekken naar boven. Dan verbinden we de glasvezelaansluiting met het modem in huis. Maar eerst dat stopcontact.

Dat is het mooie, Deze woningen zijn van vivare en die willen niet kosteloos stopcontacten aanleggen. Dan moet ik als huurder betalen voor het aanleg van stopcontacten om vervolgens internet te kunnen ontvangen. Doordat ik nog steeds kabel netwerk van onze DURE ziggo vrienden kan ontvangen heb ik namelijk toch de mogelijkheid tot internet.

Waarom kan de glasvezelkabel niet gewoon doorgetrokken worden naar boven?


Waarom kan de glasvezelkabel niet gewoon doorgetrokken worden naar boven?

 

Dat zijn afspraken tussen KPNnetwerk en de verhuurder geweest. Maar dan vind ik belachelijk dat de verhuurder dan niet een fatsoenlijke stroomvoorziening regelt. Ze zullen ongetwijfeld weten dat glasvezel stroom nodig heeft. En als je je huurders helemaal van dienst wil zijn, zorg je ook voor utp verbindingen. 


Onderin komen de buisjes boven en hier heb ik wel stroom en de groepenkast...

 


Tja, ik ben maar een amateur hobbie elektronica met led's maar waarom niet gewoon de glasvezelkabel vastbinden aan die oude telefoon kabel en naar boven trekken die hap en dan beneden de glasvezel kabels aan elkaar versmelten…

Ik wil heel graag overstappen naar KPN omdat het maandelijks bedrag lager ligt dan Ziggo. Maar Niemand anders dan bied tegenwoordig nog kabel netwerk aan. En daar zit ik momenteel als huurder dus aan vast.


Ah ok, duidelijk.

Dit zijn huurwoningen? Je zal via de huurbaas en elektricien moeten regelen die een stopcontact komt realiseren. KPN monteurs mogen alleen boven de groepen werken.

Wat we vervolgens wel kunnen doen, is aan die oude telefoonkabel een utp kabel knopen en doortrekken naar boven. Dan verbinden we de glasvezelaansluiting met het modem in huis. Maar eerst dat stopcontact.

Dat is het mooie, Deze woningen zijn van vivare en die willen niet kosteloos stopcontacten aanleggen. Dan moet ik als huurder betalen voor het aanleg van stopcontacten om vervolgens internet te kunnen ontvangen. Doordat ik nog steeds kabel netwerk van onze DURE ziggo vrienden kan ontvangen heb ik namelijk toch de mogelijkheid tot internet.

Waarom kan de glasvezelkabel niet gewoon doorgetrokken worden naar boven?

 

Hoi @Hendrik Willem Verhaaf  en tevens stadsgenoot,

Vertel mij niets over woningcorporatie Vivare, daar heb ik samen met wat buurtbewoners mee in de clinch gelegen een tijdje gelden, omdat ze gewoonweg weinig tot niets doen voor hun huurders, en ook niet luisteren naar de wensen van hun huurders.

Ik huur namelijk zelf ook een nieuwbouwwoning van Vivare in Arnhem, en huur al sinds 2010 bij deze woningcorporatie, dus heb genoeg meegemaakt en ook gehoord.
Voor de rest ben ik wel een tevreden huurder, en heb ik Vivare ook maar sporadisch nodig.

Dat je als huurder nu moet betalen voor een wandcontactdoos in je meterkast, sta ik absoluut niet gek van te kijken, maar zou absoluut niet zo moeten zijn.
Het heeft ook vaak weinig zin, om Vivare hier telkens om te vragen, omdat het antwoord vaak hetzelfde blijft.

KPN Netwerk zou met Vivare opnieuw in gesprek moeten gaan, om alsnog af te spreken dat alle glasvezelkabels gewoon doorgetrokken moeten worden naar de meterkasten in de woningen zelf, want daar zit (zoals in jouw geval) wel een wandcontactdoos voor stroom voor de FTU.

Echt waar, soms worden er gewoon problemen gecreëerd, terwijl dat helemaal niet nodig was geweest door goede afspraken te maken.


Waarom kan de glasvezelkabel niet gewoon doorgetrokken worden naar boven?

 

Dat zijn afspraken tussen KPNnetwerk en de verhuurder geweest. Maar dan vind ik belachelijk dat de verhuurder dan niet een fatsoenlijke stroomvoorziening regelt. Ze zullen ongetwijfeld weten dat glasvezel stroom nodig heeft. En als je je huurders helemaal van dienst wil zijn, zorg je ook voor utp verbindingen. 

Hoi @DennisA78 

Jij woont waarschijnlijk niet in de regio Arnhem, en kent Woningcorporatie Vivare dus niet.
Als je wat wilt als huurder, dan doen ze soms heel moeilijk of je moet ervoor betalen.
Zolang je geen problemen hebt wat geld gaat kosten, is er weinig tot niets aan de hand, en is het op zich een prima woningcorporatie met goede huurwoningen.

Reparaties die door Vivare gedaan moeten worden, wordt ook netjes, correct en kosteloos gedaan door vriendelijke en vakkundige monteurs van Vivare.
Maar iets extra plaatsen zoals een wandcontactdoos in de meterkast, komt voor kosten van de huurder zelf.

Het is ook belachelijk, dat ben ik ook met je eens, maar zo werkt Vivare nu eenmaal.
​​
In alle nieuwbouwwoningen van Vivare, waar ik zelf ook in woon, hebben ze wel in alle meterkasten 2 wandcontactdozen laten plaatsen, waardoor ik dus vier verschillende apparaten van stroom kan voorzien.
Ook zat er al een FTU van KPN Netwerk in mijn meterkast, toen ik hier als 1e huurder ging wonen.

Dus waarom het in hun nieuwbouwwoningen wel kan, maar bij @Hendrik Willem Verhaaf niet, begrijp ik zelf ook niet.

 


Dat zou niet uit moeten maken, zo ver ik weet mag KPNNetwerk enkel afwijken van hun PvE wanneer er duidelijke afspraken zijn met VVE/Woningcoöperatie over de mogelijkheden van aansluiten. Anders zou je de FTU’s ook buiten aan de gevel mogen hangen want “de woningcoöperatie is er mee akkoord”

@Ward_ praat ik nu poep of zou Vivare en KPNNetwerk hier afspraken over hebben gemaakt? 


Hoi @Ik_Combineer 

Ik ben eerijk gezegd ook benieuwd wat @Ward_  hierover gaat zeggen.
Misschien kunnen KPN Netwerk en Woningcorporatie Vivare nog eens om de tafel gaan zitten, om alsnog voor een goede oplossing te komen voor onderander @Hendrik Willem Verhaaf .

Want nu loopt @Hendrik Willem Verhaaf tegen een muur op, dat Vivare heet.
Ik zou werkelijk een boek kunnen schrijven over alles wat ik zelf, maar ook van mede-huurders (mijn buren) van Vivare, heb meegemaakt en gehoord.

Wordt echt een bestseller! 


Veel succes met de woningnood doen verhuurders helemaal niks voor je. Mag tegenwoordig blij zijn als je überhaupt een dak boven je hoofd hebt.


Het is precies wat @Michel.uit.Arnhem schrijft.

Vivare doet moeilijk om het plaatsen van een wandcontactdoosje of ik moet er zelf voor betalen en die prijs is hoger dan naar de bouwmarkt rijden en zelf 10 contactdoosjes kopen. Maar als ik zelf een stopcontact zou kopen en beneden in de meterkast zou aansluiten gaan Vivare samen met de brandweer huilen over brandgevaar.

Ik loop c.a. internet helemaal vast omdat ik dus alleen kabel netwerk kan ontvangen of via mobiele hotspot. En daar is het de tijd niet meer voor. Want elke thuis netwerk provider bied ondertussen alleen nog maar glasvezel Zo ook Ziggo bied ondertussen glasvezel en heb dus ook het vermoeden dat over een afzienbare tijd het coax kabel netwerk er uit zal gaan.


Veel succes met de woningnood doen verhuurders helemaal niks voor je. Mag tegenwoordig blij zijn als je überhaupt een dak boven je hoofd hebt.

Hoi @Yeul 

Met alle recept van de wereld, maar met deze uitspraak sla je echt géén spijker op zijn kop.
Wat heeft dit nu met woningnood te maken, helemaal niets!
Woningcorporaties (waaronder ook Vivare) hebben wettelijk (huurwet) gezien, de verplichting om hun huurwoningen bewoonbaar te houden, zoals reparaties uitvoeren bij defecten of storingen bijvoorbeeld.


Het is precies wat @Michel.uit.Arnhem schrijft.

Vivare doet moeilijk om het plaatsen van een wandcontactdoosje of ik moet er zelf voor betalen en die prijs is hoger dan naar de bouwmarkt rijden en zelf 10 contactdoosjes kopen. Maar als ik zelf een stopcontact zou kopen en beneden in de meterkast zou aansluiten gaan Vivare samen met de brandweer huilen over brandgevaar.

Ik loop c.a. internet helemaal vast omdat ik dus alleen kabel netwerk kan ontvangen of via mobiele hotspot. En daar is het de tijd niet meer voor. Want elke thuis netwerk provider bied ondertussen alleen nog maar glasvezel Zo ook Ziggo bied ondertussen glasvezel en heb dus ook het vermoeden dat over een afzienbare tijd het coax kabel netwerk er uit zal gaan.

 

Hoi @Hendrik Willem Verhaaf 

Als mede-huurder van Vivare en als stadsgenoot sta ik achter je!
Het is belachelijk dat Vivare zo moeilijk kan doen, omtrent het plaatsen van een wandcontactdoos in de meterkast, zodat het glasvezelmodem (FTU) van stroom kan worden voorzien.

Het is grote onzin, dat de brandweer daar tegen kan zijn (als het maar vakkundig en professioneel wordt gedaan), want in alle nieuwbouwwoningen (waarvan ik er zelf één huur) zitten zelfs twee wandcontactdozen gemonteerd in de meterkast.

Ziggo heeft alleen glasvezel liggen naar hun wijkcentrale en de straatkasten, vanaf de straatkasten lopen er dan coax-kabels naar de woningen, waardoor Ziggo nog geen 100% glasvezelnetwerk heeft.

Maar ik ben het met je eens, glasvezel is en wordt de toekomst!
Dus er moet gewoon een goede oplossing komen voor jouw appartement in Geitenkamp.
Zodat ook jij straks, zonder problemen, kunt genieten van een glasvezelverbinding van KPN.


Het is precies wat @Michel.uit.Arnhem schrijft.

Vivare doet moeilijk om het plaatsen van een wandcontactdoosje of ik moet er zelf voor betalen en die prijs is hoger dan naar de bouwmarkt rijden en zelf 10 contactdoosjes kopen. Maar als ik zelf een stopcontact zou kopen en beneden in de meterkast zou aansluiten gaan Vivare samen met de brandweer huilen over brandgevaar.

Ik loop c.a. internet helemaal vast omdat ik dus alleen kabel netwerk kan ontvangen of via mobiele hotspot. En daar is het de tijd niet meer voor. Want elke thuis netwerk provider bied ondertussen alleen nog maar glasvezel Zo ook Ziggo bied ondertussen glasvezel en heb dus ook het vermoeden dat over een afzienbare tijd het coax kabel netwerk er uit zal gaan.

ziggo bied helemaal niks op echt glasvezel aan er zijn een aantal projecten waarin ziggo glasvezel aanlegt tot in de meterkast maar zelfs dan is er een converter van glas naar coax nodig

 


Het is precies wat @Michel.uit.Arnhem schrijft.

Vivare doet moeilijk om het plaatsen van een wandcontactdoosje of ik moet er zelf voor betalen en die prijs is hoger dan naar de bouwmarkt rijden en zelf 10 contactdoosjes kopen. Maar als ik zelf een stopcontact zou kopen en beneden in de meterkast zou aansluiten gaan Vivare samen met de brandweer huilen over brandgevaar.

Ik loop c.a. internet helemaal vast omdat ik dus alleen kabel netwerk kan ontvangen of via mobiele hotspot. En daar is het de tijd niet meer voor. Want elke thuis netwerk provider bied ondertussen alleen nog maar glasvezel Zo ook Ziggo bied ondertussen glasvezel en heb dus ook het vermoeden dat over een afzienbare tijd het coax kabel netwerk er uit zal gaan.

ziggo bied helemaal niks op echt glasvezel aan er zijn een aantal projecten waarin ziggo glasvezel aanlegt tot in de meterkast maar zelfs dan is er een converter van glas naar coax nodig

 

Buiten dat feit om. Kan ik tot op heden geen gebruiken maken van de aangelegde glasvezel aansluiting. en daarmee ook niet overstappen op het kpn glasvezel netwerk.


Is er in de pvc-buis/buisjes geen mogelijkheid/ruimte om een stroomsnoer daar doorheen te voeren en dan stopcontact in de meterkast beneden te maken ?


Is er in de pvc-buis/buisjes geen mogelijkheid/ruimte om een stroomsnoer daar doorheen te voeren en dan stopcontact in de meterkast beneden te maken ?

Ik kan een poging wagen een kabel naar beneden te duwen, maar ben bang dat ik dan bij de buren in de schuur moet zijn om kabels van het ene buisje in het andere te duwen.

Makkelijkste in een stroomkabel vast maken aan het oude telefoonkabeltje beneden en dan omhoog trekken. Maar dan nog hoe krijg ik dan de utp kabel boven als de glasvezel modem beneden is?


Ik zou aan de verhuurder vragen waar de buisjes naar toe gaan. Als ze daar een schema van hebben zouden ze dat zo moeten kunnen vertellen.


Is er in de pvc-buis/buisjes geen mogelijkheid/ruimte om een stroomsnoer daar doorheen te voeren en dan stopcontact in de meterkast beneden te maken ?

Ik kan een poging wagen een kabel naar beneden te duwen, maar ben bang dat ik dan bij de buren in de schuur moet zijn om kabels van het ene buisje in het andere te duwen.

Makkelijkste in een stroomkabel vast maken aan het oude telefoonkabeltje beneden en dan omhoog trekken. Maar dan nog hoe krijg ik dan de utp kabel boven als de glasvezel modem beneden is?

Dan zou je een 3x1,5mm samen met een utp kabel door de leiding moeten jassen. Maar ik denk gok zomaar dat het dan te dik is voor 1 loos pijpje.

De interne bekabeling is niet van ziggo of KPN, dus je mag dan een 3x1,5mm door de binnengeleiding van ziggo kunnen doen en UTP door die van KPN. Maar ideaal is dat ook niet.


Ik zou aan de verhuurder vragen waar de buisjes naar toe gaan. Als ze daar een schema van hebben zouden ze dat zo moeten kunnen vertellen.

Dat is niet nodig want alle pijpjes komen uit op 1 grote bak die weer bij de meterkast van de buren uitkomt…

Als je de foto van de gang hebt, dan zie je bij het plafond een ongelijk witte bak die naar een meter kast gaat. Daar lopen alle buisjes en kabels doorheen.


verwijderd


Als @Ward_  even regeren wil. Want volgens mij is de regel bij plaatsen FTU, dat er "eenvoudig een stopcontact" te plaatsen moet zijn. Ik twijfel even of deze situatie daar ook onder valt, want hier moet speciaal een elektricien bij ipv dat een KPN monteur hem zelf kan plaatsen, dus "eenvoudig" is het dan niet.

 

Als het vanuit KPNnetwek wel klopt, kun je dan niet ergens met je klacht heen? Bij Vivare zelf of iets wat daarboven staat? 


Reageer