Skip to main content

Vrijdag 8 oktober wordt bij mij in de meterkast een glaskabel doorgetrokken (woon in een flat). Vandaag kreeg ik een mail dat mijn aansluiting per die datum wordt omgezet naar glasvezel, en dat ik een rode ethernetkabel moet doortrekken naar mijn modem. Dat houdt dan ik dat ik rode kabel dwars door mijn woonkamer moet doortrekken.

Ik was in de veronderstelling dat ik zelf de keus had om over te stappen naar een glasvezelaansluiting maar dit wordt dus gewoon doorgevoerd. Dat wil ik helemaal niet, en zéker geen rode kabel door de huiskamer!

Kan ik dit nog weigeren?

Groet, Myrjam

Hallo @TeapMeap , als je KPN-klant bent en de flat is je eigendom dan heb je zelf een keer toestemming verleend voor de aanleg en word je inderdaad een keer omgezet naar glasvezel.

Woon je in een huurflat, dan heeft de verhuurder of woningbouwvereniging beslist dat KPN glasvezel aan gaat leggen. Linksom of rechtsom ontkom je toch niet aan glasvezel.

Die rode kabel is slechts 1 meter lang, dus daar kun je toch niets mee in jouw geval.

 

 


Je kunt ook een andere kleur kabel gebruiken uiteraard 🤭 

Waarschijnlijk kan je het nog wel even tegenhouden. Maar over een paar jaar zal je toch over moeten, want KPN haalt op de lange duur het signaal van de telefoonlijn. 

Heeft u al een gedachte over hoe u het dan gaat doen? Ik begrijp dat het in een flat moeilijk is, want je hebt geen kruipruimte zodat je de kabel onder heen naar de tv kunt brengen. 

Je zou je onderburen kunnen vragen, maar ik gok dat ze da geen goed idee vinden...


Bedankt voor de reacties. Ik huur het appartement en de verhuurder zit de bewoners te porren om toch maar vooral mee te werken aan de aanleg van glasvezel. Inmiddels heb ik begrepen dat er ook een monteur ingeschakeld kan worden voor de aansluiting, en daar ben ik heel blij mee met mijn twee linkerhanden. Ik ben er al iets geruster op…