Skip to main content

Beste alle,

KPN is bezig om in de wijk waar ik woon glasvezel aan te leggen en morgen ( vrijdag ) krijg ik het punt in de woning.

Ik wil op zich graag over naar glasvezel het is A. goedkoper als ziggo B. het is stabieler.

 

Echter gebruik ik mijn EIGEN router nu als dhcp en het ziggo modem staat in de bridge mode. Ik lees overal dat de KPN box 12 NIET in de bridge modes gezet kan worden.

Afijn ik wil dus wel maar ALLEEN als ik mijn eigen netwerk routers ( heb een mesh systeem thuis) kan gebruiken.

Weet iemand of dit kan.

Ik heb KPN dit gevraagd maar die verwijst naar dit forum op zich al wel bijzonder dat ze zelf geen goed en duidelijk antwoord hebben.

Ja, dat kan. Maar niet elke router is geschikt om de KPN Box te vervangen. 

Welke router heeft u? Merk en type?


Hallo @Firstone60 , a.s. vrijdag zie het bij jou in de meterkast er waarschijnlijk zo uit:

Glasvezelaansluitpunt.
 

Als je bij KPN een abo neemt ziet er er waarschijnlijk zo uit:

Glasvezelmodem

Hieraan zou je met een LAN-kabel je eigen router aan kunnen sluiten.

Alleen, als je ook telefoon en tv via KPN gaat gebruiken, moet je kijken of je router dat ondertsteunt.

Anders kun je de router achter de door KPN verstrekte router instellen.


Ja, dat kan. Maar niet elke router is geschikt om de KPN Box te vervangen. 

Welke router heeft u? Merk en type?

Nick83,

 

Ik maak gebruik van het Linksys Velop systeem. De Ziggo modem die ik nu heb staat in de bridge mode. 

Ik wil inderdaad ook gebruik maken van zowel tv als telefoon.


Hallo @Firstone60 ,

Ik wil inderdaad ook gebruik maken van zowel tv als telefoon.

Dan heb je de standaard modem van KPN nodig, die dan achter een glasverbinding als router werkt, waarachter je je router als Access Point zou kunnen inrichten.

Op de router van KPN dient dan de tv aangesloten te worden en de telefoon.

Of je moet via KPN of zelf een FritzBox gebruiken die alles in 1 ondersteunt, dan heb je de modem/router van KPN niet nodig en je eigen router ook niet.

De keuze is reuze.

Zie onderstaande link:

 


Hallo @Firstone60 ,

Ik wil inderdaad ook gebruik maken van zowel tv als telefoon.

Dan heb je de standaard modem van KPN nodig, die dan achter een glasverbinding als router werkt, waarachter je je router als Access Point zou kunnen inrichten.

Op de router van KPN dient dan de tv aangesloten te worden en de telefoon.

Of je moet via KPN of zelf een FritzBox gebruiken die alles in 1 ondersteunt, dan heb je de modem/router van KPN niet nodig en je eigen router ook niet.

De keuze is reuze.

Zie onderstaande link:

 

JanD,


Mijn eigen Linksys Velop (twee nodes) werkt prima en is pas een paar maanden oud. Deze wil ik natuurlijk blijven gebruiken zeker ik gezien in de toekomst nog wat wil uitbreiden. Onder het motto, wat ik heb werkt prima.

De kpn 12 box die men er standaard bij lever als je glasvezel afneemt zou niet in de bridge werken. Vandaar ik hoop hier de antwoorden te vinden.

 


Hallo @Firstone60 

De kpn 12 box die men er standaard bij lever als je glasvezel afneemt zou niet in de bridge werken.

Bij Ziggo kun je de modem/router in bridge zetten, d.w.z. dat de router-functie uitgeschakeld wordt.

Bij KPN via glasvezel is het glasvezelpunt de modem en de meegeleverde modem/router wordt dan alléén een router, precies het omgekeerde als bij Ziggo dus.

KPN-modem/routers, welk type dan ook, zijn niet te bridgen.

 

 


De Linksys Velop zou een igmp proxy server aan boord moeten hebben om het tv signaal af te kunnen handelen. En dat heeft die niet voor zover ik weet. Dus je kunt niet om de KPN Box heen. Die heb je gewoon nodig.


Hallo @Firstone60 

De kpn 12 box die men er standaard bij lever als je glasvezel afneemt zou niet in de bridge werken.

Bij Ziggo kun je de modem/router in bridge zetten, d.w.z. dat de router-functie uitgeschakeld wordt.

Bij KPN via glasvezel is het glasvezelpunt de modem en de meegeleverde modem/router wordt dan alléén een router, precies het omgekeerde als bij Ziggo dus.

KPN-modem/routers, welk type dan ook, zijn niet te bridgen.

 

 

Hier kun je niks aan doen… lees de modem ( router ) vanuit KPN anders instellen ?


Hier kun je niks aan doen… lees de modem ( router ) vanuit KPN anders instellen ?

Nee. Het is ook nutteloos. Een router in bridge modus doet hetzelfde als dit koppelblokje:

Het geeft gewoon alle verkeer door. En feitelijk houd dat dus in dat je hem er net zo goed tussenuit kunt halen.

Bij Ziggo heeft dat ding ook een ingebouwd kabelmodem. Er gaat coax kabel in en er komt utp uit om het zomaar simpel uit te drukken.

Maar bij KPN op glasvezel is er een apart glasvezel modem. De KPN Box is alleen een router. Die kun je er gewoon tussenuit halen, brigde modus is zinloos. 

Maar je eigen router moet wel een igmp proxy server hebben...


Misschien eens bladeren naar: