Skip to main content
Antwoord

Glasvezel aansluiting nog steeds niet geregeld

• September 3, 2025
  • 5 reacties
  • 97 keer bekeken

Op 1 juli 2025 heb ik een een bestelling gedaan betreft internet en tv bij KPN. Dit omdat ik ook tevreden was over mijn mobiele abonnement bij KPN en hier graag meer producten af nam. Ik kon een aansluitdatum kiezen van 25 juli, dus dat heb ik gedaan omdat ik op 28 juli zou verhuizen.

Ik kreeg niets te horen tot 23 juli, waarin ik een mail ontving dat de afdeling netwerk binnenkort contact met mij zou opnemen.

Inmiddels heb ik meerdere malen telefonisch contact gehad (in de winkel heeft het vrij weinig zin want dan zeggen ze dat je met Netwerk & Beheer moet bellen), maar het loopt telkens op niets uit.

Er is mij eind juli verteld dat er een onderzoek gaande is vanwege ‘mogelijke kans op vervuilde grond’. Niemand kan mij vertellen wanneer dit onderzoek gestart is of hoe lang het nog gaat duren.

Niet geheel onbelangrijk: Ik ben nog niet aangesloten bij een provider omdat ik vanuit het ouderlijk huis kom, dus ik heb op dit moment GEEN internet.

Ondertussen wordt mij gevraagd geduldig af te wachten, maar de communicatie is ontzettend slecht. Als ik niet had gebeld, had ik niets geweten over de vertraging van de aansluiting van mijn glasvezel. Ook is er niet direct gecommuniceerd dat mijn aansluitdatum (vele dagen na 25 juli) werd gewijzigd naar 5 september.

Jullie raden het al… vandaag krijg ik weer zo’n standaard mailtje dat de afdeling Netwerk contact met me gaat opnemen voor een afspraak. De vorige keer heb ik geprobeerd zelf het initiatief te nemen om een afspraak te regelen, maar dat ging niet ivm het onderzoek. Hoelang moet zo’n onderzoek in godsnaam duren? Ik zie verschillende wifi punten in mijn buurt, waaronder eentje van KPN.

Er wordt mij heel leuk verteld dat er glasvezel in mijn straat ligt, ik ontvang een brief thuis van KPN, reclame van KPN over glasvezel die bij mij zo maar mogelijk zou moeten zijn, maar ondertussen wacht ik nu toch echt al een flinke tijd, en wordt mij telkens verteld dat niemand iets weet.

Willen jullie überhaupt nog klanten, of kan ik maar beter vertrekken naar Ziggo?

Dat er vertraging kan oplopen begrijp ik, maar dat de communicatie ZO ontzettend slecht is, vind ik ronduit klantonvriendelijk. Ik heb werk waarbij ik afhankelijk ben van stabiel internet, en dankzij deze slechte service zit ik nu bijna al anderhalve maand zonder. Met een hotspot kom je niet ver wanneer je regelmatig grote downloads hebt en de verbinding regelmatig verbreekt of te zwak is, en tevens wordt mijn telefoon ontzettend warm. Ik snap niet dat je naar mijn adres een brief gaat sturen als je blijkbaar te incapabel bent om je beloftes na te komen.

Om af te sluiten met een vraag:

• Wie kan mij vertellen wanneer het onderzoek afgerond wordt?
  • Wie kan mij vertellen wanneer afdeling netwerk ECHT een afspraak met me gaat maken?
  • Wie kan mij vertellen wanneer ik dan toch eindelijk internet ga krijgen?

En wederom wijzen naar de aannemer heeft voor mij geen zin. Als jullie ervoor kiezen met bepaalde partijen samen te werken, ben ik van mening dat je dan ook op een dusdanige manier met hen in contact moet staan zodat je je klanten écht kunt informeren en daadwerkelijk kunt helpen.

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Avl93. De weg naar een stabiele glasvezelverbinding kan gaan via vele hobbels en obstakels en helaas ondervond jij dat nu aan den lijve. Dat kan erg frustrerend zijn, omdat je eerst zo'n duidelijke datum had dat je verbinding klaar zou zijn. Nu wordt ie telkens verschoven en dat ook nog eens zonder duidelijke communicatie. Ik kan je daarin alleen maar gelijk geven dat het erg summier is en allemaal onduidelijk wat er staat te gebeuren. Er zijn zoveel schakels en partijen bij betrokken, vooral als er zoiets als vervuilde grond wordt aangetroffen, dat planning en werkzaamheden nog wel eens kunnen schuiven. Vooral in de vakantieperiode waarin er minder capaciteit is. 

Hier heb je verder niet zoveel aan en ik kan je helaas ook niet van concrete informatie voorzien. Het beste kun je wachten op een belletje van de netwerkbeheerder of zelf contact opnemen. Zij zijn verantwoordelijk voor de aanleg van glasvezel op jouw adres en hebben daarom meer informatie. Dat is voor ons niet beschikbaar. Dan kun je ook vragen of er een mogelijkheid bestaat voor een noodpakket, zodat je een 4G Mifi router in de tussentijd kunt gebruiken. 

Ik vind deze situatie wel erg vervelend voor je, omdat je niet overstapt vanaf een andere werkende verbinding en dat je het voor je werk nodig hebt. Wil je nog meer lezen over hoe de aanleg van glasvezel in zijn werk gaat, dan kun je terecht op onze Kennisbank. Daar vind je ook het telefoonnummer wat je kunt bellen. 

5 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 5, 2025

Hoi ​@Avl93. De weg naar een stabiele glasvezelverbinding kan gaan via vele hobbels en obstakels en helaas ondervond jij dat nu aan den lijve. Dat kan erg frustrerend zijn, omdat je eerst zo'n duidelijke datum had dat je verbinding klaar zou zijn. Nu wordt ie telkens verschoven en dat ook nog eens zonder duidelijke communicatie. Ik kan je daarin alleen maar gelijk geven dat het erg summier is en allemaal onduidelijk wat er staat te gebeuren. Er zijn zoveel schakels en partijen bij betrokken, vooral als er zoiets als vervuilde grond wordt aangetroffen, dat planning en werkzaamheden nog wel eens kunnen schuiven. Vooral in de vakantieperiode waarin er minder capaciteit is. 

Hier heb je verder niet zoveel aan en ik kan je helaas ook niet van concrete informatie voorzien. Het beste kun je wachten op een belletje van de netwerkbeheerder of zelf contact opnemen. Zij zijn verantwoordelijk voor de aanleg van glasvezel op jouw adres en hebben daarom meer informatie. Dat is voor ons niet beschikbaar. Dan kun je ook vragen of er een mogelijkheid bestaat voor een noodpakket, zodat je een 4G Mifi router in de tussentijd kunt gebruiken. 

Ik vind deze situatie wel erg vervelend voor je, omdat je niet overstapt vanaf een andere werkende verbinding en dat je het voor je werk nodig hebt. Wil je nog meer lezen over hoe de aanleg van glasvezel in zijn werk gaat, dan kun je terecht op onze Kennisbank. Daar vind je ook het telefoonnummer wat je kunt bellen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 5, 2025

Bedankt voor je reactie Arjan. Ik heb meerdere malen contact opgenomen met het netwerkbeheer, maar zij kunnen mij ook niet meer vertellen dan dat het onderzoek nog niet is afgerond en dat zij dezelfde datum als ik te zien krijgen.

Deze is overigens wederom zonder enige communicatie vanuit KPN gewijzigd naar 24 september! Dit is nu de tweede keer.

Ik denk dat het minste dat je kunt doen als bedrijf zijnde, is een duidelijke belofte op je website plaatsen. Ze hebben hier al jarenlang problemen mee, wat ook maakt dat er voldoende data bestaat om een globale, eerlijke inschatting te doen over de wachttijd en mogelijke problemen. Ik begrijp dat je als bedrijf ook niet perse slecht uit de verf wilt komen, maar door brieven te sturen over de mogelijkheden die het allemaal ontzettend rooskleurig laten klinken, stel je mensen veel harder teleur dan met een realistische verwachtingstijd.

Overigens is het enige wat mij is aangeboden een prepaid oplossing met 100 gb erop, waarbij aangegeven wordt dat het daarna ook ophoud. En daar moest ik al lang voor aan de telefoon zitten, want eigenlijk deden ze dit niet! Het oorspronkelijke aanbod was 100 gb op mijn mobiele hotspot die dan een week geldig zou zijn, en dan moest ik vervolgens maar weer bellen.

Wederom enorm behulpzaam en klantvriendelijk… not. Elke week moeten vragen om meer data alsof je niet iets beters te doen hebt dan elke week je situatie uitleggen aan een andere KPN medewerker. Ik vind het allemaal maar erg mager.

We zullen zien hoe lang mijn geduld nog staande houdt! Zodra het op is vertrek ik richting Ziggo en neem ik mijn telefoonabonnement maar gewoon mee. En daar zal ik dan meer over (moeten) communiceren dan KPN ooit naar mij doet voor alle tekortkomingen. Grappig hoe dat gaat.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 6, 2025

Oh de datum is nu weer verschoven? Dat is wel een flinke domper. Een opsteker is misschien dat de vakantieperiodes in principe voorbij zijn en dat de capaciteit bij de aannemers weer op volle sterkte komt. Dus ik heb goede hoop dat 24 september wel een datum is die gehaald kan worden. En je mag er nog steeds vanuit gaan dat er contact met jou opgenomen wordt, zoals in de mail is bevestigd aan jou. Dan volgt er vast meer uitleg. 

En ik ben het nog steeds met je eens dat de communicatie veel beter kan. Dat is feedback die we vaker krijgen wanneer het moeizaam gaat met de glasvezelaanleg. Weet dat wij zeker iets doen met de feedback en dit doorspelen aan de desbetreffende managers om het te kunnen verbeteren in de toekomst. Mag ik jou daarom ook vragen je postcode en huisnummer in te vullen in je profiel? Dan kunnen we je feedback koppelen aan een case en kan er dieper ingedoken worden mocht dat nodig zijn. 

Ook kan ik dan een melding maken bij je gegevens dat je wekelijks belt voor een gratis 100GB bundel en dat dat niet veel uitleg van jouw kant behoeft om aan te kunnen zetten. Dat moet een belletje al wat sneller en aangenamer laten verlopen denk ik. 

Hopelijk houdt je het nog even vol en geef je ons en KPN Netwerk de kans om een werkende glasvezelverbinding te realiseren. Daar heb je uiteindelijk in de toekomst ook het meeste aan. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 6, 2025

Hi Arjan,

Profiel is aangevuld. Ik bel momenteel niet wekelijks overigens, omdat ik dat niet zag zitten.

Gezien ik momenteel met mijn huidige mobiele hotspot (en zonder thuiswerken omdat dat nu simpelweg niet haalbaar is), het meestal red, besloot ik mezelf die rompslomp te besparen.

Mocht zo’n aantekening op een later moment voor mij wel handig zijn zal ik je hierover berichten indien mogelijk. Ik hoop ook dat 24 september wel nagekomen kan worden, gezien ik me inderdaad kan voorstellen dat de zomerperiode wat lastiger is. We gaan het zien!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 8, 2025

Dank voor het invullen! 

Dan laat ik de aantekening eerst nog even achterwege. Mocht dat later nog nodig zijn, laat het dan maar weten. Fingers crossed voor de 24e!