Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel aansluiting via koof onderbuurman mogelijk met herstel van muur?

• August 15, 2025
  • 13 reacties
  • 264 keer bekeken

Hallo ,

ik zou graag een glasvezelaansluiting willen, nou is alleen het probleem dat de kabel bij mijn onderbuurman ligt achter een koof nou wilt de onderaanemer van kpn niet de kabel trekken tenzij gat in de koof zit, maar mijn vraag is kunnen die kosten van het herstellen van de muur bij kpn verhaalt worden ?

mvg

manuel

Beste antwoord door Erwin van KPN

Het lijkt me de enige manier om de zaak in ieder geval in gang te zetten.  Maar onder de streep is het voor mij ook speculeren. Dit is niet mijn vakgebied. TS moet echt bij netwerk zijn en daar de zaak aanjagen.  Feit is dat KPN niet zomaar kan gaan breken in een appartementen complex.  Dus wat je hiermee hoopt is dat er een ticket aangemaakt wordt en er contact gezocht wordt met de woningbouw en eventueel de buurman.

13 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 15, 2025

Voordat de monteur kwam is er niet een schouw of bezichtinging gedaan door de KPN,  bij mij ligt de kabel er ook en zijn ze van KPN langs geweest om te kijken hoe en wat de beste manier is om aan te sluiten wanneer is afwachten , dan heb je een huur huis vraag  na eens bij eens de verhuurder woniingcooperatie stichting .of iets dergelijks wat de mogelijkheden zijn ..want de KPN mag niet zonder toestemming zomaar gaan breken of een stopcontact aanleggen in de meterkast  

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 15, 2025

bedankt voor je reactie,  maar bij is er is geen monteur langsgeweest voor een schouw.

mijn onderbuurman moet daarvoor toestemming geven volgens de woningbouw en hij geeft die toestemming zolang het gat ook weer dicht gemaakt word. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 15, 2025

Dan is de keuze aan U ,vraag een offerte aan op werkspot.nl. Misschien vallen de kosten mee ?

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • August 15, 2025

Dan is de keuze aan U ,vraag een offerte aan op werkspot.nl. Misschien vallen de kosten mee ?

Alleen mensen van kpn netwerk e.d mogen aan die kabels komen 

• August 16, 2025

Alleen mensen van kpn netwerk e.d mogen aan die kabels komen 

Dat heeft niets met voorbereidend werk of herstelwerk te maken ofwel een gat maken in die koof en later aanhelen. 

De omschrijving is net niet duidelijk om de situatie en met name de noodzaak van die opening in die koof helder te krijgen. Dit zal  in naastgelegen woningen bijna hetzelfde zijn. Tenzij die koof er zelf in is gemaakt. Daarom is zo'n schouw zo belangrijk de situatie met die koof had bekend moeten zijn.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 17, 2025

bedankt voor de reactie. de koof zitten hier in alle appartementen en  in die koof ligt de glasvezel kabel opgerold  bij mijn onderbuurman.om hem verder doorheen te krijgen moet de kabel daar opgepakt worden dat is de ellende. maar wat  raden jullie aan een schouw aanvragen bij kpn ? 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • August 17, 2025

je zou een haalbaarheidsonderzoek kunnen aanvragen hiervoor. 

https://www.kpn.com/glasvezelnetwerk/haalbaarheidsonderzoek-aanvragen

• August 17, 2025

bedankt voor de reactie. de koof zitten hier in alle appartementen en  in die koof ligt de glasvezel kabel opgerold  bij mijn onderbuurman.om hem verder doorheen te krijgen moet de kabel daar opgepakt worden dat is de ellende. maar wat  raden jullie aan een schouw aanvragen bij kpn ? 

Klopt mijn veronderstelling dat in jouw woning dan bij de eerste aanleg niet meteen de vezel naar binnen is gebracht? Hoe is dit in de andere woningen opgelost, of speelt daar hetzelfde liggen er in meerdere woningen de vezels opgerold in die koof? Als het huurwoningen zijn en de verhuurder verwacht dat de huurders medewerking verlenen zou de verhuurder van de woning het herstelwerk en de herstelkosten voor eigen rekening moeten nemen. Dat kan men natuurlijk niet op de huurders afwimpelen. Hooguit iets regelen met de onderaannemer van KPN.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Manuel007 . Welkom hier.

Ik zit ook een beetje in de richting van ​@Rowi.  te denken.  Is jouw woning initieel overgeslagen bij aanleg?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 18, 2025

@Erwin van KPN  dit klopt ze hebben mijn woning overgeslagen de communicatie liep toen niet erg goed met  de onderaanemer. ben toen 2 keer thuis gebleven ervoor niemand die kwam, voorzover ik weet ben ik en nog 2 bewoners  die in hetzelfde schuitje zitten . ik wil het graag opgelost hebben. alleen het naar elkaar wijzen word je wel iets zat 

Erwin van KPN
Moderator

Tja, dat zul je toch bij Netwerk aan moeten kaarten. Ik kan je daar helaas niet bij helpen. Ik heb alleen wat in de melk te brokkelen als je al aangesloten bent.

Ik zou het via een haalbaarheidsonderzoek proberen zoals anderen ook al opmerkten.  Ik kan geen zinnig woord zeggen over de kosten.  Iedere situatie is anders.

https://www.kpn.com/glasvezelnetwerk/haalbaarheidsonderzoek-aanvragen

• August 22, 2025

Wat haalt dat haalbaarheids onderzoek in dit specifieke geval uit als de rol glasvezel al aanwezig is maar niet of moeilijk bereikbaar.

Op de website lees ik dat dit onderzoek van buitenaf plaatsvindt terwijl hier juist het laatste stukje binnenshuis van belang is. Mogelijk ontgaat mij iets.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 25, 2025

Het lijkt me de enige manier om de zaak in ieder geval in gang te zetten.  Maar onder de streep is het voor mij ook speculeren. Dit is niet mijn vakgebied. TS moet echt bij netwerk zijn en daar de zaak aanjagen.  Feit is dat KPN niet zomaar kan gaan breken in een appartementen complex.  Dus wat je hiermee hoopt is dat er een ticket aangemaakt wordt en er contact gezocht wordt met de woningbouw en eventueel de buurman.