Skip to main content

De verhalen op deze site over Volker Wessel en de onwil van onderaannemers om glasvezel correct aan te sluiten beginnen me wel zorgen te baren.
Ik heb een oud huis zonder kruipruimte met een meterkast aan de achterkant van mijn huis. De waterleiding komt bij de meterkast uit via een brede mantelbuis vanaf de voorkant van de woning. Dit is eigenlijk de enige nette manier om een glasvezel kabel tot te meterkast te krijgen zonder veel schade aan plafonds en muren. Ik lees dat de mantelbuis 'eigendom’ wordt van het waterbedrijf zodra hier een leiding door ligt (iets met ‘horizontale natrekking’).
Wat zijn hier de regels voor en hoe strikt zijn deze? en wat moet ik doen ter voorbereiding?

Teake-Jan Galama

Delft

Beste ​@tjgalama bij de voorbereiding voor de aanleg van glasvezel in jouw huis komt er, nadat je toestemming hebt gegeven voor aanleg aan KPN Netwerk, een zogenaamde ‘schouwer’ langs van of namens KPN om met jou de mogelijkheden te bespreken, dan wordt er een soort grote sticker geplakt op de plek waar, in overleg met jou, het glasvezelpunt gemonteerd gaat worden. Daarna wordt er een foto gemaakt van de gevel waar de glasvezel naar binnen gebracht wordt.

Dan komt er eerst een graafploeg om de kabel op de afgesproken plek naar binnen te brengen en nog weer later komt er een glasvezelmonteur om de glasvezelaansluiting binnen af te monteren.

En…...wie zegt dat die glasvezelaansluiting in de meterkast uit moet komen? 

Hallo ​@JanD ,

wederom dank voor je snelle en gedetailleerde reactie. 
KPN gaf 2 maanden geleden aan dat dit voor december /januari gepland stond. Zijn dit betrouwbare indicaties?

Hoi ​@HansaanZet , 

wellicht staat het nergens dat het in de meterkast 'moet’ aankomen. Wel komen in de meterkast al mijn andere UTP kabels samen (net als de mantelbuis).

Overigens wifi als basis is hier minder handig vanwege afstand/ snelheid & stabiliteit. Hiervoor wil ik het UTP netwerk als backbone gebruiken.

Teake-Jan G

Hi ​@tjgalama, welkom hier. 

Ik snap je vraag helemaal. Het is voor ons vanaf hier niet makkelijk om aan te geven waar de aansluiting in je huis komt. Jan legt het goed uit dat er iemand komt kijken en in overleg met jou een plan van aanpak maakt. 

Wij als provider hebben hier overigens geen invloed op. Je kunt wel contact opnemen met de netwerkbeheerder om te vragen wat de status is en vooral op welke termijn je het kunt verwachten. 

Bij mijn moeder zelfde situatie. Meterkast vrij achterin, geen kruipruimte.

Woonkamer voorin, aan de voorgevel. Daar is de glasvezel dus naar binnen gegaan.  En geplaatst. Ook wel handig, want daardoor zit het direct naast een stopcontact. En alle apparatuur staat ook in de woonkamer. Geen kabels dus verder door het huis.

Hallo ​@JanD  & ​@Alex van KPN ,

is duidelijk dat als ik wil dat de aansluiting soepel verloopt,  ik alvast een extra PVC buis moet leggen
( -of- een fles whisky klaar leggen om de kabel alsnog soepel door de mantelbuis te krijgen 😉).

in ieder geval bedankt voor alle reacties tot dusver .

Hallo ​@JanD  & ​@Alex van KPN ,
( -of- een fles whisky klaar leggen om de kabel alsnog soepel door de mantelbuis te krijgen 😉).

Uhm, vergeet je ons niet? 😅

Zonder ongein, laat je ons hier weten hoe dit afloopt? 

Reageer