Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel beschikbaar in mijn straat, maar KPN laat keuze nog niet zien

• September 2, 2025
  • 10 reacties
  • 99 keer bekeken

Sinds 1 september is door Glasdraad aan providers doorgegeven/toestemming gegeven dat er glasvezel in onze straat is aangelegd, getest en klaar voor gebruik is. Bij een hoop van die providers kan ik nu inderdaad voor glasvezelaansluiting kiezen volgens de postcodecheck. Echter, bij KPN en de gelieerde providers (diegene die gebruik maken van netwerk KPN) niet. Duurt de verwerking bij KPN zo lang? Ik heb het liefst gewoon KPN maar dat moet natuurlijk ook niet te lang duren...

Beste antwoord door Ik_Combineer

Dat duurt altijd een paar dagen MdW. Als het per 1 september aan KPN is doorgegeven kan het nog prima een weekje duren voor het door al onze systemen is verwerkt. Geef het nog even voordat je je zorgen gaat maken.

10 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 2, 2025

Hallo ​@MdW , KPN is volgens mij geen opdrachtgever voor glasvezel via Glasdraad, het is een aparte provider met glasvezel.

KPN biedt alleen glasvezelinternet aan over eigen glasvezels (eventueel door o.a. Glaspoort aangelegd, niet te verwarren met Glasdraad). 

Je zal dus moeten wachten tot ook KPN in jouw straat glasvezel aanlegt, voor je daar een KPN abonnement bij kan afnemen/omzetten.

• Auteur
  • Helper
  • September 2, 2025

Hoi,

zie hierboven, KPN is een provider die over het glasvezel aangelegd door Glasdraad gaat leveren. Dat staat ook op de website van KPN bij de postcodecheck. Alleen staat daar dus nog steeds het onderstaande. Terwijl andere providers bij deze controle wel al een stap verder zijn want de status van “glasvezel aanleggen” is daar al veranderd in “glasvezel nu beschikbaar, kies abonnement”.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 2, 2025

Aha, dan had ik het mis. Sorry ​@MdW !

Wat me dan lijkt is dat er administratief iets nog niet geregeld is, waardoor KPN de postcode nog niet accepteert.

• Auteur
  • Helper
  • September 2, 2025

Hoi ​@XS4-Arjan , 

ik denk inderdaad ook dat het administratief nog niet in orde is, maar ik hoop dat een medewerker van KPN hier een antwoord op kan geven? Als andere providers het al sinds gisteren geregeld hebben hoop ik toch ook dat KPN dit zo snel mogelijk regelt.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 2, 2025

Is het echt sinds gisteren? Dan geloof ik zeker wel dat het bij KPN iets langer duurt. Wellicht dat ze maar één keer per week de postcode-database updaten.

• Auteur
  • Helper
  • September 2, 2025

Glasdraad heeft me half augustus aangegeven dat iedere provider per 1 september toegang zou hebben. Daar zat ik me al op te verheugen aangezien ik nu, met 3 schoolgaande / studerende kinderen, een koperverbinding moet delen. Als het dan maar 1x in de week geupdate zouden worden, is dat een behoorlijke tegenvaller.

• September 2, 2025

Ik lees op de website van Glasdraad Zeeuws Vlaanderen dat er een vastrechtvergoeding betaald moet worden. Heb je dat gedaan? 

• Auteur
  • Helper
  • September 2, 2025

Hallo ​@Marlon92, je heb inderdaad goed gezien dat een inwoner van het buitengebied € 2.300 mag betalen om überhaupt een aansluiting op glasvezel te krijgen. Dat is al geregeld, en ondanks het bedrag zelfs met plezier gezien de te verwachten vooruitgang. Van de middeleeuwen naar de 21e eeuw...

• Auteur
  • Helper
  • September 2, 2025

Is het mogelijk dat een medewerker van KPN uitsluitsel kan geven over de termijn waarop de postcode-database m.b.t. beschikbaarheid glasvezel wordt geupdate?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • September 2, 2025

Dat duurt altijd een paar dagen MdW. Als het per 1 september aan KPN is doorgegeven kan het nog prima een weekje duren voor het door al onze systemen is verwerkt. Geef het nog even voordat je je zorgen gaat maken.