Skip to main content

Op 28 december krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning. Bij de verkoop is aangegeven dat de wijk (Bergpolder in Rotterdam) binnenkort wordt aangesloten op glasvezel. Via de website van KPN konden we inderdaad glasvezel aanvragen, wat we hebben gedaan voor een 4 Gbit/s abonnement.

Van de week kreeg ik te horen van een medewerker van KPN dat glasvezel wel al in de grond zit, maar nog niet beschikbaar is in de woning en dat dat op korte termijn ook nog niet gaat gebeuren. Hij heeft toen onze glasvezel-order geannuleerd en in plaats daarvan een 100Mbps koper abonnement op ons adres gezet.

Ik heb vervolgens contact gehad met de aannemer voor ons adres, om na te vragen wanneer glasvezel beschikbaar zou worden. De mevrouw aan de telefoon zei dat ze nog geen idee had en dat de datum die KPN opgaf (mei/juni 2024) waarschijnlijk niet eens gehaald zou worden, omdat Rotterdam enorme beperkingen heeft met de capaciteit van de onderaannemer. Zij adviseerde om met KPN Netwerk te bellen om te zien wat er mogelijk is.

KPN Netwerk heeft aangegeven dat er nog een koperverbinding is, maar wist niet hoe snel die maximaal kon worden. Omdat we nu 200Mbps hebben, heb ik nog eens met de KPN Provider klantenservice gebeld om te vragen wat de maximale snelheid is. Mevrouw van de klantenservice had heel veel moeite om te achterhalen wat er precies mis ging (die kreeg gewoon op haar scherm te zien dat glasvezel beschikbaar was en dat er geen koper meer lag, wat dus feitelijk niet klopt).

Zij liet, na overleg met collega's, weten dat als we het glasvezel abonnement zouden afsluiten en glasvezel nog niet beschikbaar zou zijn, dit automatisch op koper zou gaan en we dus gewoon internet zouden hebben. Voor ons fijn, want met het 100Mbps abonnement zouden we meerkosten gaan betalen als we terug zouden willen naar een hogere snelheid op glasvezel. Nu konden we dus gewoon het 4Gbit abonnement opnieuw afsluiten.

Alleen nu twijfel ik of dit verhaal wel klopt. Volgens een aantal topics hier op het forum van mensen die een vergelijkbare situatie hadden, moet dan alsnog het glasvezel abonnement geannuleerd worden en een koperabonnement worden aangevraagd.

Het belangrijkste wat ik wil voorkomen is dat we na de verhuizing zonder internet zitten. Als dat op een koperverbinding van 100Mbps kan/moet, dan is dat maar zo -- liever zouden we natuurlijk wel de korting voor de snelle verbinding behouden, maar het zij zo. Nu hoop ik hier op het forum uitsluitsel te krijgen over wat nu wel en niet kan.

Lang verhaal kort: als we nu dit glasvezel abonnement laten doorlopen en we hebben in januari nog geen glasvezel beschikbaar, krijgen we dan 'automatisch' koper of zitten we dan zonder internet?

@ducoquelicot Welkom op het forum. 

Wat vervelend om te lezen dat je tussen een glasvezelverbinding en koper lijkt te vallen op dit moment. 

Wanneer de glasvezelaanleg klaar is, is afhankelijk van KPN Netwerk. Dus de data die wij laten zien krijgen wij door vanuit hen, dit zijn vaak richtdata en dat kan inderdaad uitlopen. 

Tot die tijd is het dan als er nog een koperverbinding ligt mogelijk om daarop aangesloten te worden. 

Welke snelheid er dan gehaald zou kunnen worden controleer ik graag. En ook of de aanvraag nu goed verloopt zou ik graag controleren. 

Zou je daarom je forumprofiel willen invullen en hier een seintje willen geven als dit is gelukt? 


Ha @Rutger_ ik had volgens mij m'n forumprofiel al helemaal ingevuld. Ik heb op dit moment geen klantnummer dat bekend is bij mij, de bevestigingsmail van het glasvezel abonnement bevatte geen klantnummer. Ik heb in het opmerkingenveld m'n laatste bestelnummer ingevuld.

 


Overigens heb ik na het maken van dit topic nog geprobeerd om dat koper abonnement alsnog af te sluiten, maar de medewerker aan de telefoon gaf aan dat er geen koperverbinding beschikbaar was (hoewel de huidige bewoners daar gebruik van maken) en dat ze geen bestelling op een koperabonnement kon doen omdat ze "alleen kon doen wat er op het scherm stond en hier staat dat glasvezel beschikbaar is".

Bij de klantenservice een koperverbinding aanvragen lukt dus niet. Het glasvezel abonnement heb ik laten annuleren omdat ik inmiddels wel begrepen heb dat dat niet op tijd gaat lukken. De vraag is vooral hoe we alsnog aan internet kunnen komen.


@ducoquelicot Bedankt voor het invullen van je profiel. 

Ik heb je gegevens er bij gepakt en zie dat het adres in dit geval voor verwarring kan zorgen. 

Ik zie een toevoeging C3 maar ook een toevoeging C03. Weet je toevallig of dit beide bestaande adressen zijn? 

Of zou het kunnen dat beide toevoegingen voor hetzelfde adres gebruikt zijn/worden? 


Hi @Rutger_  ik denk dat beide toevoegingen voor het adres gebruikt kunnen worden. In bijvoorbeeld het WOZ-waardeloket staat het als C-03 geschreven, bij het Kadaster ook. 

 

Het is in ieder geval geen kamernummer, zoals bij de site van KPN wel eens heb zien staan. Het zijn vier appartementen: A, B, C-02 en C-03.


een 4 Gbit/s abonnement.

Ga je een middelgrote foto- / filmstudio beginnen met meerdere medewerkers?


Energieprovider Essent had het in hun systeem staan als C III, dus weer een andere schrijfwijze. Op Funda staat het als C3. In de koopovereenkomst staat het zowel als C03 als C III beschreven.

Kortom, ja dat kan voor verwarring zorgen 😅 maar als het goed is, gaat het dus allemaal om hetzelfde adres.


een 4 Gbit/s abonnement.

Ga je een middelgrote foto- / filmstudio beginnen met meerdere medewerkers?

Weer een reactie van niks @PeterG , @ducoquelicot moet toch zelf weten wat hij/zij afneemt bij KPN, als is het een 40Gbit/s verbinding, hij/zij betaalt er toch voor?

 


Dat mag je vinden. Als ik dat ook vind had ik deze reactie niet geplaatst. Was en is bedoeld als nadenker. Retorisch dus.