Skip to main content

Hallo,

Ik overweeg om KPN glasvezel te nemen, dat wordt aangelegd tot in de meterkast. Ik het hele huis wil ik de meest optimale bekabeling aanleggen. KPN geeft aan dat UTP vanaf de meterkast aangelegd moet worden. Maar is het niet het meest optimale om vanaf de meterkast voor zowel internet als tv aansluitingen ook vanaf de meterkast glasvezel door te treken?

Alvast bedankt voor het advies !

groet,

Fred

Als de glasvezelaansluiting in de meterkast komt dan is het gebruikelijk dat het modem daar ook komt. Vanaf het modem kan je dan utp kabels gebruik en. Is dat wat je bedoeld? Je kan geen glasvezel gebruiken na het modem. 


Dank voor je snelle reactie Joep. Ik weet dat je vanaf de meterkast UTP kunt gebruiken, maar mijn vraag is of dat wel de meest optimale bekabeling is. Is het niet beter om vanaf de meterkast in het huis ook glasvezel aan te leggen? Dan heb je immers overal glasvezel?


Het doortrekken van glasvezel vanuit de meterkast naar andere plekken in jouw woning maakt alles nodeloos duur. Je zult dan immers overal fiber to utp converters moeten plaatsen en dat zal stevig in de papieren gaan lopen. Je doet er zeer verstandig aan om "gewoon" Cat 6a UTP kabels te trekken. Die kabels kunnen tot 10Gbps verwerken en dat is veeeel meer dan dat er ooit overheen zal moeten.


OK, dat is helder, dank je ! Moet je voor tv aansluitingen dan ook UTP aanleggen? M.a.w. je hebt dan alleen UTP bekabeling?


Inderdaad alleen utp bekabeling. Als je ergens een switch gaat gebruiken dan MOET die igmp snooping ondersteunen  anders gaat de tv ontvanger het niet doen. Deze is prima! En als je dan toch bezig bent zet dan op iedere etage een wifi versterker neer. De experia wifi,s zijn dan prima.


Ontzettend bedankt voor je snelle en heldere uitleg en advies ! Hier kan ik mee verder.

Mooie dag !


Ik heb nog iets toegevoegd aan mn vorige bericht. 


Super Joep ! Nogmaals onwijs bedankt !


Hallo @Joep1965 , even een beetje off-topic, een switch voor de tv MOET alléén IGMP-snooping ondersteunen als op de switch ook devices worden aangesloten die géén tv-decoder zijn, dus bijvoorbeeld een tv-decoder en laptop o.i.d.

Sluit je alléén maar tv-decoders aan, dan kan het iedere willekeurige switch zijn, desnoods van de Action.

Dit las ik laatst ergens binnen dit forum, een reactie van KPN-moderator.

 

 


Klopt @JanD maar TS gaf aan de meest optimale bekabeling te willen realiseren dus ik dacht ik adviseer dan ook goed materiaal. En ik ben niet zo van de Action:wink:


Hallo @Joep1965 , even een beetje off-topic, een switch voor de tv MOET alléén IGMP-snooping ondersteunen als op de switch ook devices worden aangesloten die géén tv-decoder zijn, dus bijvoorbeeld een tv-decoder en laptop o.i.d.

Sluit je alléén maar tv-decoders aan, dan kan het iedere willekeurige switch zijn, desnoods van de Action.

Dit las ik laatst ergens binnen dit forum, een reactie van KPN-moderator.

Als je er voor zorgt dat de netwerkadapter van een op de switch aangesloten computer helemaal uit gaat als het apparaat uit gezet wordt of in standby niet naar 10 (tien) Mbps teruggezet wordt dan kan je ook rustig een switch zonder IGMP snooping gebruiken.

Zie ook: De juiste switch?! Toverwoord: IGMP snooping.

Overigens zou ook mijn advies zijn om switches te gebruiken die IGMP snooping ondersteunen.


Klopt @JanD maar TS gaf aan de meest optimale bekabeling te willen realiseren dus ik dacht ik adviseer dan ook goed materiaal. En ik ben niet zo van de Action:wink:

Hallo @Joep1965 

 En ik ben niet zo van de Action

Ik ook niet, het was maar een voorbeeld, dat het niet duur hoeft te zijn.:relaxed:


Ik worstel ook met deze vraag, maar kan vanuit mijn meterkast niet eenvoudig een UTP doortrekken naar mijn appartement. Kan je de UTP verbinding ook over een powerline maken, waarmee ik dus mijn Experiabox v10 verplaats van de meterkast naar de woonkamer?
ik heb dit al wel eens geprobeerd, maaar dat gaf geen succes, mogelijk zie ik wat over het hoofd.

ben benieuwd of dit toch mogelijk is.


Het is zeer onverstandig om een powerline te gebruiken tussen NTU/ONT en de Experia/KPN Box. Powerlines zijn behoorlijk storingsgevoelig en het laatste waar jij onderbrekingen wilt hebben is de lijn tussen Experia Box en NTU.

Is er niet nog een oude telefoonkabel die van de meterkast naar jouw appartement loopt?

Je zou die dan namelijk kunnen vervangen door een UTP kabel.

Je zegt overigensdat de Experia Box V10 nu meterkast staat. Heb je dan nu alleen maar Internet via WiFi en geen televisie van KPN, anders moet er immers al een UTP netwerkkabel van jouw meterkast naar jouw appartement lopen.


Het is zeer onverstandig om een powerline te gebruiken tussen NTU/ONT en de Experia/KPN Box. Powerlines zijn behoorlijk storingsgevoelig en het laatste waar jij onderbrekingen wilt hebben is de lijn tussen Experia Box en NTU.

Is er niet nog een oude telefoonkabel die van de meterkast naar jouw appartement loopt?

Je zou die dan namelijk kunnen vervangen door een UTP kabel.

Je zegt overigensdat de Experia Box V10 nu meterkast staat. Heb je dan nu alleen maar Internet via WiFi en geen televisie van KPN, anders moet er immers al een UTP netwerkkabel vsn jouw meterkast naar jouw appartement lopen.

Ja dat is mogelijk alleen zit ik dan met de UTP bekabeling in mijn appartement, de afstand naar mijn TV is dan te groot en kabels over de vloer of langs de muur heb ik liever niet.


Het is zeer onverstandig om een powerline te gebruiken tussen NTU/ONT en de Experia/KPN Box. Powerlines zijn behoorlijk storingsgevoelig en het laatste waar jij onderbrekingen wilt hebben is de lijn tussen Experia Box en NTU.

Is er niet nog een oude telefoonkabel die van de meterkast naar jouw appartement loopt?

Je zou die dan namelijk kunnen vervangen door een UTP kabel.

Je zegt overigens dat de Experia Box V10 nu meterkast staat. Heb je dan nu alleen maar Internet via WiFi en geen televisie van KPN, anders moet er immers al een UTP netwerkkabel van jouw meterkast naar jouw appartement lopen.

Ja dat is mogelijk alleen zit ik dan met de UTP bekabeling in mijn appartement, de afstand naar mijn TV is dan te groot en kabels over de vloer of langs de muur heb ik liever niet.

Toch is het de enige manier om stabiel Internet in jouw appartement te krijgen.


Het is zeer onverstandig om een powerline te gebruiken tussen NTU/ONT en de Experia/KPN Box. Powerlines zijn behoorlijk storingsgevoelig en het laatste waar jij onderbrekingen wilt hebben is de lijn tussen Experia Box en NTU.

Is er niet nog een oude telefoonkabel die van de meterkast naar jouw appartement loopt?

Je zou die dan namelijk kunnen vervangen door een UTP kabel.

Je zegt overigensdat de Experia Box V10 nu meterkast staat. Heb je dan nu alleen maar Internet via WiFi en geen televisie van KPN, anders moet er immers al een UTP netwerkkabel vsn jouw meterkast naar jouw appartement lopen.

Ja dat is mogelijk alleen zit ik dan met de UTP bekabeling in mijn appartement, de afstand naar mijn TV is dan te groot en kabels over de vloer of langs de muur heb ik liever niet.

Ik maak nu gebruik van een deco mesh WiFi systeem, de TV heb ik via de powerline lopen, probleem is echter dat deze met enige regelmaat de connectie kwijt is, dit komt ook omdat ik het TV kastje, dagelijks van de stroom afhaal en deze dus dagelijks een herstart krijgt, waarbij de verbinding niet altijd gemaakt kan worden, daarom dacht ik de experiabox te verplaatsen naar zo dicht mogelijk bij de TV, zodat ik deze direct op de experiabox kan aansluiten.


Ik maak nu gebruik van een deco mesh WiFi systeem, de TV heb ik via de powerline lopen, probleem is echter dat deze met enige regelmaat de connectie kwijt is, dit komt ook omdat ik het TV kastje, dagelijks van de stroom afhaal en deze dus dagelijks een herstart krijgt, waarbij de verbinding niet altijd gemaakt kan worden, daarom dacht ik de experiabox te verplaatsen naar zo dicht mogelijk bij de TV, zodat ik deze direct op de experiabox kan aansluiten.

Dat de connectie met regelmaat kwijt is komt dus niet doordat jouw TV kastje dagelijks een herstart krijgt omdat je deze van stroom afhaalt, maar omdat de verbinding van die powerline slecht is. Dat is precies de reden waarom ik aangeef dat het zeer onverstandig is om een powerline tussen Experia Box en NTU te plaatsen. 


Ik maak nu gebruik van een deco mesh WiFi systeem, de TV heb ik via de powerline lopen, probleem is echter dat deze met enige regelmaat de connectie kwijt is, dit komt ook omdat ik het TV kastje, dagelijks van de stroom afhaal en deze dus dagelijks een herstart krijgt, waarbij de verbinding niet altijd gemaakt kan worden, daarom dacht ik de experiabox te verplaatsen naar zo dicht mogelijk bij de TV, zodat ik deze direct op de experiabox kan aansluiten.

Dat de connectie met regelmaat kwijt is komt dus niet doordat jouw TV kastje dagelijks een herstart krijgt omdat je deze van stroom afhaalt, maar omdat de verbinding van die powerline slecht is. Dat is precies de reden waarom ik aangeef dat het zeer onverstanding is om een powerline tussen Experia Box en NTU te plaatsen. 

Duidelijk bedankt voor het meedenken, ik was er eerlijk gezegd al bang voor 👍


Tja, dat zou alleen het verplaatsen van het probleem zijn, naar een andere plek binnen je netwerk,
als je die draadloze verbindingsset dan tussen glasvezelpunt en Experia Box in zou willen gebruiken.
(Als het überhaupt al kan buiten een thuis netwerk om ?).


Goedendag, ik krijg glasvezel binnenkort,  en de aansluiting zit in meterkast. Maar mijn experiabox zit op zolder, ivm met aansl voor 3 computers, en telefoon.  Kan ik een cat 6 kabel naar zolder brengen, en daar de expirabox aansluiten? Krijg denk ik ook een nieuw type 12. 

Ik heb namelijk het israpunt oude koperverbinding naar zolder gebracht, en zal nu dus nu een cat 6 kabel moeten worden?    Ik wil de expiriabox op zolder laten staan.

Vr gr fred


Kan ik een cat 6 kabel naar zolder brengen, en daar de expirabox aansluiten?

Ja, dat kan - geen probleem.

 


Oké,  bedankt voor de snelle reactie…

 

Vriendelijke groet  Fred L.


Neem beslist wel een goede kwaliteit kabel met koper draadkernen - geen CCA.
CCA is “aluminium” met een dun laagje koper er overheen. Waar veel kabels tegenwoordig uit bestaan. Meer info m.b.t. bekabeling < HIER >


  Bedankt voor de tip, betreft UTP kabelsoort.   

Vr gr5 fred