Skip to main content

Hallo,

Ik overweeg om KPN glasvezel te nemen, dat wordt aangelegd tot in de meterkast. Ik het hele huis wil ik de meest optimale bekabeling aanleggen. KPN geeft aan dat UTP vanaf de meterkast aangelegd moet worden. Maar is het niet het meest optimale om vanaf de meterkast voor zowel internet als tv aansluitingen ook vanaf de meterkast glasvezel door te treken?

Alvast bedankt voor het advies !

groet,

Fred

Wanneer word de DSL verbinding afgeschakeld? Als kpn de glasvezel verbinding heeft geactiveerd? Of gebeurt dat later?


Wanneer word de DSL verbinding afgeschakeld? Als kpn de glasvezel verbinding heeft geactiveerd? Of gebeurt dat later?

Op het moment van activeren glasvezelverbinding wordt de DSL-verbinding afgeschakeld.

 


Oké , bedankt voor info, zal ik zorgen de de UTP cat 6 klaar ligt..  moet nieuwe maken naar zolder  , daar staar experiabox 10.…komt op de WAN poort..

Vr gr fred


Als de glasvezelaansluiting in de meterkast komt dan is het gebruikelijk dat het modem daar ook komt. Vanaf het modem kan je dan utp kabels gebruik en. Is dat wat je bedoeld? Je kan geen glasvezel gebruiken na het modem. 

is helemaal niet waar utp...na modem..je kan gewoon glasvezel nemen heb ik ook


Als de glasvezelaansluiting in de meterkast komt dan is het gebruikelijk dat het modem daar ook komt. Vanaf het modem kan je dan utp kabels gebruik en. Is dat wat je bedoeld? Je kan geen glasvezel gebruiken na het modem. 

is helemaal niet waar utp...na modem..je kan gewoon glasvezel nemen heb ik ook

Hallo @dannyvdm kun je dat verduidelijken met voorbeelden.

Ik weet dat je in huis ook met glasvezel kunt werken, maar dat is meer werk voor gevorderden en echte liefhebbers, nerds dus, als gewone klant heb je er niets aan, het wordt er ook niet sneller van.

 


Als de glasvezelaansluiting in de meterkast komt dan is het gebruikelijk dat het modem daar ook komt. Vanaf het modem kan je dan utp kabels gebruik en. Is dat wat je bedoeld? Je kan geen glasvezel gebruiken na het modem. 

is helemaal niet waar utp...na modem..je kan gewoon glasvezel nemen heb ik ook

Hallo @dannyvdm kun je dat verduidelijken met voorbeelden.

Ik weet dat je in huis ook met glasvezel kunt werken, maar dat is meer werk voor gevorderden en echte liefhebbers, nerds dus, als gewone klant heb je er niets aan, het wordt er ook niet sneller van.

 

voorbeelden… tp link mediaconvertor tx rx 


Als de glasvezelaansluiting in de meterkast komt dan is het gebruikelijk dat het modem daar ook komt. Vanaf het modem kan je dan utp kabels gebruik en. Is dat wat je bedoeld? Je kan geen glasvezel gebruiken na het modem. 

is helemaal niet waar utp...na modem..je kan gewoon glasvezel nemen heb ik ook

Hallo @dannyvdm kun je dat verduidelijken met voorbeelden.

Ik weet dat je in huis ook met glasvezel kunt werken, maar dat is meer werk voor gevorderden en echte liefhebbers, nerds dus, als gewone klant heb je er niets aan, het wordt er ook niet sneller van.

 

voorbeelden… tp link mediaconvertor tx rx 

en niet te vegeten modems /routers met sfp poorten asus ...legio mogelijkheden


Je moet het gewoon niet willen.

Laat die glasvezel lekker eindigen in de NTU/ONT die je van KPN in bruikleen heb gekregen en gebruik binnenshuis "gewoon" een netwerkkabel om daar je router op aan te sluiten. Overigens zijn Cat5e of Cat6 kabels in een thuissituatie meer dan voldoende voor 1Gbps.


Als de glasvezelaansluiting in de meterkast komt dan is het gebruikelijk dat het modem daar ook komt. Vanaf het modem kan je dan utp kabels gebruik en. Is dat wat je bedoeld? Je kan geen glasvezel gebruiken na het modem. 

is helemaal niet waar utp...na modem..je kan gewoon glasvezel nemen heb ik ook

Hallo @dannyvdm kun je dat verduidelijken met voorbeelden.

Ik weet dat je in huis ook met glasvezel kunt werken, maar dat is meer werk voor gevorderden en echte liefhebbers, nerds dus, als gewone klant heb je er niets aan, het wordt er ook niet sneller van.

 

voorbeelden… tp link mediaconvertor tx rx 

en niet te vegeten modems /routers met sfp poorten asus ...legio mogelijkheden

sfp+ module 25 euro ongeveer ...glasvezel kabel 15 mtr  14 euro kan je elke lengte kopen!!

tp link kastje 25 euro   netwerk tp link rx tx 40 euro valt allemaal wel mee….ipv die stugge cat8.1 wat er lag


Je moet het gewoon niet willen.

Laat die glasvezel lekker eindigen in de NTU/ONT die je van KPN in bruikleen heb gekregen en gebruik binnenshuis "gewoon" een netwerkkabels om daar je router op aan te sluiten.

niet willen ??????????


En wat schiet je er mee op, lan poort gaat meestal 1Gb snelheid uit, soms al 2.5 en utp kabel doet 10Gb, marge genoeg dus.

En je gaat UTP naar glas en terug naar UTP, nutteloos dus

En daarnaast kost jou oplossing een heel beetje meer dan een standaard UTP kabel die zijn nut en stabiliteit heeft bewezen en jaren mee gaat zonder storing.


Je moet het gewoon niet willen.

Laat die glasvezel lekker eindigen in de NTU/ONT die je van KPN in bruikleen heb gekregen en gebruik binnenshuis "gewoon" een netwerkkabels om daar je router op aan te sluiten.

niet willen ??????????

Klopt, het levert niets op behalve een lichtere portemonnee.


En wat schiet je er mee op, lan poort gaat meestal 1Gb snelheid uit, soms al 2.5 en utp kabel doet 10Gb, marge genoeg dus.

En je gaat UTP naar glas en terug naar UTP, nutteloos dus

En daarnaast kost jou oplossing een heel beetje meer dan een standaard UTP kabel die zijn nut en stabiliteit heeft bewezen en jaren mee gaat zonder storing.

glasvezel is minder storings gevoelig… ik schiet er niks mee op, maar kijk graag verder .. en het werkt als een trein

en einde vh jaar gaan alle glasvezel providers omhoog met hun snelheden  (waar ik bij zit delta)

dus ja verstandig van mij...het kan er maar liggen!! 

pc is ook al 2.5gbps...maar blijf jij lekker op cat


en einde vh jaar gaan alle glasvezel providers omhoog met hun snelheden  (waar ik bij zit delta)

dus ja verstandig van mij...het kan er maar liggen!! 

Heb je ooit jouw werkelijke verbruik wel eens gemeten?

Is die hoger of lager dan 200Mbps?


en einde vh jaar gaan alle glasvezel providers omhoog met hun snelheden  (waar ik bij zit delta)

dus ja verstandig van mij...het kan er maar liggen!! 

Heb je ooit jouw werkelijke verbruik wel eens gemeten?

Is die hoger of lager dan 200Mbps?

verbruik?  snelheid bedoel je ..jaja regelmatig 940 mb

heb abbo 1gb


en einde vh jaar gaan alle glasvezel providers omhoog met hun snelheden  (waar ik bij zit delta)

dus ja verstandig van mij...het kan er maar liggen!! 

Heb je ooit jouw werkelijke verbruik wel eens gemeten?

Is die hoger of lager dan 200Mbps?

verbruik?  snelheid bedoel je ..jaja regelmatig 940 mb

heb abbo 1gb

Wat doe je dan als je 940Mbps verbruikt?


En wat schiet je er mee op, lan poort gaat meestal 1Gb snelheid uit, soms al 2.5 en utp kabel doet 10Gb, marge genoeg dus.

En je gaat UTP naar glas en terug naar UTP, nutteloos dus

En daarnaast kost jou oplossing een heel beetje meer dan een standaard UTP kabel die zijn nut en stabiliteit heeft bewezen en jaren mee gaat zonder storing.

glasvezel is minder storings gevoelig… ik schiet er niks mee op, maar kijk graag verder .. en het werkt als een trein

en einde vh jaar gaan alle glasvezel providers omhoog met hun snelheden  (waar ik bij zit delta)

dus ja verstandig van mij...het kan er maar liggen!! 

pc is ook al 2.5gbps...maar blijf jij lekker op cat

 

Glasvezel is niet ontworpen om in huis te trekken of te leggen. Glasvezel in huis willen gebruiken doe je alleen omdat het kan en niet omdat het aantoonbaar voordelen heeft.

CAT6A kabel gaat tot 10Gbit hetgeen mij voldoende lijkt te zijn voor de komende jaren. En waar hierboven iemand schreef dat glasvezel minder storingsgevoelig is dan CAT moet ik even stiekem lachen..

Glasvezel is het meest gevoelige dat er is. Buiten je woning heeft het meerdere beschermingslagen nodig om te overleven. En binnen in je woning mag je het niet in een te scherpe bocht leggen en het beschadigt extreem snel. Het is binnenshuis enkel bedoeld voor gecontroleerde omgevingen! (patchkasten en kabelgoten of rails bijvoorbeeld). Dus eigenlijk datacenters in het algemeen.

 

Nee, glasvezel tot aan je provider overname punt (NT of ONT) en daarna alles met CAT. Er is een reden dat dit overal zo gebeurt, ook in bedrijven.


en einde vh jaar gaan alle glasvezel providers omhoog met hun snelheden  (waar ik bij zit delta)

dus ja verstandig van mij...het kan er maar liggen!! 

Heb je ooit jouw werkelijke verbruik wel eens gemeten?

Is die hoger of lager dan 200Mbps?

verbruik?  snelheid bedoel je ..jaja regelmatig 940 mb

heb abbo 1gb

Snelheid en verbruik gaan hand in hand hé. Je kan een Ferrari kopen waar je 300 km per uur mee kan rijden. Maar als je dat dan maar 5 minuten per maand doet, waar doe je het dan voor? Wat heeft dat dan voor zin?

Nu kun je met een Ferrari nog lekker patserig doen richting je buren, maar dat lijkt me met een internetverbinding niet van toepassing toch?


Nou @Nick83 Een Ferari koop je niet om patserig naar de buren toe te doen, als jij een Ferari kan kopen heeft de hele wijk er wel een paar staan of je hebt geen direkte buren, en Ferari koop je omdat het kan.🤪🤪


En wat schiet je er mee op, lan poort gaat meestal 1Gb snelheid uit, soms al 2.5 en utp kabel doet 10Gb, marge genoeg dus.

En je gaat UTP naar glas en terug naar UTP, nutteloos dus

En daarnaast kost jou oplossing een heel beetje meer dan een standaard UTP kabel die zijn nut en stabiliteit heeft bewezen en jaren mee gaat zonder storing.

glasvezel is minder storings gevoelig… ik schiet er niks mee op, maar kijk graag verder .. en het werkt als een trein

en einde vh jaar gaan alle glasvezel providers omhoog met hun snelheden  (waar ik bij zit delta)

dus ja verstandig van mij...het kan er maar liggen!! 

pc is ook al 2.5gbps...maar blijf jij lekker op cat

 

Glasvezel is niet ontworpen om in huis te trekken of te leggen. Glasvezel in huis willen gebruiken doe je alleen omdat het kan en niet omdat het aantoonbaar voordelen heeft.

CAT6A kabel gaat tot 10Gbit hetgeen mij voldoende lijkt te zijn voor de komende jaren. En waar hierboven iemand schreef dat glasvezel minder storingsgevoelig is dan CAT moet ik even stiekem lachen..

Glasvezel is het meest gevoelige dat er is. Buiten je woning heeft het meerdere beschermingslagen nodig om te overleven. En binnen in je woning mag je het niet in een te scherpe bocht leggen en het beschadigt extreem snel. Het is binnenshuis enkel bedoeld voor gecontroleerde omgevingen! (patchkasten en kabelgoten of rails bijvoorbeeld). Dus eigenlijk datacenters in het algemeen.

 

Nee, glasvezel tot aan je provider overname punt (NT of ONT) en daarna alles met CAT. Er is een reden dat dit overal zo gebeurt, ook in bedrijven.

het is helemaal niet gevoelig allemaal fabels… heb gele kabel die kan je gewoon buigen …

sterk … alle vormen te leggen...al gaat het de hoek om..!

merk wel dat er maar weinig verstand van zaken is hier…. 

 

cat6a dat apenhaar lag hier hier toen het werd opgeleverd ( nieuwbouw)…. 2e dag was het er al uit

glasvezel heeft nul bescherming nodig gewoon in de pvc pijpjes vd woning waar ook cat doorheen gaat.

maar blijf jij maar in fabels geloven


voor de dombo's https://www.wirelessinfo.be/glasvezelkabel-netwerk-plaatsen/

Een glasvezel netwerk is niet onderhevig aan storingen

Dat een netwerkkabel kampt met interferentie moet ik je niet meer vertellen. Maar een glasvezelkabel netwerk heeft dat niet. Er zijn geen elektromagnetische storingen waardoor het netwerk instabiel wordt. Dit is een zeer groot voordeel want de performance van je netwerk wordt daardoor geoptimaliseerd. Glasvezelkabels zijn daardoor aangewezen als backbone of als trunk bij VLAN configuraties. Daar waar een hoge performance nodig is.

 

ga het allemaal lezen kpn ferrari dombo's !!

 


Het is volstrekt onzinnig om glasvezel te gebruiken binnen een thuisnetwerk.

Het is zonde van het geld en levert niets maar dan ook echt helemaal niets op.

Een Cat 6a UTP kabel is prima in staat om 10Gbps te transporteren en het zal nog vele jaren duren alvorens dergelijke snelheden ook daadwerkelijk nodig zullen zijn.


Sommige mensen doen net alsof ze 100duizenden gigabytes per dag aan data over hun thuisnetwerk verstouwen 😁

Ja, utp heeft in theorie iets last van interventie onder bepaalde omstandigheden. Die overigens heel goed te voorkomen zijn. Maar ... so what? Waar maak je je druk over?

Een Mercedes rijd ook beter dan een Opel of VW. Moet daarom iedereen in een Mercedes rijden en ben je een volslagen idioot als je een Opel koopt?

Moet je een utp-kabel nu echt uitschelden voor "apenhaar"? Is dat nu echt nodig?

Glasvezel lijkt overigens meer op apenhaar dan utp-kabel 😄


voor de dombo's…..
ga het allemaal lezen kpn ferrari dombo's !!

De grootste dombo ben jezelf.

En maar schreeuwen - en tot „tig“ voorgaande reacties aanhalen, om slechts enkele onbeduidende regels tekst zelf neer te zetten. Kennelijk nooit enig fatsoen geleerd of inzicht meegekregen om op een normale wijze te communiceren met anderen, en ieders inzichten in hun waarde te laten. Narcist.


Neem beslist wel een goede kwaliteit kabel met koper draadkernen - geen CCA.
CCA is “aluminium” met een dun laagje koper er overheen. Waar veel kabels tegenwoordig uit bestaan. Meer info m.b.t. bekabeling < HIER >

Hier wil ik even op in haken. Cca heeft helemaal niks met de aders te maken. Het is een keurmerk over de brandvertragende werken van de buitenmantel.