Skip to main content
Antwoord

Glasvezel download erg traag

• September 6, 2025
  • 13 reacties
  • 108 keer bekeken

Ik heb een 1Gbit/s glasvezel verbinding van KPN en de lijn geeft de ene dag een snelle up- en download maar meestal een hele trage download snelheid maar wel een snelle upload snelheid. Dit is mij pas sinds kort opgevallen omdat ik de experiabox weer in gebruik heb genomen,

KPN speed geeft bijvoorbeeld aan

Ping 2

Jitter 1

Download 15.8 Mbps

Upload 917.9 Mbps

Dit alles bedraad dus niet via wifi maar met kabels, ik heb een experiabox v12 en die net weer eens opnieuw gestart maar resultaat nog steeds hetzelfde.

Geen kinderen die aan het downloaden zijn of streamen niks van dat ben tijdens testen enige die thuis online is.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Ter info alles glasvezelkastje router alles opnieuw gestart stroom er meerdere minuten af geweest maar niks helpt.

Beste antwoord door mackpn

Resultaat na 2 dagen amper internet, begreep dat er een beschadiging was aan een ondergrondse kabel.

Zondag drie meldingen gehad dat er een probleem was vervoglens opgelost etc..

Maandagochtend leek het opgelost maar niets was minder waar ik kwam niet verder dan 80 ipv ruim ergens rond de 900 download.

Oplossing is uiteindelijk geweest een “sticker” reset van het modem. Dat wil zeggen het modem resetten zonder de wan kabel erin. Verschil is dat het modem geen informatie op kan halen en zich volledig zou resetten en je ook alle instellingen kwijt bent.

Sinds die tijd zijn nu een da verder heb ik weer de snelheid die er hoort bij een glasvezel verbinding.

13 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • September 6, 2025

Kijk eens naar de firmwareversie van de box12.

• Auteur
  • Topper
  • September 6, 2025

Firmware is V12.C.25.06.06

Leen59
Wijsgeer
  • September 6, 2025

Dat is de laatste. Meet je de snelheid bedraad of via WiFi, bedraad geeft het beste resultaat.

HansGlas
Slimmerik
  • September 6, 2025

Dat is de laatste. Meet je de snelheid bedraad of via WiFi, bedraad geeft het beste resultaat.

Lees jij eigenlijk het bericht wel?

• Auteur
  • Topper
  • September 6, 2025

Bedraad rechtstreeks op de router aangesloten

net ook de kabel tussen router en glasvezel kastje vervangen blijft traag

Leen59
Wijsgeer
  • September 6, 2025

@HansGlas Jazeker, maar vergiste mij even met een ander topic. Sorry hoor.

• Auteur
  • Topper
  • September 6, 2025

Net de router van KPN vervangen door mijn TP-link in te stellen als router nog steeds traag….

Ik ben los weet niet wat ik nog kan doen

Leen59
Wijsgeer
  • September 6, 2025

Ben bang dat je dan met KPN moet bellen om de verbinding te laten controleren (op afstand). 0800-0402

• Auteur
  • Topper
  • September 6, 2025

Maandag komt de monteur ……..

Leen59
Wijsgeer
  • September 6, 2025

Hopelijk wordt het dan opgelost. Laat je het dan even weten?

• Auteur
  • Topper
  • September 6, 2025

Gaan we doen

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • September 9, 2025

Resultaat na 2 dagen amper internet, begreep dat er een beschadiging was aan een ondergrondse kabel.

Zondag drie meldingen gehad dat er een probleem was vervoglens opgelost etc..

Maandagochtend leek het opgelost maar niets was minder waar ik kwam niet verder dan 80 ipv ruim ergens rond de 900 download.

Oplossing is uiteindelijk geweest een “sticker” reset van het modem. Dat wil zeggen het modem resetten zonder de wan kabel erin. Verschil is dat het modem geen informatie op kan halen en zich volledig zou resetten en je ook alle instellingen kwijt bent.

Sinds die tijd zijn nu een da verder heb ik weer de snelheid die er hoort bij een glasvezel verbinding.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Fijn om te lezen dat het probleem is opgelost, ​@mackpn. Als ik het goed begrijp, was er sprake van een kabelbreuk. Deze is verholpen. Waarna het modem nog een reset nodig had om zijn werk weer goed te doen. Klopt dit zo? Maar fijn dat je de snelheid weer haalt.