Skip to main content

Hallo,

Ik zit met de onderstaande vraag. Wie kan mij helpen?

Ik ga binnenkort verhuizen naar een woning waar glasvezel van KPN is. Dat heb ik in de huidige situatie niet en daarom ben ik hier niet zo bekend mee.

We hebben echter besloten om voor internet en tv te blijven bij Ziggo vanwege diverse redenen (o.a. rechten Formule 1 bij Ziggo Sport).

Nu wil ik voor de verbouwing in de woonkamer wat elektrapunten verplaatsen en onnodige aansluitingen verwijderen. Nu zit in de nieuwe woonkamer (waar de tv van de vorige bewoners stond) deze wandcontactdoos voor utp-kabels.

 Kan ik deze wandcontactdoos gewoon verwijderen? En ook als ik in de toekomst eventueel wel gebruik wil maken van glasvezel van KPN? Is dit in feite een verouderde oplossing is om de tv bekabeld te voorzien van internet? Nu de tv met een wifi-verbinding online content ontvangt is deze toch niet meer nodig? Heeft deze anno 2020 überhaupt nog nut?

Tips hoe (of door wie) deze wandcontactdoos te verwijderen zijn welkom! :grinning:

 

Voor de volledigheid, in de meterkast staat deze onderstaande ‘box’ waar de glasvezelkabel binnenkomt. Deze verwijder ik uiteraard niet.

 

Bedankt voor het meedenken! :thumbsup_tone1:

 

 

nee hoor de NT van kpn hangt er al en kpn zal geen moeite meer doen om over koper zijn diensten aan te bieden

klik even op een van mijn links uit fasering koper

dit adres heeft ook ftth dus alle diensten gaan via het kpn glasvezelnetwerk

Of topic

Er zijn er meer providers dan KPN op mijn adres is via dsl max 13Mb leverbaar de keuze voor een provider die betaalbaar tot 20Mb levert is dan snel gemaakt als de financiele situatie dit zou verplichten. Die uitfasering is mij bekend de zoveelste verplichting van de NV KPN in hetzelfde rijtje van Digitenne en het uitgefaseerde hybride glasvezel systeem van Telfort (Concepts, Xms etc.) En de aanstaande inlijving van de Telfort klanten onder de KPN vlag.


nee hoor de NT van kpn hangt er al en kpn zal geen moeite meer doen om over koper zijn diensten aan te bieden

klik even op een van mijn links uit fasering koper

dit adres heeft ook ftth dus alle diensten gaan via het kpn glasvezelnetwerk

Of topic

Er zijn er meer providers dan KPN op mijn adres is via dsl max 13Mb leverbaar de keuze voor een provider die betaalbaar tot 20Mb levert is dan snel gemaakt als de financiele situatie dit zou verplichten. Die uitfasering is mij bekend de zoveelste verplichting van de NV KPN in hetzelfde rijtje van Digitenne en het hybride glasvezel systeem van Telfort (Concepts, Xms etc.) En de aanstaande inlijving van de Telfort klanten onder de KPN vlag.


heb jij ftth ? (glasvezel naar je huis) dan is het anders als je dit niet hebt

zoals ik kan ik los getrokken worden van het koper net

en ts heeft het zelfde als mij alleen heb ik het gelukkig in de meterkast

en heel gelukkig afgekoppeld

bliksem inslag indirect heeft veel schade veroorzaakt door de kpn koper lijn toen ik nog adsl had

ondanks afleider op het dak en beveiliging in de hoofdverdeelkast

 

 


Of topic

Er zijn er meer providers dan KPN op mijn adres is via dsl max 13Mb leverbaar de keuze voor een provider die betaalbaar tot 20Mb levert is dan snel gemaakt als de financiele situatie dit zou verplichten. Die uitfasering is mij bekend de zoveelste verplichting van de NV KPN in hetzelfde rijtje van Digitenne en het uitgefaseerde hybride glasvezel systeem van Telfort (Concepts, Xms etc.) En de aanstaande inlijving van de Telfort klanten onder de KPN vlag.

Maar dat is helemaal niet zo want dezelfde providers kunnen ook via de glasverbinding hun diensten aanbieden. Wat dat betreft verandert er dus niets.

Ik ben een absoluut voorstander van het uitfaseren van de koperinfrastructuur en ik hoop dat zelfs op plekken waar nog geen glasvezel aanwezig is de koperinfrastructuur uitgefaseerd wordt. Dat betekent immers dat ook daar glasvezel uitgerold zal moeten worden.


Even verder of topic mijn excuus.

Op dit adres zit zowel de isra als de NT in de meterkast, ja ik neem FttH af via Telfort in 2015 bewust voor gekozen vanwege DVB-c via een tweede vezel. Neemt niet weg dat ik zo voor een betaalbare dsl provider zal kiezen als de prijzen van KPN de pan uit gaan rijzen wat mij betreft is de limiet wel bereikt.

Ik geef de topic starter geen ongelijk om bij zijn huidige provider te blijven. 

Terug on topic.

Het antwoord op dit topic is verder vrij eenvoudig.

Kan ik deze wandcontactdoos verwijderen? Ja dat kan.

Mag ik deze wandcontactdoos verwijderen? Dat is een grijs gebied, officieel mogen we er niets aan veranderen dus nee het mag niet.

 

De rest is een vrij nutteloze conversatie waarvoor mijn excuus.

 

@wjb Schrijf dan dat die providers via FttH moeten gaan leveren. Zolang de NV KPN dat zelf financierd mag elk huishouden FttH of FttC krijgen geen probleem niet over de rug van de huidige klanten door het abonnement steeds verder op te schroeven zonder noemenswaardige verbeteringen. 


glasvezel of xdsl van kpn betaal je het zelfde voor

als kpn zo duur is wat doe je nog bij kpn ?

 

“Adieu Telfort, eerst mobiel, later internet en TV over naar KPN”

 

 


glasvezel of xdsl van kpn betaal je het zelfde voor

als kpn zo duur is wat doe je nog bij kpn ?

 

“Adieu Telfort, eerst mobiel, later internet en TV over naar KPN”

 

 

Ik ben inderdaad nog Telfort klant KPN lijft ons in dit is niet mijn keuze! Zie dit topic deze samenvoeging is lang niet zo in het beeld geweest zoals XS4ALL. 

Ik ben mij nog aan het beraden wat wijsheid is daar ben ik nog niet over uit. Juist de gelijkstelling van dsl naar het hogere prijsnivo van glas spreekt eerder tegen dan voor KPN.


ok

ik moet zeggen dat ik mijn hele leven al bij kpn zit ptt nu kpn

en canaldigitaal schotel voor tv

kpn word duurder (dat is met alles zo)

en ik ben erg blij dat ik glasvezel heb pilot Rijssen / Holten

anders had ik nog met een verbinding gezeten geen / niks mogelijk zoals netflix youtube enz.

hulde kpn ik ben tevreden

en ts raad ik aan een glasvezel te nemen van kpn omdat het ziggo sport pakket ook bij ziggo een kleine 15 eurie kost


Schrijf dan dat die providers via FttH moeten gaan leveren. Zolang de NV KPN dat zelf financierd mag elk huishouden FttH of FttC krijgen geen probleem niet over de rug van de huidige klanten door het abonnement steeds verder op te schroeven zonder noemenswaardige verbeteringen. 

Weet dat de netwerken van KPN gereguleerd zijn en dat de ACM waakt over de prijsstelling voor het gebruik van de KPN netwerken. Het speelveld is daarmee voor alle providers gelijk, zelfs voor de provider KPN. Je moet dus niet KPN(NetwerkNL) hier op aanspreken maar de waakhond.

Gelukkig overigens dat de KPN netwerken opengesteld zijn voor andere providers. Het netwerk van Ziggo is dat (nog) niet en dat zie je terug in de prijsstelling. Bij Ziggo ben je nog een stukje duurder uit dan bij KPN.

 

Ik ben overigens van mening dat KPN alle medewerking zal willen verlenen aan het ontmantelen van dat ISRA punt omdat de policy van KPN is om de stroom van het kopernetwerk te halen in gebieden waar FttH aanwezig is. En waarom zou je een (lelijk) aansluitpunt moeten behouden als deze helemaal geen functie meer heeft.


bliksem inslag indirect heeft veel schade veroorzaakt door de kpn koper lijn toen ik nog adsl had

ondanks afleider op het dak en beveiliging in de hoofdverdeelkast

Dit is inderdaad een niet onbelangrijk punt, met name in buitengebieden. Kan me de bliksemschades bij ons nog goed herinneren. De fax was fysiek nog heel, maar vanbinnen overal zwart geblakerd en printplaatbanen verschroeid. (schrikdraad apparaat geexplodeerd, dat krijg je met een kilometer prikkeldraad rondom weiland). Gelukkig met glasvezel geen last van blikseminslag in de grond of bomen.

Als dit blikseminslagrisico reeel is, dan het beste de telefoonlijndraad ergen bij IS/RA punt afkoppelen, laten we zeggen de draad aders een aantal centimeters afstand van de schroefcontacten.


Jaha, met bliksem heb ik ook al diverse ervaringen opgedaan, ook in de stad.

Kan via elke geleider je huis binnenkomen, maar dus niet via glasvezel.

@ wjb, zat de telefoonlijn toen ook op een potentiaal vereffening ?

En, sorry, ik kan het niet laten :

. . .om de stroom van het kopernetwerk  . . .

spanning dus  . . .   :-)

Maar ja, niet meer uit te roeien, het verkeerd gebruik van technische termen.

Maar ja, dat zit ook niemand in de weg, zou de andere kant aangesloten blijven, zou best kunnen, tot dat de poort van de DSLAM nodig is voor een ander misschien.

 

Wbt de eigenlijke vraag, laat een paar meter kabel in de kruipruimte oid en dan is het eenvoudig weer aan te sluiten, is eenvoudiger dan een fietslicht repareren.

 

 


Maar ja, niet meer uit te roeien, het verkeerd gebruik van technische termen.

Ik gebruik dan ook geen technische term, maar een term die in de volksmond gebezigd wordt om aan te geven dat iets uitgeschakeld is.

Iedereen herinnert zich vast nog wel de klassieke vraag die gesteld wordt bij het aansluiten van een lamp of het vervangen van een schakelaar of dimmer. "Is de stroom eraf?" :wink:

 


Schrijf dan dat die providers via FttH moeten gaan leveren. Zolang de NV KPN dat zelf financierd mag elk huishouden FttH of FttC krijgen geen probleem niet over de rug van de huidige klanten door het abonnement steeds verder op te schroeven zonder noemenswaardige verbeteringen. 

Weet dat de netwerken van KPN gereguleerd zijn en dat de ACM waakt over de prijsstelling voor het gebruik van de KPN netwerken. Het speelveld is daarmee voor alle providers gelijk, zelfs voor de provider KPN. Je moet dus niet KPN(NetwerkNL) hier op aanspreken maar de waakhond.

Gelukkig overigens dat de KPN netwerken opengesteld zijn voor andere providers. Het netwerk van Ziggo is dat (nog) niet en dat zie je terug in de prijsstelling. Bij Ziggo ben je nog een stukje duurder uit dan bij KPN.

 

Ik ben overigens van mening dat KPN alle medewerking zal willen verlenen aan het ontmantelen van dat ISRA punt omdat de policy van KPN is om de stroom van het kopernetwerk te halen in gebieden waar FttH aanwezig is. En waarom zou je een (lelijk) aansluitpunt moeten behouden als deze helemaal geen functie meer heeft.

 

@wjb Het is absoluut geen policy van KPN om kopernetwerken uit te zetten in FttH gebied. Daarvoor zijn vijf pilot gebieden (die link heb je al gedeeld) aangewezen en zelfs daar duurt het nog een tijdje. Laat staan de rest van Nederland. DSL zal nog jaren leverbaar zijn alhoewel de provider KPN er zelf voor kiest het niet te gebruiken in geval van de beschikbaarheid van glas. Er zijn genoeg andere providers die dat anders doen.

 

Dus het laatste en definitieve antwoord op de eigenlijke vraag: Nee, je mag het niet verwijderen. Het is niet van de bewoner maar van KPN. Er is geen grijs gebied.


Het is absoluut geen policy van KPN om kopernetwerken uit te zetten in FttH gebied. Daarvoor zijn vijf pilot gebieden (die link heb je al gedeeld) aangewezen en zelfs daar duurt het nog een tijdje. Laat staan de rest van Nederland. DSL zal nog jaren leverbaar zijn alhoewel de provider KPN er zelf voor kiest het niet te gebruiken in geval van de beschikbaarheid van glas. Er zijn genoeg andere providers die dat anders doen.

 

Dus het laatste en definitieve antwoord op de eigenlijke vraag: Nee, je mag het niet verwijderen. Het is niet van de bewoner maar van KPN. Er is geen grijs gebied.

Dan is er bij mij toch echt de gedachte: Als de laatste 50 meter van een ruim 6000 meter lang object op of in mijn grondgebied zit en het is niet mijn eigendom, waar kan ik dan bewerkstelligen dat de eigenaar het object gaat verwijderen?


Het is absoluut geen policy van KPN om kopernetwerken uit te zetten in FttH gebied. Daarvoor zijn vijf pilot gebieden (die link heb je al gedeeld) aangewezen en zelfs daar duurt het nog een tijdje. Laat staan de rest van Nederland. DSL zal nog jaren leverbaar zijn alhoewel de provider KPN er zelf voor kiest het niet te gebruiken in geval van de beschikbaarheid van glas. Er zijn genoeg andere providers die dat anders doen.

 

Dus het laatste en definitieve antwoord op de eigenlijke vraag: Nee, je mag het niet verwijderen. Het is niet van de bewoner maar van KPN. Er is geen grijs gebied.

Dan is er bij mij toch echt de gedachte: Als de laatste 50 meter van een ruim 6000 meter lang object op of in mijn grondgebied zit en het is niet mijn eigendom, waar kan ik dan bewerkstelligen dat de eigenaar het object gaat verwijderen?

 

www.mijnaansluiting.nl

En daar kiezen voor slopen/verwijderen.

 

@mvw12345 ook meteen het antwoord op jouw eigenlijke vraag. Via deze website aanvragen dan wordt het door Volker Wessels verwijderd en ook als zodanig verwerkt in de netwerkadministratie. Dat zou de beste en meeste nette manier zijn.


Het is absoluut geen policy van KPN om kopernetwerken uit te zetten in FttH gebied. Daarvoor zijn vijf pilot gebieden (die link heb je al gedeeld) aangewezen en zelfs daar duurt het nog een tijdje. Laat staan de rest van Nederland. DSL zal nog jaren leverbaar zijn alhoewel de provider KPN er zelf voor kiest het niet te gebruiken in geval van de beschikbaarheid van glas. Er zijn genoeg andere providers die dat anders doen.

 

Dus het laatste en definitieve antwoord op de eigenlijke vraag: Nee, je mag het niet verwijderen. Het is niet van de bewoner maar van KPN. Er is geen grijs gebied.

Dan is er bij mij toch echt de gedachte: Als de laatste 50 meter van een ruim 6000 meter lang object op of in mijn grondgebied zit en het is niet mijn eigendom, waar kan ik dan bewerkstelligen dat de eigenaar het object gaat verwijderen?

Niet. Kabels in de grond worden niet verwijderd. Dat ga je echt nooit meemaken dat KPN bij u de kabel komt verwijderen hoor :grin:  Idem voor oude gas, waterleidingen, riolering en elektriciteitskabel. Je wilt niet weten wat er aan oude rommel onder de grond ligt hier en daar.


Het is absoluut geen policy van KPN om kopernetwerken uit te zetten in FttH gebied.

Als het niet de policy van KPN is, wat is dan "het laatste moment"?

Bron.


Het is absoluut geen policy van KPN om kopernetwerken uit te zetten in FttH gebied.

Als het niet de policy van KPN is, wat is dan "het laatste moment"?

Bron.

Eind dit jaar maar dat artikel gaat alleen over die pilotgebieden. Daar heeft KPN toestemming van de ACM en alles netjes voorbereid om koper geheel uit te schakelen.

Jij doet voorkomen alsof dat beleid in heel nederland geldt en dat is niet waar. Er worden ook nog steeds duizenden nieuwbouw woningen per jaar voorzien van koper en niet van glas. Daarentegen ook tienduizenden nieuwbouw woningen van glas en niet van koper maar dat even terzijde:-)


Jij doet voorkomen alsof dat beleid in heel nederland geldt en dat is niet waar. 

En toch ben ik er van overtuigd dat dit wel het beleid is van KPN. Uiteraard eerst, met toestemming van de ACM, in een paar pilot gebieden en daarna de landelijke uitrol.

 

Er worden ook nog steeds duizenden nieuwbouw woningen per jaar voorzien van koper en niet van glas. 

Klopt, maar dat heeft toch niets met die policy te maken. We hebben het immers over de KPN policy in gebieden waar zowel koper als glas (FttH) aanwezig is.

 

Daarentegen ook tienduizenden nieuwbouw woningen van glas en niet van koper maar dat even terzijde:-)

Precies conform de policy. :wink:

 

Overigens sta ik volledig achter die policy, ik denk dat het een uitstekende ontwikkeling is.


www.mijnaansluiting.nl

En daar kiezen voor slopen/verwijderen.

Bedankt voor de hint, iets dergelijks had ik ook in mijn achterhoofd, maar tijdens aanleg van glasvezelbuitenaf leek me nog iets te vroeg ook al lag toen de grond open, maar in de toekomst komt er denk ik wel een geschikt moment tezamen met andere werkzaamheden.

De site is onlangs vernieuwd, dus ik moest accountaanpassingen doen en gelijk maar even gekeken wat er aan info nodig is voor een verwijdering. Tot punt 6 van een aanvraag, is te doen, maar dan:

7 Contactpersoon facturatie
Gegevens van de gebruiker zijn nog niet bekend

  • Gebruik mijn gegevens (is al vooringevuldt vanuit account)
  • Gebruik andere gegevens

Hier selecteer ik dus de “Gebruik andere gegevens” en dan wil ik de Persoonsgegevens en Bedrijfsgegevens van KPN Netwerk NL invullen, maar wat zijn dan de te gebruiken gegevens?:

Voorletter(s)
Achternaam
Telefoonnummer
Email-adres
Bedrijfsnaam
KvK-nummer
BTW-nummer
Postcode
Huisnummer
Straatnaam
Plaats

 


@tmoesel : Ik hoop dat dit als grap bedoeld is? Jij bent de gebruiker/aanvrager dus jij betaalt de eventuele kosten (na offerte). Je kan niet namens KPN een aanvraag doen waarbij KPN de verwijdering betaalt uiteraard. Jij vraagt aan en KPN bepaalt of er kosten aan zitten of niet. Het verwijderen van de grondkabel zelf is sowieso niet aan de orde tenzij je dit nadrukkelijk vraagt maar dan komt er zeker wel een rekening. Verwijderen ISRA, afdoppen kabel en heel soms een aflas in de straat, dat is normaal.

 

@wjb Je haalt wat dingen door elkaar. Jij suggereerde dat het nu al beleid is om overal koperaansluitingen uit te schakelen indien er FttH aanwezig is. Of te verwijderen, of stroomloos te maken. Dat is op dit moment absoluut niet het geval en dat zou ook zeker niet mogen van de ACM. Uiteraard is de bedoeling op langere termijn om het kopernetwerk uit te schakelen, daar waar het kan. Daarom ook de hernieuwde aanleg van 1 miljoen nieuwe aansluitingen, en daarom ook de pilot voor het uitschakelen. Maar dat is ook geen geheim lijkt me.

 


Jij suggereerde dat het nu al beleid is om overal koperaansluitingen uit te schakelen indien er FttH aanwezig is. Of te verwijderen, of stroomloos te maken.

Klopt en zo te zien blijkt dat dus inderdaad zo te zijn immers...

Uiteraard is de bedoeling op langere termijn om het kopernetwerk uit te schakelen, daar waar het kan.

Beleid is nooit "korte termijn", beleid wordt geformuleerd opdat de organisatie in een bepaald richting opereert en dat is precies wat er gebeurt met die pilotgebieden.


Ik citeer even jouw eigen tekst:

"Ik ben overigens van mening dat KPN alle medewerking zal willen verlenen aan het ontmantelen van dat ISRA punt omdat de policy van KPN is om de stroom van het kopernetwerk te halen in gebieden waar FttH aanwezig is. En waarom zou je een (lelijk) aansluitpunt moeten behouden als deze helemaal geen functie meer heeft."

 

Beide stellingen kloppen niet. Nee, wij werken niet graag mee aan het ontmantelen. En nee, hij heeft nog steeds functie zolang DSL nog geleverd wordt. 

En het is dus geen policy om losse aansluitingen te ontmantelen. Er is alleen een lange termijn doel om koper  in hele centrale gebieden tegelijk uit te schakelen. Niet hetzelfde als wat jij suggereert. En nu stop ik met deze verder zinloze discussie. De vraagsteller heeft zijn antwoord al lang gehad.


@tmoesel : Ik hoop dat dit als grap bedoeld is? Jij bent de gebruiker/aanvrager dus jij betaalt de eventuele kosten (na offerte). Je kan niet namens KPN een aanvraag doen waarbij KPN de verwijdering betaalt uiteraard. Jij vraagt aan en KPN bepaalt of er kosten aan zitten of niet. Het verwijderen van de grondkabel zelf is sowieso niet aan de orde tenzij je dit nadrukkelijk vraagt maar dan komt er zeker wel een rekening. Verwijderen ISRA, afdoppen kabel en heel soms een aflas in de straat, dat is normaal.

Het lijkt of wordt misschien wel een grap, maar dan was je al in een rol als KPN bureaucraat geschoten.

Overdenk eens:

Een rechtspersoon of instantie heeft zijn eigendom op mijn terrein en ik moet gaan betalen voor het verwijderen van dit eigendom?

Een ieder kan vast wel genoeg analogieën/voorbeelden bedenken dat dit feitelijk absurd is.

En het is inderdaad mijn insteek om kabels uit de grond te verwijderen, niet alles, maar wel op bepaalde plekken. Dat IS/RA punt heb ik zelf namelijk al afgedopt (op de kop af 3 jaar geleden).

Aan de zijkant van de woning komt ook nog een PTT kabel binnen en die is een aantal jaren geleden bij werkzaamheden met een graafmachientje kapot getrokken. Ik kon de lijkbleke man gelukkig direct vertellen dat dat de oude loze kabel was. Andere stukken kreeg een naburige akkerbouwer in zijn ploegscharen.

Het komt er dus op neer dat KPN zou verdienen aan z’n eigen rommel opruimen die bij mij ligt, op mijn kosten.


Er is alleen een lange termijn doel om koper  in hele centrale gebieden tegelijk uit te schakelen. Niet hetzelfde als wat jij suggereert. 

Met alle respect @Ward_, maar ik heb het alleen maar gehad over policy of wel beleid en jij bevestigt nu al voor de tweede keer dat het inderdaad beleid is om koper uit te schakelen.

Het is natuurlijk ook volstrekt logisch dat dit beleid gevoerd wordt want waarom zou je twee infrastructuren in stand houden als één voldoende is.

Je zou er juist trots op moeten zijn dat KPN dat beleid geformuleerd heeft.


@tmoesel KPN verdient echt niet aan het verwijderen hoor. Daarnaast is het ooit aangelegd omdat dat moest/verzocht werd. Niet door jou maar een bouwer of vorige eigenaar. Dat heb jij onwetend of wetend overgenomen toen je het huis kocht. En tot slot is er de Telecomwet en die stelt dat jij de kabel moet gedogen in jouw grond. Andersom gesteld: waarom zou KPN moeten betalen voor verwijdering van iets waarvan ze wettelijk het recht hebben om het te laten liggen?