Skip to main content

In december 2019 heeft de gemeente Heerenveen met de kpn een overeenkomst gesloten dat vanaf 2020 elke woning in Heerenveen wordt aangesloten op glasvezel. Dat heeft uitgebreid in de krant gestaan. De wijk met postcode 8448 was als eerste aan de beurt. Er is aan het begin van de wijk een gebouw neer gezet waar de hoofdglasvezelkabel naar toe gaat. Inmiddels kunnen mensen daar van glasvezel gebruik maken. Na postcode 8448 zijn ze in het centrum en in het noorden en andere wijken aan de gang gegaan.

Ik heb twee kennissen die op Het Meer wonen. Het Meer heeft óók postcode 8448. Dus dezelfde postcode als de wijk waar ze begonnen zijn om glasvezel aan te leggen. Over Het Meer loopt de autosnelweg A32 en ik heb me er al over verwonderd dat ze de glasvezelkabel tot even vóór het viaduct gelegd hebben en niet doorgetrokken hebben naar de rest van Het Meer; tot aan De Knipe. De kennis heeft toen iemand aangesproken waarom ze die glasvezelkabel niet door trokken naar de rest van Het Meer. Nee, meneer daar hebben wij geen opdracht voor. Het Meer hoort wel degelijk bij Heerenveen. De straat loopt vanaf de Heideburen tot aan De Knipe (Meijerweg). Als je nu op het netwerk van de kpn kijkt, postcode van iemand van Het Meer intoetst, krijg je de melding dat er alleen het kopernetwerk beschikbaar is en dat er géén glasvezelkabel in de planning zit. Er staat dan rechts onder in beeld een landkaart waar een sterretje staat bij plaatsen waar glasvezel is of wordt aangelegd. Wanneer je dan op het sterretje van Heerenveen op de kaart inzoomt, zie je dat er dus niet op Het Meer glasvezel in de planning zit. Het Meer is wel degelijk Heerenveen en hoe zit dat met elke woning in Heerenveen aansluiten op glasvezel?

In december 2019 heeft de gemeente Heerenveen met de kpn een overeenkomst gesloten dat vanaf 2020 elke woning in Heerenveen wordt aangesloten op glasvezel.

 

Is het al 2040 of 2050, vanaf 2020 is geen 2020 dat het klaar is, staat nergens een einddatum, dus tijd zat.:heart_eyes:


In december 2019 heeft de gemeente Heerenveen met de kpn een overeenkomst gesloten dat vanaf 2020 elke woning in Heerenveen wordt aangesloten op glasvezel.

 

Is het al 2040 of 2050, vanaf 2020 is geen 2020 dat het klaar is, staat nergens een einddatum, dus tijd zat.:heart_eyes:


Dàt klopt helemaal. Maar als je het kaartje bekijkt zijn de straten oranje gearceerd die in de planning staan vanaf 2020 en verder. Ik moet dus wachten tot begin 2021 maar dan geeft niet. Het staat immers in de planning en dan komt het wel. De kpn heeft zich niet vastgelegd op een tijdbestek. Het Meer is niet oranje. Wanneer Het Meer op de kaart oranje gearceerd zou zijn zou daar glasvezel aangelegd worden. Dat heeft dus niets met een later tijdstip te maken.


Bij nadere beschouwing zijn er meer straten die woningen hebben en waar geen glasvezel is gepland. Zo’n straat is de Leeuwarderstraatweg met postcode 8441. Nu staan er aan één kant overwegend woningen en aan de andere kant bedrijven. Bovendien is het eind van deze straat tot Haskerdijken nog een heel eind bij de bebouwde kom van Heerenveen vandaan. Maar het blijft staan dat ook die woningen in Heerenveen staan…... De Leeuwarderstraatweg is wel degelijk Heerenveen en hoe zit dat met elke woning in Heerenveen aansluiten op glasvezel?


De aanleg van glasvezel wordt gedaan door KPN Network en dat is een andere tak van sport.  Bij de andere KPN medewerkers is daar verder geen zicht op. Ik vraag ook al langer wanneer er in Steenwijk (vlak bij Heerenveen) glasvezel komt. Ook hier heeft uitgebreid in de krant gestaan dat de hele gemeente Steenwijkerland glasvezel krijgt. Alle dorpjes en buitengebied zijn inmiddels aan de beurt of staan op de planning, maar in de stad zelf is er op nieuwbouwgebieden en industrieterreinen na geen zicht op een planning.


Hallo! Even een huishoudelijke mededeling: graag ontopic blijven. Het is niet nodig om zo onaardig te doen.


Dan weer over de eigenlijke vraag:

Kijkend op deze site:https://www.kpnnetwerk.nl/netwerkkaart/  zie ik hetzelfde. Ik neem aan dat het gaat om het deel van de Meer dat ten oosten van de A32 ligt. Dat deel van de straat staat niet op de kaart van KPN Netwerk NL.

 

Wat wel; zou kunnen is dat het meegenomen wordt in de uitrol van alles buiten de kern Heerenveen. Dat gebeurt door Digitale Stad in samenwerking met KPN. Meer informatie hierover vindt je op:

https://www.digitale-stad.nl/regio/heerenveen/

 

En je kan met hen contact opnemen via info@digitale-stad.nl

 

En als laatste is de gemeente Heerenveen eventueel zelf uiteraard nog te bereiken. Zij hebben met KPN en met Digitale Stad een overeenkomst afgesloten dus zij weten het misschien nog wel beter.


Dan weer over de eigenlijke vraag:

Kijkend op deze site:https://www.kpnnetwerk.nl/netwerkkaart/  zie ik hetzelfde. Ik neem aan dat het gaat om het deel van de Meer dat ten oosten van de A32 ligt. Dat deel van de straat staat niet op de kaart van KPN Netwerk NL.

 

Wat wel; zou kunnen is dat het meegenomen wordt in de uitrol van alles buiten de kern Heerenveen. Dat gebeurt door Digitale Stad in samenwerking met KPN. Meer informatie hierover vindt je op:

https://www.digitale-stad.nl/regio/heerenveen/

 

En je kan met hen contact opnemen via info@digitale-stad.nl

 

En als laatste is de gemeente Heerenveen eventueel zelf uiteraard nog te bereiken. Zij hebben met KPN en met Digitale Stad een overeenkomst afgesloten dus zij weten het misschien nog wel beter.


Hier is mij niets van bekend. Wanneer ik een postcode van Het Meer intype krijg ik de volgende melding: Helaas uw adres valt niet binnen onze huidige scope. Wellicht kunnen wij uw adres toevoegen. Laat uw gegevens achter op de contactpagina.

Dan staat er een heel verhaal dat overal in het buitengebied van Heerenveen glasvezel wordt aangelegd.

Erg logisch van bovenstaande melding, omdat Het Meer en de Leeuwarderstraatweg echt géén buitengebied zijn! Ik versta toch echt wat anders van een buitengebied. Een buitengebied ligt ver bij een bebouwde kom vandaan en heeft geen dorpskern of iets dergelijks.


Hoi @gensnet 

Buitengebied

Ruimtelijke ordening

Beschrijving

Het buitengebied is een begrip uit de ruimtelijke ordening dat betrekking heeft op grond buiten de bebouwde kommen van steden en dorpen. Een groot deel van deze grond heeft een agrarische bestemming: zij is in gebruik ten behoeve van akkerbouw en veeteelt. Ook andere bestemmingen, zoals natuur en recreatie komen voor. Wikipedia


Buitengebied is alles voorbij het bordje "einde bebouwde kom".

En in het geval van Digitale Stad Heerenveen ook de kleine kernen als Jubbega, De Knipe etc...


Ik denk dat dit topic wel kan sluiten nu. 


Buitengebied is alles voorbij het bordje "einde bebouwde kom".

En in het geval van Digitale Stad Heerenveen ook de kleine kernen als Jubbega, De Knipe etc...

> Buitengebied is alles voorbij het bordje "einde bebouwde kom".

Zo mag je het ook zeggen. Zowel Het Meer en de Leeuwarderstraatweg liggen echt IN de “bebouwde kom”. Bij gelegenheid zal ik er wat foto's maken. Wanneer dat Digitale Stad (heb eigenlijk nog nooit van die club gehoord; wel van KabelNoord uit Dokkum) dit ook niet gaat doen, vallen de mensen op Het Meer en Leeuwarderstraatweg buiten de boot wat glasvezel betreft. Maar of de desbetreffende bewoners daar nu zo wakker van liggen is even de vraag. Volgens mij interesseert het de meeste mensen niet. Als ze maar internet hebben. Of dat nu door een koperdraad/coaxdraad of glasvezel gaat zal ze een “biet” zijn.

Dat zou voor die mensen die een goede kwalitatief koperdraad voor internet gebruiken niet echt een “ramp” zijn, maar ik ken iemand die op Het Meer een hele slechte koperdraad verbinding heeft waar xs4all al heel vaak naar gekeken heeft, maar er niets meer aan doet, omdat er immers glasvezel wordt aangelegd…….. Glasvezel zou dus dè oplossing zijn voor zijn brakke koperdraad.


Ik heb contact gehad met de digitale stad uit Leiden. Hier hun antwoord:

Wij gaan geen glasvezel in de bebouwde kom van Heerenveen aanleggen. Hoe het met andere partijen zit weet ik niet.

Zowel de kpn als digitale stad weten van niets. Merkwaardig………..


KPN en Digitale Stad sturen je van het kastje naar de muur met het argument we weten het niet waarom Het Meer en de Leeuwarderstraatweg in Heerenveen niet in de planning zitten voor de aanleg van glasvezel. Dat gaat zo langzamerhand uitermate irriteren. Niemand weet iets…… en dat maakt mij weer achterdochtig, want hoe je het ook wendt of keert, beide straten hebben voldoende woningen in de bebouwde kom van Heerenveen. De gemeente heeft vermoedelijk zitten slapen bij het afsluiten van de overeenkomst met de kpn dat die elke woning in Heerenveen (dus niet de gemeente) glasvezel gaat aanleggen. Natuurlijk weet ik niet wat exact in die overeenkomst staat, maar zeker is dat er nu duidelijk blunders zijn gemaakt maar door wie is onduidelijk. Als allerlaatste “partij” heb ik de gemeente benaderd en waarachtig kreeg ik daar een duidelijk antwoord van: Naar aanleiding van uw mail het volgende, het klopt dat het stukje “het Meer” tussen wal en schip valt, evenals een stukje van de Leeuwarderstraatweg. Dit hiaat is bij ons bekend en wij zijn ermee bezig om dit onder te brengen bij één van de partijen die het glasvezel netwerk aanlegt.

Nu begrijp ik niet helemaal wat er gebeurd is. Heeft de gemeente zitten slapen? Als in de overeenkomst staat dat elke woning in de bebouwde kom door de kpn aan wordt gesloten op glasvezel zou je daar de kpn op aan kunnen spreken. Ik denk dat dit wel gebeurd is, maar dat de kpn zich hier niets van aantrekt en gewoon doet hoe het hun het beste past of uitkomt.