Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel i.c.m. een gateway

  • 17 August 2024
  • 5 reacties
  • 64 keer bekeken

Ik overweeg om over te stappen van kabel naar glasvezel.

Ik heb een gateway die werkt met 100 Mb/s. Kan ik deze direct aansluiten op het modem, dus dat deze de bewuste LAN-poort terugschakelt van 1000 naar 100 Mb/s? Met mijn huidige Ziggo-box is dit niet mogelijk.

Ik wil dit omdat de gateway voor mijn toepassing een lage latency wil (hoe lager deste beter), maar ivm PoE en een hele lange kabel niet kan werken met 1000 Mb/s

Hallo @Edje1970 

 

Ik neem aan dat je het andersom bedoeld, van kabel naar glasvezel.

Wat jij wilt kan gewoon met een KPN modem, de modem poorten kunnen zowel 100 als 1000Mbit/s aan.


Hallo @Edje1970 

 

Ik neem aan dat je het andersom bedoeld, van kabel naar glasvezel.

Wat jij wilt kan gewoon met een KPN modem, de modem poorten kunnen zowel 100 als 1000Mbit/s aan.

Oeps, je hebt gelijk: overstappen van kabel naar glasvezel. Ik heb het aangepast in mijn vraag.

Dank je wel voor je reactie!!!


Je hoeft trouwens het KPN modem niet vlakbij het glasvezelkastje te zetten, de UTP kabel tussen die 2 mag maximaal 100 meter zijn.
Misschien een handigere optie dan PoE over een grote afstand?


Je hoeft trouwens het KPN modem niet vlakbij het glasvezelkastje te zetten, de UTP kabel tussen die 2 mag maximaal 100 meter zijn.
Misschien een handigere optie dan PoE over een grote afstand?

Dan moet ik een heel lang stroomkabel leggen voor de voeding. En weer kabels terug voor mijn PC en TV.
De gateway werkt met een stepdown-converter op 5 Volt. De inserter is 48 Volt. En dat voor maar gemiddeld 3 Watt. Dus PoE is geen probleem.


Maar je hebt mij wel op een idee gebracht: ik zat in mijn maag met het feit dat ik 2 of 3 LAN-kabels en een telefoonkabel naar mijn meterkast wilde trekken. Ik kan natuurlijk volstaan met 1 kabel, en dan het modem in mijn woonkamer plaatsen op de plaats waar nu mijn Ziggo modem staat. Dan hoef ik ook niks aan te passen in mijn huidige kabelsalade. Stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. Ik ging er altijd van uit dat de glasvezel direct in mijn modem zou gaan, maar er zit natuurlijk een glasvezel naar ethernet converter tussen.


Bij KPN werken behalve glasvezel ook nog xDSL (koper) aansluitingen.

Bij de koperaansluitingen is het altijd de bedoeling de modem zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt te plaatsen om kans op signaalverlies naar de modem toe te vermijden.

Dat speelt bij glasvezel dus geen rol meer. @Edje1970 


Reageer