Skip to main content
Vraag

Glasvezel-impasse in hoogbouw: FTU in gezamenlijke hal en asbest-risico

• April 16, 2026
  • 0 reacties
  • 5 keer bekeken

Beste community en KPN-moderators,

Ik loop vast bij het realiseren van een glasvezelaansluiting in mijn woning en hoor graag of er nog wegen zijn die ik niet heb bewandeld.

De situatie: Volgens de postcodecheck is glasvezel leverbaar, maar de realiteit in dit gehele appartementencomplex is anders. Het glasvezelaansluitpunt (FTU) bevindt zich in de meterkast in de gemeenschappelijke hal, buiten de voordeur. Vanwege dikke betonnen muren is WiFi vanuit daar onvoldoende, en voor optimale prestaties (minimale jitter) is een bedrade verbinding een vereiste.

Het proces tot nu toe: Ik ben inmiddels al wekenlang aan het bellen met KPN Netwerk, de provider en de woningbouwcorporatie. Ik word echter constant van het kastje naar de muur gestuurd, waarbij partijen naar elkaar wijzen maar niemand met een concrete oplossing komt voor de fysieke barrières.

De blokkades:

• Asbest & Documentatie: In de meterkast zitten mogelijk asbestplaten. De woningbouw geeft toestemming voor boringen naar de woonkamer, maar het risico is voor de bewoner/monteur. Ik krijg bovendien geen inzage in de schouwdocumenten of het asbestinventarisatierapport, waardoor ik zelf ook geen uitsluitsel kan geven aan een monteur. Logischerwijs weigeren monteurs hieraan te beginnen.

• Geen loze leidingen: Er zijn geen bruikbare leidingen beschikbaar; ook het oude ISRA-punt is niet in de meterkast te vinden.

• Collectief probleem: Vrijwel iedereen in mijn gebouw zit in hetzelfde schuitje. Veel buren zitten nog op verouderde koperlijnen (DSL) en de rest is, aan de WiFi-namen te zien, noodgedwongen klant bij Ziggo. Niemand kan hier momenteel overstappen naar glasvezel, zelfs niet terwijl die aansluitpunten wel fysiek in de meterkasten aanwezig zijn; ze zijn in deze opstelling simpelweg waardeloos.

Het dilemma rondom verplaatsing: Ik ben op de hoogte dat een reguliere verplaatsing van de FTU geld kost. Een technische verplaatsing zou kosteloos kunnen zijn, maar is hier waarschijnlijk niet mogelijk door de asbestproblematiek.

Daarnaast zit ik met een contractueel risico:

• Onderzoek door een monteur kan leiden tot onnodige voorrijkosten.

• De voorwaarden en complexiteit van een technische verplaatsing zorgen voor een langdurig proces. Hierdoor dreigt de herroepingstermijn te verstrijken voordat er duidelijkheid is of de verbinding überhaupt gerealiseerd kan worden.

Momenteel ben ik bij Ziggo beland, maar vanwege de hogere jitter op de coax-lijn wil ik dolgraag over op glasvezel. Hebben jullie ervaring met dergelijke asbest-situaties in de hoogbouw? Is er een protocol waarbij KPN Netwerk hierin kan faciliteren voor het hele blok, of is dit een 'einde verhaal' situatie?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Â