Skip to main content
Ik krijg veel reclame en berichten dat er bij ons glasvezel wordt aangelegd. Interessant, en ik weet dat in elke laagbouw woning in de woning een kastje voor de aansluiting wordt geplaatst. Hoe gaat dit dan in een appartementencomplex. Nu woon ik op de derde verdieping, wordt er bij mij dan ook zo'n kastje geplaatst? En zo niet, hoe wordt dit dan voor woningen in een flat gerealiseerd?
Waar zit de meterkast van jouw appartement?

Normaliter is dat de plek waar de glasvezel afgemonteerd wordt en dat kan ook eenvoudig op derde verdieping zijn.
Mijn meterkast zit binnen, bij de ingang van het appartement. Ik vraag me dus af of de KPN bij het aanleggen van de glasvezelbekabeling en aansluitingen ook de bekabeling doortrekt naar alle appartementen in het complex op alle verdiepingen. Gebeurd dit standaard bij de aanleg van de glasvezelbekabeling of moet dit apart worden aangevraagd?
De glasvezel wordt in de meterkast afgemonteerd en wat de monteur doet bij installatie kan je lezen op https://www.kpn.com/service/monteur/installatiemonteur.htm
Beste @PatrickBins, welkom! Ben je geholpen met de antwoorden van wjb? Als er nog andere vragen zijn, weet je ons te vinden.
Hallo @Marcia_ , Ik ben hiermee geholpen. dank jullie wel. Ik was benieuwd wie de werkzaamheden voor de bekabeling van de straat naar de appartementen in een flat verzorgd. Dit is duidelijk nu.
Ik wil er nog wel wat aan toevoegen: Als de meterkast beneden is en het appartement boven, dan is het bijna nooit toegestaan voor de aannemer om de glasvezelaansluiting in de meterkast te monteren. Dat zou voor de klant namelijk ongewild voor een lastig probleem kunnen zorgen. Dan moet er minimaal 1UTP kabel (en bij sommige providers twee of drie) vanuit die meterkast naar de woning getrokken worden. Dat is soms niet eens mogelijk. Daarom staat er in de aanlegvoorschriften dat in die gevallen de glasvezelkabel en aansluiting in de woningen dienen te komen.

Alleen als het echt goed mogelijk is om nieuwe UTP kabels naar de woning te trekken (door een monteur van een provider), dan mag de aansluiting in de meterkast beneden.