Skip to main content

Ik woon intussen ruim 4 jaar in buitengebied Putten.  Over het algemeen is de ADSL verbinding ok, maar zou uiteindelijk graag overschakelen naar Glasvezel.

Nou is het geval dat er jaren geleden een cooperatie in het leven is geroepen die voor alle buitengebied mensen glasvezel heeft laten aanleggen. 

Wil ik nu aangesloten worden aan glasvezel MOET ik met eerst inkopen voor rond de 3000EUR.  Dit nog los van de KPN aansluiting die rond de 1600EUR kost.

https://glasvezelputtenwest.nl/index.php?r=site/naaansluiting

Mijn vraag:  Is dit de enige mogelijkheid?  Ik vind 4600EUR best een pittig bedrag.  Verjaart dit op een bepaald moment?  Heeft iemand hier ervaring mee?

Hallo ​@TogtNL ,

Wil ik nu aangesloten worden aan glasvezel MOET ik met eerst inkopen voor rond de 3000EUR. 

Dan heb ik nu een meevaller voor jou van 1.002 Euro.

Door de medewerking van deze partijen is het echter gelukt om de kosten voor Putten West bij een deelname van 60% tot de genoemde € 1.998,- terug te brengen. 

bron : https://glasvezelputtenwest.nl/index.php?r=site/rioolkostenaanleg

Ik ben bang dat het hierbij blijft.  

Hoe kom je aan die 1600 euro? Daar staat volgens mij niets van in je link toch?

Dat zijn de aanlegkosten om het naar mijn meterkast te krijgen. 

Bedankt Noordzee voor die meevaller:  die gaat niet op.  Als ik destijds (voor mijn tijd) had meegedaan was het goedkoper geweest.

Ik neem aan dat die € 1998 voor het aanleggen is toch? Waarom dan aan KPN ook nog betalen? Vind het maar raar.

Ik neem aan dat die € 1998 voor het aanleggen is toch? Waarom dan aan KPN ook nog betalen? Vind het maar raar.

Ik gok dat mevrouw het abonnementsgeld voor een langere periode bij elkaar op heeft geteld. Kan ook niet bedenken wat anders. (Tenzij bedrijventerrein via glaspoort maar dat is hier niet aan de orde)

Ik kan qua bedragen wel helderheid geven.

Voor elk adres is destijds vanuit de coöperatie een deelnamebedrag afgesproken/uitgerekend (eigen bijdrage). Dat zijn de aanlegkosten, gedeeld door aantal aansluitingen.

Dat is de 3000 euro waarover gesproken wordt en die wordt betaald aan de coöperatie. Die kosten zijn door die coöperatie al betaald in het verleden aan de aannemer en andere partijen die nodig waren om het netwerk aan te leggen. En leningen zullen moeten worden terugbetaald aan de banken en financiers.

Bewoners die destijds niet meededen hebben de kabel op de erfgrens liggen. Dat is geen voortuin van 5 meter in het buitengebied zullen we maar zeggen… Om de kabel van die plek naar de woning te krijgen moet nu ook alsnog extra worden betaald (destijds niet). Dat is in dit geval dus die 1600 euro.

KPN Netwerk (voorheen Reggefiber) werkt hierin samen met de coöperatie om te berekenen wat een na-aansluiting moet kosten en zij verzorgen ook de aanleg. Dat is een samenwerkingscontract tussen de coöperatie en (voorheen) Reggefiber.

Ja, het is veel geld voor veel mensen. Maar het is niet duur voor wat er moet gebeuren. Het is alleen zo dat het grootste deel wordt afgewenteld op de bewoners, en dat is in een coöperatie heel normaal. Het is geen bedrijf. En de kosten voor de na-aansluiting door KPN Netwerk zijn ook volledig op basis van de pure kosten. Daar zit geen enkele winstmarge op.

@Noordzee Die 1998 euro was ten tijde van de vraagbundeling/aanleg. De 2997 euro is nu. Voor een na-aansluiting waarvoor een aannemer terug moet en alles weer moet doen maar dan voor 1 adres.

Reageer