Skip to main content

In Hillegom ligt glasvezel. Aangelegd door Lijbrand en overgenomen door KPN. KPN propageert glasvezel, maar heeft in Hillegom glasvezel uitgeschakeld. Waarom is mij volstrekt onduidelijk. 

@Ward_ weet hier vast wel wat over te vertellen.


Het toenmalige netwerk van Lijbrandt zat technisch heel anders in elkaar dan de glasvezelnetwerken die KPN indertijd, oktober 2016, zelf aan het uitrollen was. Door het relatief kleine aantal aansluitingen was het te kostbaar om dit aan te passen zo had ik indertijd begrepen.

Lijbrandt kon het zélf niet meer ophoesten, de kosten per abonnee voor modernisering en onderhoud werden te hoog. De glasvezelkabels die er nog liggen hebben een te kleine capaciteit (onvoldoende aders). Ook de pop’s voldeden niet meer. Die zijn helemaal ontmanteld.

Hopelijk zal er in Hillegom t.z.t. weer glasvezel komen. Het DSL in Hillegom is echter momenteel tot ruim 200 Mb/s met bonding op veel adressen en op bedrijfsterreinen tot 400 Mb/s (Vplus BVDSL). Dus de kans dat er 'snel’ weer glasvezel FttH komt is naar mijn mening klein.


PeterG heeft het vrij aardig samengevat. Het was weliswaar een FttH netwerk maar dan op een manier opgebouwd dat deze onmogelijk door KPN NetwerkNL, toen nog Reggefiber, te migreren was. Uiteindelijk werd besloten om dat gebied versneld te voorzien van verglaasde koperkasten (VVDSL) en daarbij wel een deel van de bestaande glasvezels te gebruiken om de kasten aan te kunnen sluiten. Dat scheelde dan wel weer veel graafwerk. Daarbij is Hillegom ook gebruikt als testgebied voor de toen nieuwe Vplus techniek (200 Mbit haalbaar per aderpaar) voor enkele van die kasten.


Hi @Tondrift, goed dat je je vraag hier stelt als het niet duidelijk is. Ik zie dat PeterG en Ward je vraag al beantwoord hebben, ik hoop dat dat het duidelijker maakt. Als we iets voor je kunnen doen of als je nog vragen hebt, laat het dan gerust weten.


Ja, ik kom even binnen vallen! Het is allemaal leuk verwoord, maar plat gezegd heeft KPN het spel in handen en geeft geen ruimte voor andere spelers. Dan doel ik op glasvezel. We zitten en blijven voorlopig op koper want zolang dat nog kan worden uitgemolken qua prijs doet KPN dat. Als er dan glas komt kunnen we gelijk een aardige prijs vragen toch? Ik lees mogelijkheden tot 200 Mbit, nou als je een 100 Mbit abonnement hebt kan dat niet eens geleverd worden. 60/70 is max. Jaja vast op de kabel en alles gecheckt.  Een game op playstation loopt al vast, omdat het internet gewoon schandalig traag en onstabiel is en niet voldoet wat er beloofd wordt. Als je daar over belt, dan moet je weer het hele circus doorlopen met de helpdesk) die je notabene zelf moet adviseren, omdat deze callagent zelf ook maar de standaard routine traject doorlopen die gewoon op internet staat.  Itv is verbonden aan IP europees. Iedereen weet dat VPN wordt gebruikt bij veel bedrijven, dus ITV op werk bvb is geen mogelijkheid. Wel apart dat andere providers dit wel mogelijk maken. Waarom nog geen andere provider gekozen, nou kijk zelf eens alles is van KPN op Ziggo na. Monopolie blijft in handen en dat is prima, maar lever dan wel kwaliteit.


Wat een geklaag over allerlei verschillende onderwerpen.

60 / 70 mbit moet ruim voldoende zijn om een spelletje te spelen. Als dat niet werkt, dan ligt het echt ergens anders aan, niet aan de snelheid.

Vervolgens itv op het werk. Uw baas zal dat denk ik helemaal geen goed idee vinden en mogenlijk is dat gewoon op het werk geblokkeerd. Wat VPN daar mee te maken heeft weet ik niet. Of "IP europees". Raakt allemaal kant nog wal.

En u kunt dus kiezen tussen Ziggo en het KPN netwerk. Waarop behalve KPN nog een heel scala aan andere providers beschikbaar zijn. En nog loopt u te piepen over monopolie? 🤦‍♂️


Bij veel grote Amerikaanse bedrijven loopt het internet inderdaad via Amerikaanse routes. Dan zal online kijken van geen enkele NL provider werken, dus om dat nou op KPN te schuiven….


Je kan alles nuanceren en je echt niet zo slim zijn om te weten dat de providers onder KPN vallen. Betreft itv gaat om het principe, maar ook hier lees je niet goed als iets gedoogd wordt dan ook het ook werken net als andere providers. Ja niet iedereen snapt alle termen, online lezen is een optie. Yep sommige mensen spelen games die meer trekken ja, niet iedereen speelt atari offline. Succes groetjes aan je kpn collega's.


Je kan alles nuanceren en je echt niet zo slim zijn om te weten dat de providers onder KPN vallen.

Onzin. Ze leveren hun diensten over het netwerk van KPN Netwerk NL, maar vallen daardoor zeker "onder KPN". Diverse providers hebben bijvoorbeeld een eigen / ander tv platform met andere mogelijkheden dat dat van KPN. 

 


 groetjes aan je kpn collega's.

Ik ben geen KPN medewerker. 


We zijn alweer een half jaartje verder, nog geen glasvezel? Wat nu weer corona? Laat dan ieder geval andere bedrijven toe die wel glasvezel willen leveren.