Skip to main content
Vraag

Glasvezel in huis, maar geen capaciteit in de wijkcentrale

• August 1, 2025
  • 8 reacties
  • 143 keer bekeken

Wij zijn pas verhuisd naar een nieuwbouwwoning. De glasvezelaansluiting in ons huis is werkend opgeleverd, maar KPN kan geen diensten leveren omdat er geen poorten beschikbaar zijn in de wijkcentrale. Hoewel de aannemer heeft aangegeven dat er een snelle en werkende technische oplossing mogelijk is, horen we van KPN helemaal niets concreets en schuift de eerstvolgende aansluitdatum steeds verder op. Ik heb al diverse keren gebeld en mails gestuurd, maar loop tegen een muur en word steeds van het kastje naar de muur gestuurd (van KPN naar KPN Netwerk en weer terug). Iets waar ik stikchagrijnig van wordt. Hoe kom ik verder? Als trouwe klant van KPN voel ik me beslist niet serieus genomen en ben ik bijna zover om definitief afscheid te nemen van KPN. Wie kan me adviseren? 

8 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 1, 2025

Beste ​@Kajee als ik goed lees is het werkend opgeleverd en toch heb je geen diensten???

Wat zegt de postcode/huisnummer check bij KPNNetwerk:

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/nieuwbouw

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 1, 2025

Die zegt dat het werkt en dat ik bij KPN Consumentenmarkt als provider terecht kan voor een abonnement. Maar die kunnen het niet aansluiten, omdat “er een vertraging is in de oplevering van de wijkcentrale". Dat is dus niet de echte reden. Blijkbaar heeft KPN gewoon te weinig lijnen en/of poorten gehuurd van CAI Harderwijk, de eigenaar van het glasvezelnetwerk en van de wijkcentrale. Terwijl die wijkcentrale in een nieuwbouwwijk staat die de komende jaren nog flink zal groeien. Een kwestie van slechte capaciteitsplanning, lijkt het. En daar worden wij en nog meer buren de dupe van. Maar goed, dat lijkt KPN weinig uit te maken.   

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 1, 2025

CAI Harderwijk, de eigenaar van het glasvezelnetwerk en van de wijkcentrale.

Je bent niet verplicht van KPN een abonnement te nemen. Op CAI netwerk kan je meerdere providers kiezen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 1, 2025

Dankjewel. Dat weet ik en ik onderzoek wat het beste alternatief is, maar het liefst zou ik niet bij KPN vertrekken. Tot een paar weken geleden deze ellende begon was ik namelijk heel tevreden. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 1, 2025

Misschien kan de netwerkbeheerder je er meer over vertellen want uiteindelijk bepalen zij aan wie zij capaciteit verhuren. Misschien is die capaciteit er inderdaad niet. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 1, 2025

Dankjewel. Dat weet ik en ik onderzoek wat het beste alternatief is, maar het liefst zou ik niet bij KPN vertrekken. Tot een paar weken geleden deze ellende begon was ik namelijk heel tevreden. 

Helaas is de tactiek van KPN zo minst mogelijk de concurrenten voor de lijn huur te betalen, dus ze wachten tot ze hun eigen glasvezel kunnen aanleggen of de concurrenten opkopen. Tot de tijd kan je bij KPN dochter Solcon terecht, of een andere provider kiezen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 2, 2025

Bedankt voor jullie reacties en tips. Ik denk dat ik inderdaad maar afscheid moet gaan nemen van KPN. Ga ik volgende week werk van maken. Fijn weekend allemaal.  

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik vind het oprecht jammer dan dat je ons zou moeten verlaten ​@Kajee. Ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik als moderator van de provider KPN niet direct invloed heb op de aanwezige capaciteit dan op een bepaalde locatie.

Je zou nog even contact kunnen zoeken met netwerk maar ik vrees dat er op korte termijn dan niet direct een oplossing voor handen is.