Skip to main content

Hallo !

Ik krijg binnenkort glasvezel in mijn straat. Daarvoor wordt er een kabel tot mijn meterkast doorgetrokken. Deze meterkast bevindt zich net buiten mijn appartement, naast de toegangsdeur tot mijn appartement, op de galerij. Mijn vraag is of er dan mogelijkheden zijn voor draadloos internet via glasvezelvanuit de meterkast, zonder gedoe met doortrekken kabels de woning in etc. 

Het gaat enkel om internet, zonder TV of bellen. 

Alvast bedankt voor reacties!

*Admin: titel aangevuld voor een betere vindbaarheid

@MiepA  Als u zeker weet dat er geen onbevoegden bij uw meterkast kunnen, zou u het modem ( NT) en de router ( Experiabox) in de meterkast kunnen plaatsen en kijken hoe u binnen uitkomt qua snelheid van wifi. De enige bekabeling heeft u dan van de FTU ( glasvezelkastje)  naar de NT en van de NT naar uw Experiabox ( 2 korte kabels). Mocht u die snelheid niet voldoende vinden, kunt u altijd nog kabels gaan trekken. Ik zou de DVS ( draadloze verbindings set) afraden, maar zou ook een extra optie kunnen zijn.


Dat moet je helemaal niet willen, dat word bijna zeker een tranendal. Zorg nu maar dat er een kabel komt, zodat u de Experiabox gewoon in huis hebt staan. Daar gaat u zeker geen spijt van krijgen. Wellicht kan misschien een bestaande telefoonkabel vervangen worden door UTP. 


Als het je eigen meterkast betreft, met tevens de stroomvoorzieningen voor je eigen appartement zonder te hoeven delen met anderen, zou je bijv. een setje “powerline” adapters kunnen gebruiken?

In de meterkast de Experia box router. Erachter meteen in de meterkast de eerste basis powerline adapter. Binnen in je appartement de tweede powerline.

Hoewel het is een “tricky” set-up.  De kans op storing met omliggende appartementen op het stroomnet en “vermenging” van data blijft aanwezig. Het zou beslist niet mijn keuze zijn.

Afhankelijk van het soort materiaal van de tussenwanden, zou je ook een “Super WiFi” set kunnen gebruiken. Één van die Super WiFi's in de meterkast, de andere “dichtbij” in het appartement.

In ieder geval beter beveilig en bestand tegen andere netwerken, dan een powerline set.
En mogelijk nog eens “strakker” internet met minder verlies dan met een powerline set?
Maar daar kom je alleen achter door het te proberen.

Een kabeltje trekken door een loos PVC-pijpje wat er naar ik vermoed ook wel zal zijn, of een telefoonkabeltje (of coax-kabeltje) uitwisselen, lijkt me toch de beste oplossing, met wat @Nick83 hiervoor heeft aangehaald. Bovendien de goedkoopste oplossing.


@MiepA Een kennis van mij heeft het als volgt opgelost, al is het daarvoor wel noodzakelijk dat er een stopcontact in de meterkast aanwezig is:

  • plaats het modem in de meterkast
  • sluit het modem aan op een DVS of Devolo: DVS koppelen (kpn.com)
  • plaats een tweede DVS of Devolo bij je pc en sluit deze aan
  • Klaar!

Werkt, in tegelstelling tot wat hier soms beweerd wordt, uitstekend.

Piet.