Ik was afgelopen weekend in een KPN filiaal en daar is mij ter oren gekomen dat KPN van gemeente Sittard (nog) niet een glasvezelkabel mag aanleggen. Dit vind ik raar aangezien de concurrent (Open Dutch Fiber) wel al de kabel in mijn straat heeft mogen leggen. Nu vroeg ik mij af of dit uberhaupt wettelijk mag. Het neigt naar kartelvorming en concurrentiebeperking wat de gemeente in de hand werkt. Enige logische oorzaak zou zijn als er een graafvergunning exclusief is afgegeven aan ODF. Ben zeker geen jurist maar vraag mij sterk af of dit toegestaan is volgens ACM. De vrije keuze wordt ons op deze manier ontnomen.Â
Hoi
In sommige gevallen kan je een KPN abonnement aanvragen via een glasvezelverbinding die niet door ons is aangelegd. Meer informatie hierover vind je op onze informatiepagina lokale glasvezelaanbieders.
Verder zijn we inderdaad druk bezig met de aanleg van glasvezel! Of we in een bepaald gebied aan de slag kunnen en mogen, is van veel verschillende factoren afhankelijk. Denk bijvoorbeeld aan afspraken met de gemeente, er moet toestemming gegeven worden en er zijn verschillende vergunningen die aanwezig moeten zijn, om maar een paar dingen te noemen. Mocht je dat interessant vinden, hier lees je hoe de glasvezelaanleg in zijn werk gaat.
Verder kan je nog navraag bij Netwerk doen, dat is de tak van KPN die de aanleg van glasvezel verzorgt. Heb je de postcodecheck op hun website al gedaan? Als er meer informatie beschikbaar is, over hoe en wanneer glasvezel in jouw buurt is, dan kunnen zij het je vertellen.
Een gemeente mag na de aanleg van een glasvezel netwerk enige jaren "graafrust" opleggen. Dat mag. Niet onbeperkt natuurlijk. Hoelang die periode mag zijn weet ik niet. Maar het mag.
Google er maar eens op. Ik las ergens dat de graafrust tot 5 jaar mag zijn.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.