Skip to main content

Beste lezer,

 

Ik woon sinds kort in een studio. Samen met 7 andere studio’s delen wij een huis. Iedereen heeft dus wel zijn eigen wettelijke adres (6A,B,C,D,E,F,G,H) maar we delen wel 1 grote meterkast en dus ook glasvezel kabel. Nu heb ik gisteren een abbonement afgesloten bij KPN voor glasvezel internet (1000). 

 

Wij hebben allemaal in onze studio een ethernet wandcontactdoos. Ik wil niet dat iedereen op mijn netwerk komt, maar ik begrijp dat er maar 1 glasvezel abbonement actief kan zijn per huis (per kabel). Kan ik ervoor kiezen om iedereen de mogelijkheid te geven zelf een modem of router aan te laten schaffen en deze in hun eigen wandcontactdoos te pluggen? Kan ik dit dan ook zien vanaf een dashboard? Of hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik wil wel beheerder blijven van het internet, maar wil natuurlijk dat iedereen er gebruik van kan maken. Dan betaal natuurlijk iedereen voor 1/8e mee. 

 

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Maar waarom is er niet voor iedere studio een eigen aansluiting? Dit is natuurlijk niet handig. Zo is tv via glasvezel bijvoorbeeld nogal lastig/niet mogelijk. 


Maar waarom is er niet voor iedere studio een eigen aansluiting? Dit is natuurlijk niet handig. Zo is tv via glasvezel bijvoorbeeld nogal lastig/niet mogelijk. 

Je bedoeld waarom zijn er niet 8 verschillende glasvezelkabels naar het huis gelegd? Ik denk omdat het pas sinds kort een gedeeld huis is, geen idee. Misschien was het vroeger een studentenhuis waar iedereen 1 modem/router deelde.


Voor studenten kan ik me dat voorstellen maar niet voor permanente bewoning juist om de rede die jij aangeeft wat privacy betreft. Ook kunnen jij en/of de bewoners geen eigen tv abonnement nemen.  Dit zou echt anders moeten.


Voor studenten kan ik me dat voorstellen maar niet voor permanente bewoning juist om de rede die jij aangeeft wat privacy betreft. Ook kunnen jij en/of de bewoners geen eigen tv abonnement nemen.  Dit zou echt anders moeten.

Ik zou het graag anders willen zien, maar helaas is dit nou eenmaal hoe het is opgeleverd… Ik ben bang dat er op korte termijn ook geen verandering in zal komen. Is er voor nu wel een oplossing of ben ik nu simpelweg de enige die van het internet gebruik kan maken omdat ik de eerste ben die op deze kabel een abbonement heb afgesloten?


Waar staat het modem?


Waar staat het modem?

Momenteel nog nergens, alleen de Glasvezel NT bij de gezamelijke ruimte. 


Als jij het abonnement hebt afgesloten en gaat betalen dan is de verbinding voor jou en hoef je niet te delen. Kabel trekken vanaf het aansluitpunt naar jouw studio en daar het modem plaatsen.  De andere bewoners zullen dan een nieuwe aansluiting aan moeten vragen.


Als jij het abonnement hebt afgesloten en gaat betalen dan is de verbinding voor jou en hoef je niet te delen. Kabel trekken vanaf het aansluitpunt naar jouw studio en daar het modem plaatsen.  De andere bewoners zullen dan een nieuwe aansluiting aan moeten vragen.

Duidelijk. Het is niet zo zeer dat ik mij verplicht voel om internet te delen, maar meer dat ik dit wel normaal zou vinden om dit aan te bieden om kosten te besparen. Maar als er niet meerdere modems aangesloten kunnen worden op 1 abbonement dan houdt het op.. Overigens is dit mij wel verteld in de KPN winkel, dat het wel zou kunnen. 


Maar waarom is er niet voor iedere studio een eigen aansluiting? Dit is natuurlijk niet handig. Zo is tv via glasvezel bijvoorbeeld nogal lastig/niet mogelijk. 

Waarschijnlijk een pand dat is opgekocht om te verdelen in studio's, om dan snel veel geld te verdienen door deze te gaan verhuren.

Elke studio dan een eigen privé aansluiting past natuurlijk niet in het verdienmodel. 


Als jij het abonnement hebt afgesloten en gaat betalen dan is de verbinding voor jou en hoef je niet te delen. Kabel trekken vanaf het aansluitpunt naar jouw studio en daar het modem plaatsen.  De andere bewoners zullen dan een nieuwe aansluiting aan moeten vragen.

Duidelijk. Het is niet zo zeer dat ik mij verplicht voel om internet te delen, maar meer dat ik dit wel normaal zou vinden om dit aan te bieden om kosten te besparen. Maar als er niet meerdere modems aangesloten kunnen worden op 1 abbonement dan houdt het op.. Overigens is dit mij wel verteld in de KPN winkel, dat het wel zou kunnen. 

je zou eventueel nog kunnen kijken naar 1 hoofdrouter met meerdere VLAN's voor elke studio

nadeel is dat je uiteindelijk dezelfde bandbreedte deelt 


Als jij het abonnement hebt afgesloten en gaat betalen dan is de verbinding voor jou en hoef je niet te delen. Kabel trekken vanaf het aansluitpunt naar jouw studio en daar het modem plaatsen.  De andere bewoners zullen dan een nieuwe aansluiting aan moeten vragen.

Duidelijk. Het is niet zo zeer dat ik mij verplicht voel om internet te delen, maar meer dat ik dit wel normaal zou vinden om dit aan te bieden om kosten te besparen. Maar als er niet meerdere modems aangesloten kunnen worden op 1 abbonement dan houdt het op.. Overigens is dit mij wel verteld in de KPN winkel, dat het wel zou kunnen. 

je zou eventueel nog kunnen kijken naar 1 hoofdrouter met meerdere VLAN's voor elke studio

nadeel is dat je uiteindelijk dezelfde bandbreedte deelt 

Dit klinkt ongeveer hoe het mij verteld is in de KPN winkel. Zijn deze VLAN’s via KPN te krijgen? Kunnen er dus 8 aangesloten worden op 1 abbonnement? Zou ik dan deze VLAN’s in beheer hebben en dus indien er niet mee betaald word kan ik dan het internet uitzetten per VLAN? Sorry voor de vele vragen! :)


Als jij het abonnement hebt afgesloten en gaat betalen dan is de verbinding voor jou en hoef je niet te delen. Kabel trekken vanaf het aansluitpunt naar jouw studio en daar het modem plaatsen.  De andere bewoners zullen dan een nieuwe aansluiting aan moeten vragen.

Duidelijk. Het is niet zo zeer dat ik mij verplicht voel om internet te delen, maar meer dat ik dit wel normaal zou vinden om dit aan te bieden om kosten te besparen. Maar als er niet meerdere modems aangesloten kunnen worden op 1 abbonement dan houdt het op.. Overigens is dit mij wel verteld in de KPN winkel, dat het wel zou kunnen. 

je zou eventueel nog kunnen kijken naar 1 hoofdrouter met meerdere VLAN's voor elke studio

nadeel is dat je uiteindelijk dezelfde bandbreedte deelt 

Dit klinkt ongeveer hoe het mij verteld is in de KPN winkel. Zijn deze VLAN’s via KPN te krijgen? Kunnen er dus 8 aangesloten worden op 1 abbonnement? Zou ik dan deze VLAN’s in beheer hebben en dus indien er niet mee betaald word kan ik dan het internet uitzetten per VLAN? Sorry voor de vele vragen! :)

VLAN's regel je op de router zelf, die krijg je niet vanuit kpn

ikzelf ben er niet heel bekend mee (tis vooral voor zakelijk gebruik, )

maar misschien weet andere users meer hierover 

voorzichtige tag naar @Ik_Combineer aangezien die ook voor KPN EEN dingen  doet als monteur (als ik me niet vergis ) geen of die dan ook meer weet van netwerkdingen e.d 

 


Ik vraag me af of je daaraan moet beginnen.  Bedenk wel dat jij dan het aanspreekpunt bent als er problemen zijn!! En geloof me dat wil je niet!!


Ik vraag me af of je daaraan moet beginnen.  Bedenk wel dat jij dan het aanspreekpunt bent als er problemen zijn!! En geloof me dat wil je niet!!

Ik snap wat je bedoeld, maar het voelt enorm egoistisch als ik als enige internet en TV heb en de rest van het huis het maar mag uitzoeken.. Gelukkig ben ik wel de eerste dus dat voordeel heb ik.


Ik woon sinds kort in een studio. Samen met 7 andere studio’s delen wij een huis. Iedereen heeft dus wel zijn eigen wettelijke adres (6A,B,C,D,E,F,G,H) maar we delen wel 1 grote meterkast en dus ook glasvezel kabel.

Eén grote meterkast? Delen jullie dan ook de gas, water en electriciteitsmeter? Of zijn die wel afzonderlijk voor elke studio? Dan zou dat ook voor de glasvezel moeten zijn, één voor elke studio.


Neem contact op met de beheerder/eigenaar/verhuurder van het pand. Laat hem/haar maar uitleg geven over de aansluitingen. In plaats van het bedenken van allerlei constructies. 


Ik woon sinds kort in een studio. Samen met 7 andere studio’s delen wij een huis. Iedereen heeft dus wel zijn eigen wettelijke adres (6A,B,C,D,E,F,G,H) maar we delen wel 1 grote meterkast en dus ook glasvezel kabel.

Eén grote meterkast? Delen jullie dan ook de gas, water en electriciteitsmeter? Of zijn die wel afzonderlijk voor elke studio? Dan zou dat ook voor de glasvezel moeten zijn, één voor elke studio.

Gas gebruiken we niet, elektriciteit is momenteel een tussenmeter en gaat zsm naar ieder een eigen meter. Water eigenlijk geen idee van. In de KPN winkel gaven ze aan dat er maar 1 glasvezel aansluiting is op het adres en niet afzonderlijk voor de toevoegingen, dus per studio.


Gewoon bij de huurbaas aankloppen? 


Gewoon bij de huurbaas aankloppen? 

“Ook zouden jullie samen kunnen overleggen om gezamenlijk internet af te sluiten.”


Ik woon sinds kort in een studio. Samen met 7 andere studio’s delen wij een huis. Iedereen heeft dus wel zijn eigen wettelijke adres (6A,B,C,D,E,F,G,H) maar we delen wel 1 grote meterkast en dus ook glasvezel kabel.

Eén grote meterkast? Delen jullie dan ook de gas, water en electriciteitsmeter? Of zijn die wel afzonderlijk voor elke studio? Dan zou dat ook voor de glasvezel moeten zijn, één voor elke studio.

Gas gebruiken we niet, elektriciteit is momenteel een tussenmeter en gaat zsm naar ieder een eigen meter. Water eigenlijk geen idee van. In de KPN winkel gaven ze aan dat er maar 1 glasvezel aansluiting is op het adres en niet afzonderlijk voor de toevoegingen, dus per studio.

Ook dit zou je, maar dat is mijn mening, uitzoeken hoe het in elkaar zit. Wie is waar voor verantwoordelijk. Ik neem aan dat je wil betalen voor datgene wat je zelf hebt verbruikt. 


Je moet 1 internetabo niet willen delen met meerdere derden, want de abonnementhouder is verantwoordelijk voor het gebruik en misbruik van de lijn en dat moet je niet willen @GonGon 


Je moet 1 internetabo niet willen delen met meerdere derden, want de abonnementhouder is verantwoordelijk voor het gebruik en misbruik van de lijn en dat moet je niet willen @GonGon 

Dus ik moet gewoon zeggen jullie hebben pech, ik ben de eerste dus ik maak gebruik van glasvezel? lastig lastig...


Je moet 1 internetabo niet willen delen met meerdere derden, want de abonnementhouder is verantwoordelijk voor het gebruik en misbruik van de lijn en dat moet je niet willen @GonGon 

als er maar 1 glasvezel ligt wordt dat de enige optie m.i


Je moet 1 internetabo niet willen delen met meerdere derden, want de abonnementhouder is verantwoordelijk voor het gebruik en misbruik van de lijn en dat moet je niet willen @GonGon 

als er maar 1 glasvezel ligt wordt dat de enige optie m.i

Dat klopt, maar @GonGon onderzoekt de mogelijkheid om signaal te verdelen onder diverse studio's en dat gaat dus gegarandeerd goed fout, daar is een consumentenlijn niet geschikt voor en mag ook niet.

 


Je moet 1 internetabo niet willen delen met meerdere derden, want de abonnementhouder is verantwoordelijk voor het gebruik en misbruik van de lijn en dat moet je niet willen @GonGon 

als er maar 1 glasvezel ligt wordt dat de enige optie m.i

Dat klopt, maar @GonGon onderzoekt de mogelijkheid om signaal te verdelen onder diverse studio's en dat gaat dus gegarandeerd goed fout, daar is een consumentenlijn niet geschikt voor en mag ook niet.

 

Wat bedoel je met “mag niet”? Is dat vanuit KPN dat het niet gesplitst mag worden of meer dat dit wettelijk gezien zo niet mag van de huurbaas?