Skip to main content

Beste lezer,

 

Ik woon sinds kort in een studio. Samen met 7 andere studio’s delen wij een huis. Iedereen heeft dus wel zijn eigen wettelijke adres (6A,B,C,D,E,F,G,H) maar we delen wel 1 grote meterkast en dus ook glasvezel kabel. Nu heb ik gisteren een abbonement afgesloten bij KPN voor glasvezel internet (1000). 

 

Wij hebben allemaal in onze studio een ethernet wandcontactdoos. Ik wil niet dat iedereen op mijn netwerk komt, maar ik begrijp dat er maar 1 glasvezel abbonement actief kan zijn per huis (per kabel). Kan ik ervoor kiezen om iedereen de mogelijkheid te geven zelf een modem of router aan te laten schaffen en deze in hun eigen wandcontactdoos te pluggen? Kan ik dit dan ook zien vanaf een dashboard? Of hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik wil wel beheerder blijven van het internet, maar wil natuurlijk dat iedereen er gebruik van kan maken. Dan betaal natuurlijk iedereen voor 1/8e mee. 

 

Wie kan mij hier meer over vertellen?

 

Ik kan het niet vinden in de voorwaarden.

Paragraaf 7.1 en 7.2 @SaltyBart in de AV van januari 2023

 

Daar staat nergens dat je het niet mag delen, welke letterlijke tekst zie jij staan waarin dit verboden wordt? Ik zie het er oprecht niet staan.


7.1 U bent verantwoordelijk voor het gebruik van uw dienst Als u een dienst van ons afneemt, bent u verantwoordelijk voor het gebruik. Ook als iemand anders uw dienst gebruikt en u dat niet weet of er geen toestemming voor heeft gegeven. Alle kosten door het gebruik van uw dienst betaalt u.

en 

7.2 Gedragsregels waar u zich aan moet houden Het is belangrijk dat u zich aan de volgende regels houdt: • Onze diensten zijn bestemd voor eigen, redelijk en normaal gebruik. Daarmee bedoelen we persoonlijk gebruik voor privédoeleinden. Of als het diensten zijn die gericht zijn op zakelijke klanten: voor gewoon zakelijk gebruik. We vertrouwen erop dat u onze diensten alleen op die manier gebruikt.

@SaltyBart 

De tekst goed interpreteren. Er staat dus niet letterlijk dat iets verboden is, maar er staat letterlijk dat de abohouder verantwoordelijk is voor het gebruik van de dienst, zie 7.1 en dat de dienst bestemd is voor persoonlijk gebruik, zie 7.2, dus als je de dienst deelt met derden is het geen persoonlijk gebruik meer.

Duidelijk zo?

 


7.1 U bent verantwoordelijk voor het gebruik van uw dienst Als u een dienst van ons afneemt, bent u verantwoordelijk voor het gebruik. Ook als iemand anders uw dienst gebruikt en u dat niet weet of er geen toestemming voor heeft gegeven. Alle kosten door het gebruik van uw dienst betaalt u.

en 

7.2 Gedragsregels waar u zich aan moet houden Het is belangrijk dat u zich aan de volgende regels houdt: • Onze diensten zijn bestemd voor eigen, redelijk en normaal gebruik. Daarmee bedoelen we persoonlijk gebruik voor privédoeleinden. Of als het diensten zijn die gericht zijn op zakelijke klanten: voor gewoon zakelijk gebruik. We vertrouwen erop dat u onze diensten alleen op die manier gebruikt.

@SaltyBart

De tekst goed interpreteren. Er staat dus niet letterlijk dat iets verboden is, maar er staat letterlijk dat de abohouder verantwoordelijk is voor het gebruik van de dienst, zie 7.1 en dat de dienst bestemd is voor persoonlijk gebruik, zie 7.2, dus als je de dienst deelt met derden is het geen persoonlijk gebruik meer.

Duidelijk zo?

 

Ik lees hem anders, er wordt hier nergens verboden om het te delen met de “buren” of andere derden. Los van het feit dat dit niet verstandig is.

Er wordt hier verboden om bijvoorbeeld dikke serverruimten mee te hosten of containers vol bitcoinnetwerk’n, bitcoin miners enzv, andere illegale diensten aan te bieden.

 

Met andere worden, deze aansluiting mag alleen voor gewoon persoonlijk internet diensten of zakelijke activiteiten gebruikt worden.


@GonGon ben erg benieuwd. Hoe staan de zaken ervoor? Ben je inmiddels al wat verder gekomen? 


@GonGon ben erg benieuwd. Hoe staan de zaken ervoor? Ben je inmiddels al wat verder gekomen? 

Helaas nog niet heel veel verder gekomen, behalve: beneden in de meterkast komen alle kabels van de studio’s samen. Hier zit ook het kastje van de glasvezel, dus daar kan ik de modem plaatsen en alle kabels instoppen. Dan heeft iedereen tijdelijk internet op mijn abonnement. Geen idee of ik dat laatste daadwerkelijk ga doen maar dan heb ik in ieder geval wel internet. Enige is: er zit geen werkend stopcontact bij dus het is tot nu toe onmogelijk.. conclusie; wachten tot er stroom is: dan kan ik glasvezel aansluiten. 


@GonGon ben erg benieuwd. Hoe staan de zaken ervoor? Ben je inmiddels al wat verder gekomen? 

Helaas nog niet heel veel verder gekomen, behalve: beneden in de meterkast komen alle kabels van de studio’s samen. Hier zit ook het kastje van de glasvezel, dus daar kan ik de modem plaatsen en alle kabels instoppen. Dan heeft iedereen tijdelijk internet op mijn abonnement. Geen idee of ik dat laatste daadwerkelijk ga doen maar dan heb ik in ieder geval wel internet. Enige is: er zit geen werkend stopcontact bij dus het is tot nu toe onmogelijk.. conclusie; wachten tot er stroom is: dan kan ik glasvezel aansluiten. 

Ik had toch aangegeven dat een aanvraag via mijnaansluiting.nl nog evt zou kunnen?

Dat moet de eigenaar dan wel doen maar als KPN Nieuwbouw dit ook nog ziet als nieuwbouw, dan is het kosteloos.


@GonGon ben erg benieuwd. Hoe staan de zaken ervoor? Ben je inmiddels al wat verder gekomen? 

Helaas nog niet heel veel verder gekomen, behalve: beneden in de meterkast komen alle kabels van de studio’s samen. Hier zit ook het kastje van de glasvezel, dus daar kan ik de modem plaatsen en alle kabels instoppen. Dan heeft iedereen tijdelijk internet op mijn abonnement. Geen idee of ik dat laatste daadwerkelijk ga doen maar dan heb ik in ieder geval wel internet. Enige is: er zit geen werkend stopcontact bij dus het is tot nu toe onmogelijk.. conclusie; wachten tot er stroom is: dan kan ik glasvezel aansluiten. 

Ik had toch aangegeven dat een aanvraag via mijnaansluiting.nl nog evt zou kunnen?

Dat moet de eigenaar dan wel doen maar als KPN Nieuwbouw dit ook nog ziet als nieuwbouw, dan is het kosteloos.

Ja, ze gaan er mee bezig maar daarna niks meer van gehoord. Heb ze duidelijk gemaakt dat er gewoon 8 aansluitingen moeten komen ivm de regels van KPN. Maarja druk druk.. 


@GonGon ben erg benieuwd. Hoe staan de zaken ervoor? Ben je inmiddels al wat verder gekomen? 

Helaas nog niet heel veel verder gekomen, behalve: beneden in de meterkast komen alle kabels van de studio’s samen. Hier zit ook het kastje van de glasvezel, dus daar kan ik de modem plaatsen en alle kabels instoppen. Dan heeft iedereen tijdelijk internet op mijn abonnement. Geen idee of ik dat laatste daadwerkelijk ga doen maar dan heb ik in ieder geval wel internet. Enige is: er zit geen werkend stopcontact bij dus het is tot nu toe onmogelijk.. conclusie; wachten tot er stroom is: dan kan ik glasvezel aansluiten. 

ook nog niet eens volgens de voorschriften er moet een stopcontact aanwezig zijn/ geplaatst worden door monteur


@GonGon ben erg benieuwd. Hoe staan de zaken ervoor? Ben je inmiddels al wat verder gekomen? 

Helaas nog niet heel veel verder gekomen, behalve: beneden in de meterkast komen alle kabels van de studio’s samen. Hier zit ook het kastje van de glasvezel, dus daar kan ik de modem plaatsen en alle kabels instoppen. Dan heeft iedereen tijdelijk internet op mijn abonnement. Geen idee of ik dat laatste daadwerkelijk ga doen maar dan heb ik in ieder geval wel internet. Enige is: er zit geen werkend stopcontact bij dus het is tot nu toe onmogelijk.. conclusie; wachten tot er stroom is: dan kan ik glasvezel aansluiten. 

ook nog niet eens volgens de voorschriften er moet een stopcontact aanwezig zijn/ geplaatst worden door monteur

Niet helemaal. Er moet een 230v stroompunt aanwezig zijn of aangebracht kunnen worden middels een verlengdoos of nieuwe WCD. Dat nieuw aanbrengen kan ook door een externe installateur gedaan worden. Het is niet de eis dat dit kosteloos kan gebeuren. Er zijn namelijk ook genoeg andere providers waarvan de monteurs het niet kunnen of mogen. Veel eigen KPN monteurs kunnen en mogen het wel (mits er een deugdelijke hoofdschakelaar ingebouwd zit) maar andere providers meestal niet.

En dan nog is dat een eis van de laatste tijd. Paar jaar geleden stond dat er nog niet zo duidelijk bij.


@GonGon ben erg benieuwd. Hoe staan de zaken ervoor? Ben je inmiddels al wat verder gekomen? 

Helaas nog niet heel veel verder gekomen, behalve: beneden in de meterkast komen alle kabels van de studio’s samen. Hier zit ook het kastje van de glasvezel, dus daar kan ik de modem plaatsen en alle kabels instoppen. Dan heeft iedereen tijdelijk internet op mijn abonnement. Geen idee of ik dat laatste daadwerkelijk ga doen maar dan heb ik in ieder geval wel internet. Enige is: er zit geen werkend stopcontact bij dus het is tot nu toe onmogelijk.. conclusie; wachten tot er stroom is: dan kan ik glasvezel aansluiten. 

Wat leuk dat je reageert, al is het nog niet helemaal opgelost. Maar wat niet is, kan altijd nog komen. Niet opgeven hoor! Zorg er in ieder geval voor dat je er zelf geen nadelen van ondervindt. Dit geldt natuurlijk ook voor de overige bewoners. 


UPDATE: Ik heb eindelijk contact met de de verhuurder. Ze geven aan om mijn contract op te zeggen bij KPN, dat zij het opnieuw aanvragen voor het hele huis. Geen idee wat ze precies bedoelen, of ze nu glasvezel aansluitingen aanvragen of gewoon een abonnement op de enige glasvezelkabel willen afsluiten. Conclusie: ik heb nog steeds geen internet. 😓


@Ik_Combineer kan er zakelijk meer dan 1Gbit over de enige glasvezel die er ligt verdeeld worden over de meerdere studio's


@Ik_Combineer kan er zakelijk meer dan 1Gbit over de enige glasvezel die er ligt verdeeld worden over de meerdere studio's

Als ik mag antwoorden: Ja, als er 4 Gbit mogelijk is (XGS-PON). Nee, als er max 1 Gbit mogelijk is (GoF).

Omdat de aansluiting nog altijd FttH is gelden dezelfde max snelheden als bij Consumentenmarkt. 

 


Update nummer 2: 

 

hallo allen! Ik wil graag nog even een update geven over het internet. Inmiddels heeft de verhuurder zelf een abonnement afgesloten bij KPN en is zelfs de modem al geïnstalleerd. Blij? Nee! Want ik zit op de tweede verdieping, dus natuurlijk letterlijk geen bereik. Ik heb de verhuurder weer benaderd met het probleem. Ze hebben inmiddels een andere toon aangenomen, namelijk heel passief agressief. Mij is nu al 2x beloofd dat er versterkers komen, maar tevergeefs. 
 

Zelf heb ik geprobeerd om bedraad internet aan te leggen, aangezien er in de meterkast beneden 8 ethernet kabels hangen zonder stekker. Ik heb er een stekker aan gemaakt, en geprobeerd in mijn studio om een kabel in de wanddoos te doen.. helaas! Werkt niet. Toen kwam ik erachter dat er 2 (?) ethernet kabels uit de muur komen bij de boiler in de kast. Ook daar 2 stekkers aan gemaakt maar weer geen succes. Leuk feitje: in de meterkast beneden komt een grijze kabel uit en bij mij in de studio 2 groene. Is natuurlijk al raar maar ik wilde het toch proberen.

 

Conclusie; ik heb nog steeds geen internet, inmiddels bijna ruzie met de verhuurder en een hoop tijd gestopt in nutteloze dingen. Lang leve huren! 
 

ps. Mocht iemand nog een woonruimte in Nijmegen weten, beveel ik me graag aan. 😂


Neem zelf iemand in de hand die voor u die kabels uit komt zoeken. En daar de juiste stekkers op komt monteren. Want als je dat nog nooit gedaan hebt is de kans aanwezig dat ze gewoon niet goed zitten.

Draadloze versterkers heeft u niets aan denk ik. U moet een kabel naar boven hebben waar u boven uw eigen WiFi router op aansluit. Dan heeft u een eigen afgesloten netwerk in uw appartement. Geen versterker van KPN. Want daarmee heeft u geen eigen netwerk. 

Dat de verhuurder knorrig word is mogenlijk gewoon onkunde. Die weet zelf ook niet hoe het moet.


tja dan wordt het lastig, als er verder niks is  van kabels,  (neem aan dat ja aan alle 8 kabels een stekker hebt gemaakt, want anders zou die aansluiting ook bij je buren kunnen aankomen) 

 

 

 

 

 

 

 


Neem zelf iemand in de hand die voor u die kabels uit komt zoeken. En daar de juiste stekkers op komt monteren. Want als je dat nog nooit gedaan hebt is de kans aanwezig dat ze gewoon niet goed zitten.

Draadloze versterkers heeft u niets aan denk ik. U moet een kabel naar boven hebben waar u boven uw eigen WiFi router op aansluit. Dan heeft u een eigen afgesloten netwerk in uw appartement. Geen versterker van KPN. Want daarmee heeft u geen eigen netwerk. 

Dat de verhuurder knorrig word is mogenlijk gewoon onkunde. Die weet zelf ook niet hoe het moet.

Helaas is eigen netwerk dus niet mogelijk aangezien er maar 1 glasvezel kabel het huis in gaat.

 

ondanks ik weet dat een stekker eraan koppelen lastig is, denk ik niet dat het daar aan ligt. Het zijn gewoon denk ik niet de juiste kabels, aangezien er 8 liggen beneden en dan 2 in de studio. Klopt geen snars van. Is er geen manier om te testen welke kabel je moet hebben oid? 


tja dan wordt het lastig, als er verder niks is  van kabels,  (neem aan dat ja aan alle 8 kabels een stekker hebt gemaakt, want anders zou die aansluiting ook bij je buren kunnen aankomen) 

 

 

 

 

 

 

 

De kabels zijn genummerd en zover ik weet heb ik nummer 6, aangezien dit ook achter mn verwarming staat: App/6. 


Als er 8 appartementen zijn en 8 utp-kabels in de meterkast, dan zou je zeggen dat er iemand is geweest die heel goed voorbereidend werk gedaan heeft. Het is nu misschien alleen nog zaak om dat op correcte wijze af te maken.


is er een mogelijkheid dat je in alle appart

tja dan wordt het lastig, als er verder niks is  van kabels,  (neem aan dat ja aan alle 8 kabels een stekker hebt gemaakt, want anders zou die aansluiting ook bij je buren kunnen aankomen) 

 

De kabels zijn genummerd en zover ik weet heb ik nummer 6, aangezien dit ook achter mn verwarming staat: App/6. 

tja dat zou natuurlijk logisch zijn, maar of dat zo is weet je natuurlijk niet,  als je er  vanuit gaat dat je het goed hebt gedaan, is er een mogelijkheid dat je dit gaat testen in alle appartementen ?  als je dan wel internet in een van de andere hebt,  dan ben je al een stukje verder. 


De kabels zijn genummerd en zover ik weet heb ik nummer 6, aangezien dit ook achter mn verwarming staat: App/6. 

Wat zit er achter uw verwarming? Een wandcontactdoos? Kunt u daar een foto van plaatsen? 


De kabels zijn genummerd en zover ik weet heb ik nummer 6, aangezien dit ook achter mn verwarming staat: App/6. 

Wat zit er achter uw verwarming? Een wandcontactdoos? Kunt u daar een foto van plaatsen? 

Enkel een stukje schilderstape met die tekst erop. Overigens ben ik er net achter gekomen dat de kabel beneden als enige wel groen is, maar dat is er maar 1 beneden en dus opeens 2 boven? 


Als er 8 appartementen zijn en 8 utp-kabels in de meterkast, dan zou je zeggen dat er iemand is geweest die heel goed voorbereidend werk gedaan heeft. Het is nu misschien alleen nog zaak om dat op correcte wijze af te maken.

Helaas zijn ze daar heeeeel nalatig in. Ze blijven erbij dat ze alleen wifi aansluiten 


wellicht groene kabel van beneden naar appartement 1 van appartement 1 groene kabel naar appartement 2, en zo weer verder,  dan zal die kabel dus ook niet werken ( en heb dus van appartement 1 t/m 7, twee groene kabels en alleen op appartement 8 een groene kabel 

dan zou het dus wel logisch zijn om 9 kabels beneden te hebben ipv 8 


wellicht groene kabel van beneden naar appartement 1 van appartement 1 groene kabel naar appartement 2, en zo weer verder,  dan zal die kabel dus ook niet werken ( en heb dus van appartement 1 t/m 7, twee groene kabels en alleen op appartement 8 een groene kabel 

dan zou het dus wel logisch zijn om 9 kabels beneden te hebben ipv 8 

Ik ga binnenkort nog maar even kijken beneden hoe het zit. Volgens mij hebben ze allemaal grijze kabels behalve ik