Skip to main content

Afgelopen maandag is bij mij het glasvezelkastje aangesloten en getest en goed bevonden. Op advies van de monteur gebeld met KPN voor het omzetten van koper naar glas.

Toen bleek dat de opleverdatum op 7 november staat en dat omschakeling pas op 26 november kan. Ik heb al contact gehad hierover en er wordt geprobeerd de opleverdatum aan te laten passen dus hopelijk word ik sneller omgezet.

Ik snap alleen niet waarom het activeren zo lang moet duren. Misschien ben ik 'dom’ maar wanneer er toch een aansluiting gerealiseerd is en getest als goed dan zou het toch een kwestie moeten zijn van wat aanpassingen in het contract en het in de centrale actief maken van mijn aansluiting? 

Jos

Op zich heb je gelijk.

Maar op het moment dat jij belde was die glasvezelaansluiting blijkbaar nog niet gereed gemeld in de administratie van KPN (want die plandatum stond nog op 7 november). De monteur van KPN Netwerk/Glaspoort maakt je aansluiting klaar door de glasvezel af te monteren en te testen. Als alles goed loopt wordt deze dan die avond in de administratie van KPN Netwerk verwerkt (dat kan alleen in de avond en nacht). En de volgende dag, of als het langer duurde, de dag erop kan KPN als provider zien dat dit gelukt is.

Vanaf dat moment zou een koper->glasorder hooguit een weekje mogen duren. En dat zit dan vooral in het eventueel actief maken van de aansluiting in de centrale door een monteur. Als het een nieuw netwerk is dan is zelfs dat niet nodig omdat alles al vooraf aangesloten is in de centrale en het alleen een softwarematige activatie is.

Hallo @zanco48 misschien is er aan de kant van de centrale (wijk)kast iets nog niet klaar voordat e.e.a. werkend opgeleverd kan worden.

Maar als het goed is zit je nu nog op koper en heb je dus een goede verbinding.

Gewoon even geduld hebben nog.

Dank voor jullie reacties. Er wordt sowieso geprobeerd de opleverdatum te laten aanpassen dus hopelijk levert dat wat op…

En @JanD ik durf niet te zeggen hoe het in de wijkkast zit. Hier in Vlaardingen ligt in elk geval in mijn wijk al een maand of 9 de glasvezel in de grond dus ik neem voorzichtig aan dat de boel daar in orde is. 

En ja, ik heb een netjes werkende verbinding maar zou graag gaan genieten van de snellere opties die glasvezel biedt 😊

Dan ben ik heel benieuwd naar je ervaringen als het zo ver is.
Wil je daar dan op terugkomen hier ajb ?

( wat is je maximale snelheid nu ? )

@KeesYagi ik haal nu via koper rond de 80 mbit down en 20 mbit up, volgens mijn gegevens zou ik max 96 down halen via koper.

Zodra de boel werkend is zal ik een test doen en hier het resultaat melden.

Mooi, dank.

Maar eigenlijk gaat het er om wat je er van merkt bij het normale gebruik.
Helaas kun je in een experiabox geen gegevens zien zoals dat bij een fritzbox wel kan :

Vandaag nog contact gehad met KPN naar aanleiding van een mail van KPNnetwerk dat de aanleg afgemeld is maar de reservering nog stil stond. Blijkt dat ze geprobeerd hebben de order aan te passen maar dat daar een probleem in zit waar een andere afdeling voor ingeschakeld is. Wordt dus vervolgd.

Maar nu krijg ik net een mail van KPN dat ik nu een glasvezelpunt heb maar dat ik nieuwe apparatuur nodig heb (glasvezelkastje dus logisch) maar ook dat de monteur het aansluitpunt op mijn adres moet aanpassen wat maximaal 2 uur duurt (en nog steeds pas op 26 november).

Kan iemand uitleggen waarom een nieuw aangelegd aansluitpunt aangepast moet worden? Ligt vast aan mij maar ik snap het dus niet…..☹️

Reageer