Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel is niet aangesloten in nieuwe woning, kan dit alsnog gedaan worden?

• February 11, 2026
  • 10 reacties
  • 122 keer bekeken

Hallo Allemaal,

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, ik had een vraag over het glasvezel netwerk. Ik woonde in Rotterdam hiervoor en had KPN Glasvezel van 1Gb Upload en Download speed. 

Ik ben Sindkort in Den haag komen wonen met een tegenvaller, want ik ben erachter gekomen dat mijn woning geen glasvezel zou hebben. ( Of ten minste niet aangesloten )

Want als ik een postcode check doe kan ik zien dat ze bij mij in de straat hebben gegraven maar dat het bij mijn adres niet is aangesloten. Ik weet niet of het komt door de vorige bewoner of hoe het precies zit.. maar is het nog mogelijk om alsnog glasvezel te krijgen op mijn adres? 

Want ik nu ben ik naar ziggo overgestapt en het valt echt niet mee ik heb altijd al KPN gehad en wil heel graag terug. 

Ik hoop snel een reactie te ontvangen!

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Farly ,

Je geeft aan dat je al in de postcodecheck hebt gekeken of er glasvezel is aangelegd. 

https://www.kpn.com/internet

Het zou zomaar kunnen zijn dat de vorige bewoner destijds tijdens de aanleg van de glasvezel geen toestemming heeft gegeven om de glasvezelkabel naar binnen te mogen brengen. Als dat zo is, dan kun je via de klantenservice vragen of zij dit proces voor jou alsnog in gang willen zetten. 

Je kunt de glasvezelstatus (alleen) navragen aan de KPN klantenservice. 

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

10 reacties

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • February 11, 2026

Hoi ​@Farly 
Wat staat er op postcodecheck op KPN.com?
Als daar staat dat het leverbaar is dan kun je het bestellen.

Zo niet dan kun je zien of het bij KPNnetwerk staat, want dat is degene die het aanlegt, KPN zet alleen het signaal er op.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 11, 2026

@Farly 

Kijk bij de postcode check of buren bij jou in de straat wel glasvezel hebben.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • February 11, 2026

Hallo ​@Farly ,

Je geeft aan dat je al in de postcodecheck hebt gekeken of er glasvezel is aangelegd. 

https://www.kpn.com/internet

Het zou zomaar kunnen zijn dat de vorige bewoner destijds tijdens de aanleg van de glasvezel geen toestemming heeft gegeven om de glasvezelkabel naar binnen te mogen brengen. Als dat zo is, dan kun je via de klantenservice vragen of zij dit proces voor jou alsnog in gang willen zetten. 

Je kunt de glasvezelstatus (alleen) navragen aan de KPN klantenservice. 

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

• Auteur
  • Topper
  • February 11, 2026

Ja wanneer ik een postcode check doe zie ik dat het is groen is aangevinkt tot ‘’ We graven in je straat “ alleen “ We sluiten je woning aan “ & ‘’ Activeer Glasvezel ‘’ is niet aangevinkt en is grijs. 

Ik zal even contact opnemen met kpn via instagram kijken of ik dan hulp kan krijgen

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 11, 2026

@Farly 

Ik vrees dat je wel een glasvezelaansluiting kunt laten aanleggen maar dat je hiervoor zelf moet gaan betalen. En dat dat wel eens “flink in de papieren kan gaan lopen". Laat even weten wat de KPN zei.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 11, 2026

Het zal wel mee vallen denk ik, hier in de straat hebben ze een jaar geleden de glasvezels naar binnen gebracht en aangesloten, bij de buren welke geen toestemming gegeven hadden zijn een paar maanden terug de betreffende vezels ondergronds aangesloten op een zogenaamd BOP (Buiten Overname Punt).

KPN kan daarop vrij simpel een stuk glasvezel aansluiten en naar binnen brengen.

• Auteur
  • Topper
  • February 11, 2026

@Farly 

Ik vrees dat je wel een glasvezelaansluiting kunt laten aanleggen maar dat je hiervoor zelf moet gaan betalen. En dat dat wel eens “flink in de papieren kan gaan lopen". Laat even weten wat de KPN zei.

Hey Ja hun zeiden eigenlijk ook het zelfde enigste manier om nu glasvezel te krijgen is om het aan te vragen en waarschijnlijk ga ik er dan zelf ervoor moeten betalen..  

dat vind ik ook beetje vaag want als ik nu weer zou verhuizen dan heeft iemand anders het dan wel gratis ( wat ik een ander wel gun ) maar gewoon om het feit vind ik het een beetje vaag

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 12, 2026

@Farly 

Het is te hopen dat er al een glasvezel naar jouw huis is gelegd / ingegraven maar dat er geen aansluiting in jouw huis is gemaakt. De kosten zijn in dat geval beperkt tot het plaatsen van een kastje en het aansluiten van de glasvezelkabel. Steekt er misschien een oranje “draadje” uit de grond vlak bij jouw huis ?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 12, 2026

Ja wanneer ik een postcode check doe zie ik dat het is groen is aangevinkt tot ‘’ We graven in je straat “ alleen “ We sluiten je woning aan “ & ‘’ Activeer Glasvezel ‘’ is niet aangevinkt en is grijs. 

Ik zal even contact opnemen met kpn via instagram kijken of ik dan hulp kan krijgen

@Farly 

Hey Ja hun zeiden eigenlijk ook het zelfde enigste manier om nu glasvezel te krijgen is om het aan te vragen en waarschijnlijk ga ik er dan zelf ervoor moeten betalen..  

dat vind ik ook beetje vaag want als ik nu weer zou verhuizen dan heeft iemand anders het dan wel gratis ( wat ik een ander wel gun ) maar gewoon om het feit vind ik het een beetje vaag

@Farly 

Tsjaa, dat zat er wel in. Maar mocht je ooit verhuizen, dan kun je (indien een koopwoning) dit dan meenemen in de verkoopprijs van jouw woning. 

Maar goed dat je inmiddels contact hebt opgenomen met de klantenservice. Het belangrijkste is dat je nu het proces in werking heb gezet voor het naar binnen halen van de glasvezel. Het kan nog wel een tijd gaan duren voordat alles werkt. Lees meer over het hele proces in dit topic:

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 12, 2026

Goedemiddag ​@Farly en bedankt voor jouw bericht :)

Terechte vraag en als je eerder al zo tevreden was met glasvezel van KPN dan kan ik heel goed begrijpen dat je hier ook op je nieuwe adres weer gebruik van wenst te maken! Ik zie dat je al veel goede reacties vanuit de Community hebt mogen ontvangen en inhoudelijk kan ik weinig toevoegen aan datgene wat al is gezegd. 

Dat kan ik helaas ook niet uitsluiten. Mochten hier kosten bij komen kijken, dan zul je daar vooraf altijd over worden geïnformeerd! Ik hoop oprecht dat je met alle informatie die hier is verstrekt weet waar je aan toe bent maar mocht je toch nog verdere of aanvullende vragen hebben, laat het dan ook vooral weten!