Skip to main content
Vraag

Glasvezel is nog niet aangesloten maar DSL kan niet meer aangevraagd worden

• January 26, 2026
  • 17 reacties
  • 124 keer bekeken

Hallo,

Ik ben 2 maanden bezig geweest met een aansluiting van glasvezel in mijn appartement in Rotterdam. En heb deze maar geannuleerd.

Immers het pand is niet aangesloten op de straat.

Echter, iemand heeft DSL uitgeschakeld administratief, en ik kan geen DSL aanvraag indienen (geen netwerk beschikbaar zegt KPN).

Dit is een vinkje geweest, want ik heb een werkende DSL bij een andere provider maar die kan ik niet wijzigen, verlengen of overstappen.

De infrastructuur werkt dus wel, maar iemand wil mij dwingen naar glasvezel maar tegelijkertijd kan KPN dat niet leveren.

Ben ik nu de enige en eerste met dit probleem? Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Bedankt,

Etienne

17 reacties

• January 26, 2026

Je kan nu dus geen abonnement afsluiten bij KPN? 

Is het niet zo dat alle glasvezelaansluitingen ergens onderin het gebouw zitten, in een technische ruimte ofzo? En dat je zelf voor de kabel naar boven moet zorgen?

Is er een monteur geweest? Wat zei die?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 26, 2026

de helft van het pand heeft FTU, maar de monteur die kwam labelen zei dat het niet kon omdat de kabels beneden niet aangesloten zijn op de straat.

Dus nu kan ik niks aansluiten, noch DSL noch glasvezel.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 26, 2026

Ik ben 2 maanden bezig geweest met een aansluiting van glasvezel in mijn appartement in Rotterdam. En heb deze maar geannuleerd.

Immers het pand is niet aangesloten op de straat.

Misschien was het handiger geweest dat je KPN daar zelf achter had laten komen.

Dit is een vinkje geweest, want ik heb een werkende DSL bij een andere provider maar die kan ik niet wijzigen, verlengen of overstappen.

Ben je overgestapt met overstapservice?? Dan blijft je oude aansluiting gewoon actief en zal deze zelfs na 120 dagen weer permanent actief blijven (en zou je zelf op moeten zeggen).

Misschien wil KPN van de koper af en hebben ze daardoor DSL administratief uitgezet in hun eigen systemen (er ligt immers glas volgens hun systemen).

• January 26, 2026

de helft van het pand heeft FTU, maar de monteur die kwam labelen ...

Ik bedoel de gratis installatie monteur die komt nadat je een abonnement afgesloten hebt. Is die geweest?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 26, 2026

Ja was via overstap service.

KPN weet het wel. Vaak genoeg gebeld en in hun systeem staat ook “technische belemmering buiten schuld aanvrager om”

glaspoort en selecta infratechniek vaak genoeg gesproken ook.

Was een glaspoort monteur die wilde labelen en die heeft zelfs de straat (met zijn 3en) opengelegd en zag dat de “db nog gelast moest worden” (?). Pand dus niet op de straat zit.

Dus ik moet 4 Maanden na mijn annuleren afwachten voordat ik iets kan met mijn DSL? Sneller en makkelijker kunnen we het niet maken dan :-)

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 26, 2026

Dus ik moet 4 Maanden na mijn annuleren afwachten voordat ik iets kan met mijn DSL? Sneller en makkelijker kunnen we het niet maken dan :-)

Nee, ik bedoelde dat jouw opmerking dat je bij je oude provider niet kunt verlengen niet helemaal klopt. Die zal gewoon DSL blijven leveren totdat er van KPN een signaal komt dat je internet hebt bij een andere provider. En als die melding niet binnen 120 dagen na aanmelding komt, zal de overstapservice vervallen en blijf je gewoon bij die oude provider zitten (op DSL dus).

Op moment dat die 120 dagen verlopen is kan KPN volgens mij officieel ook geen nieuw verzoek voor overstap inschieten en zou jij zelf op moeten zeggen bij je oude provider (met alle risico’s van dien). In dat geval is het misschien beter KPN een signaaltje te geven dat je van hun aansluiting afziet (omdat ze het niet snel genoeg kunnen regelen).

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 26, 2026

Nee, ik bedoelde dat jouw opmerking dat je bij je oude provider niet kunt verlengen niet helemaal klopt.

De provider krijgt veel eerder dan klanten bericht van KPN (3 jaren van tevoren, in verband met 2-jarige duur bij particulieren of 3-jarige duur bij zakelijke klanten) zodat ze klanten op dit adres geen nieuwe abo of verlenging voor DSL aanbiedt.

• January 26, 2026

De gratis installatie monteur moet komen. Deze kan opdracht geven aan KPN Netwerk om glasvezel aan te sluiten. De medewerkers achter de telefoon kunnen dat niet. 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 26, 2026

Nee, ik bedoelde dat jouw opmerking dat je bij je oude provider niet kunt verlengen niet helemaal klopt.

De provider krijgt veel eerder dan klanten bericht van KPN (3 jaren van tevoren, in verband met 2-jarige duur bij particulieren of 3-jarige duur bij zakelijke klanten) zodat ze klanten op dit adres geen nieuwe abo of verlenging voor DSL aanbiedt.

Nee, maar dat betekent niet dat DSL automatisch afgesloten zal worden bij de oude provider, zonder dat er een nieuwe (werkende) aansluiting ligt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 26, 2026

Nee, ik bedoelde dat jouw opmerking dat je bij je oude provider niet kunt verlengen niet helemaal klopt. Die zal gewoon DSL blijven leveren totdat er van KPN een signaal komt dat je internet hebt bij een andere provider. En als die melding niet binnen 120 dagen na aanmelding komt, zal de overstapservice vervallen en blijf je gewoon bij die oude provider zitten (op DSL dus).

Op moment dat die 120 dagen verlopen is kan KPN volgens mij officieel ook geen nieuw verzoek voor overstap inschieten en zou jij zelf op moeten zeggen bij je oude provider (met alle risico’s van dien). In dat geval is het misschien beter KPN een signaaltje te geven dat je van hun aansluiting afziet (omdat ze het niet snel genoeg kunnen regelen).

Als ik op KPN of andere sites mijn postcode en huisnummer invul krijg ik bij KPN te zien:

“Helaas, op dit adres kan geen netwerk worden aangelegd. Klopt de postcode?”

KPN klantenservice zegt zelf dat ze geen DSL meer verkopen op dit adres.

Youfone idem dito.

Mijn buurman in dit complex kan zowel DSL als glasvezel aanvragen op KPN site.

(maar goed, glasvezel kan nog wel maanden/jaren duren als het pand niet op de straat aangesloten wordt)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 26, 2026

Nee, maar dat betekent niet dat DSL automatisch afgesloten zal worden bij de oude provider, zonder dat er een nieuwe (werkende) aansluiting ligt.

Nee, maar door een foutieve administratie is een blokkade ingesteld voor DSL. Geen provider (WBA of KPN) kan nog klanten op DSL aansluiten of verlengen ondanks glasvezel nog niet fysiek op dit adres ligt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 26, 2026

Nee, maar door een foutieve administratie is een blokkade ingesteld voor DSL. Geen provider (WBA of KPN) kan nog klanten op DSL aansluiten of verlengen ondanks glasvezel nog niet fysiek op dit adres ligt.

Inderdaad, en hoe kom ik van die blokkade af…….wordt door kpnnetwerk naar kpn klantenservice gestuurd en kpn zegt daar gaan wij niet over. En Youfone zegt ook, wij krijgen ook alleen aangeleverd wat er mogelijk is.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@etienne74. Welkom op de KPN Community! Erg vervelend dat je in het traject terecht gekomen bent dat je aansluiting op glasvezel steeds uitgesteld werd. Je hebt je gegevens ingevuld staan, dus ik heb even een kijkje genomen. 

Het is wel jammer dat je uiteindelijk hebt besloten om de aanvraag te annuleren. Het proces om jouw aan te sluiten op glasvezel liep namelijk nog en er was ook geen sprake van dat het niet ging lukken om jou aan te sluiten. Als dat het geval was, dan waren wij wel degene geweest die je bestelling hadden geannuleerd. Het kan wel zijn dat het wat vertraging heeft opgelopen doordat KPN Netwerk, Glaspoort en ingehuurde aannemers werden gehinderd in verdere acties. Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben gehad met de feestdagen die er tussen zaten, weersomstandigheden die niet meezaten of dat ze de planning niet helemaal rond kregen. Want als het goed is heeft de monteur die kwam labelen deze case intern doorgezet met het verzoek om opnieuw te gaan graven en lassen. Dat wil ik wel eens gaan proberen te achterhalen voor jou en dan ga ik ook kijken of er mogelijkheden zijn om jou (en enkele buren) op glasvezel te krijgen. Daar kom ik nog op terug! 

Om nog even wat zaken recht te zetten die worden genoemd in het topic, haal ik even wat quotes aan:

Die 120 dagen termijn is alleen belangrijk in de context dat het contract bij de latende provider binnen deze termijn moet aflopen om van de overstapservice gebruik te kunnen maken. De overstapservice zelf kan gewoon (mocht dat nodig zijn) twee jaar lopen tot het moment dat uiteindelijk de verbinding bij KPN werkt. Al die tijd dat de overstapservice loopt blijft dan gewoon je oude verbinding werken. 

De gratis installatie monteur moet komen. Deze kan opdracht geven aan KPN Netwerk om glasvezel aan te sluiten. De medewerkers achter de telefoon kunnen dat niet. 

Een installatiemonteur kan pas in actie komen zodra een KPN Netwerk of Glaspoort de lijn vrij heeft gegeven. Daar is hier nog geen sprake van. Voor meer informatie over het traject wat wordt afgelegd bij de glasvezelaanleg hebben we een mooi Kennisbankartikel gemaakt. 

Er is geen sprake van een foutieve administratie. DSL is dichtgezet op dit adres omdat glasvezel te bestellen is op dit adres. Dat er nog wat handelingen nodig zijn om de aanleg te realiseren kan voorkomen op sommige adressen. Het streven is om uiteindelijk iedereen op glasvezel over te zetten en daarom wordt DSL dichtgezet, zodat klanten en adressen niet onnodig achterblijven op een oude techniek. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 27, 2026

Dank voor deze uitleg.

Echter dat lost mijn probleem niet op.

Ik heb mijn aanvraag geannuleerd omdat ik nooit antwoord kreeg. Ik heb in december gebeld, en toen werd mij verteld dat ik in de 2e week januari gebeld zou worden. In de derde heb ik heb ik gebeld en toen zou ik binnen 24 uur gebeld worden. Dus na 2 dagen heb ik weer gebeld, en ook de beste man van KPN Netwerk probeerde te bellen met Selecta en/of Glaspoort. Maar kwam er ook niet door.

Dus niemand kon iets zeggen wat de status of planning is. En daar ik van VvE beheerders gehoord heb dat sommige panden jaren wachten op aansluiting heb ik dan de stekker er maar uit getrokken.

Overigens had de monteur niks doorgezet, hij vroeg mij om het te melden eind november.

Van de 12 kolommen in het pand zijn er nu 5 aangesloten zag ik (via VvE bestuur); dus dat gaat nog maanden/jaren duren.

Er is geen enkele reden om mijn DSL dicht te zetten. Mijn buurman (zijn meterkast zit naast de mijne) kan zowel DSL als Glasvezel aanvragen. Dus ik moet ook gewoon DSL kunnen aanvragen/verlengen/overstappen etc. Oftewel wel degelijk puur een administratieve actie.

(Ik heb zelfs van XS4All toen nog mijn pairbonding liggen en aangesloten in mijn meterkast, alleen daar is nu 1 lijn van actief omdat ik ergens anders zit).

Ik zie het DSL dichtzetten als een dwangmiddel om mij naar Glasvezel te krijgen, alleen die is niet operationeel en onduidelijk wanneer die wel komt. Dat accepteer ik niet. Ik wil best glasvezel maar blijf niet in het luchtledige hangen. Na annulering van de glasvezel moet alles teruggezet worden naar zoals het was. (rest van het pand van ca 100 appartementen kan wel DSL aanvragen….)

Alternatief is dat ik gewoon samen met mijn buurman een pair bonding DSL aansluiting neem dan, scheelt meteen in de helft van de kosten (2 meter UTP kabel is genoeg).

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Op zich begrijpelijk dat je de stekker eruit trekt wanneer je helemaal geen informatie krijgt. Je wilt toch weten waar je aan toe bent natuurlijk. De projectmanager die op het project zit heeft aan ons bevestigd dat ze druk bezig zijn in jouw buurt, alleen dat ze tegen wat doorvoerproblemen of terughoudende winkeliers/bewoners aanlopen. Daarom loopt het wat vertraging op. Helaas is het een vrij generiek antwoord, dus ik heb helaas ook niet meer informatie over wanneer je nou wel of niet glasvezel kunt verwachten. 

Dan wil je natuurlijk wel mogelijkheden houden op je DSL lijn en daar ga ik nog even achteraan. Daarvoor moet ik weer iemand anders mailen en dan gaan we zien wat die kan doen. Kom ik dus ook nog weer op terug!

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 29, 2026

Op zich begrijpelijk dat je de stekker eruit trekt wanneer je helemaal geen informatie krijgt. Je wilt toch weten waar je aan toe bent natuurlijk. De projectmanager die op het project zit heeft aan ons bevestigd dat ze druk bezig zijn in jouw buurt, alleen dat ze tegen wat doorvoerproblemen of terughoudende winkeliers/bewoners aanlopen. Daarom loopt het wat vertraging op. Helaas is het een vrij generiek antwoord, dus ik heb helaas ook niet meer informatie over wanneer je nou wel of niet glasvezel kunt verwachten. 

Dan wil je natuurlijk wel mogelijkheden houden op je DSL lijn en daar ga ik nog even achteraan. Daarvoor moet ik weer iemand anders mailen en dan gaan we zien wat die kan doen. Kom ik dus ook nog weer op terug!

Dank voor de opvolging.

Ja de VvE loopt ook tegen issues aan bij bewoners, maar goed sommige kolommen zouden aangesloten kunnen worden begreep ik toendertijd. Wellicht is dat niet prettig voor de aannemer, maar geen communicatie is altijd onwenselijk.

Vanmorgen heb ik via email doorgekregen (WBA team) dat er een incident ticket aangemaakt is voor IT, omdat er 1 programma niet goed staat. Ben benieuwd, zou max 5 dagen duren.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 30, 2026

Ik zag dat vanmorgen de DSL weer beschikbaar is voor mutaties.