Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel is nog niet binnen aangesloten, hoe gaat dat na aanvragen abonnement?

• December 18, 2025
  • 5 reacties
  • 56 keer bekeken

Kursad
Nieuwkomer

Waarom is het krijgen van een glasvezel aansluiting binnen zo lastig?

Ergens begin Oktober 2023 nieuwe woning gekocht hiervoor internet aansluiting aangevraagd via KPN. Deze waren in de veronderstelling dat de aansluiting al binnen lag, ik gaf aan dat het niet zo was. Monteur komt, ziet dat het inderdaad nog voor de deur ligt gaat weg. Vervolgens nieuwe afspraak en elke monteur of/en aannemer komt weer met “hij ligt al binnen” wat uiteindelijk niet zo blijkt te zijn. 1,5 jaar gewacht uiteindelijk en zonder internet gezeten. Vervolgens besloten om op koper te gaan, lekker makkelijk plug and play. Nu weer 1,5 jaar besloten om nog een poging te doen, weer kpn aansluiting aangevraagd, krijg weer een mail met 2 Januari kun je de spullen verwachten. Ja leuk, maar die aansluiting ligt niet binnen. Weer gebeld vorige maand, aangegeven, klopt niet wat er staat in het systeem, aansluiting ligt nog buiten. Oh oke prima geen zorgen hebben het geregistreerd, komt een monteur voor de aansluiting. Vandaag 18-12 weer gebeld want niks meer gehoord en de tijd tikt en uiteraard ervaring spreekt. Krijg ik inderdaad weer te horen, hier staat dat er al een aansluiting ligt binnen…

Nu vraag ik mij af, is het teveel moeite waardoor er niks gedaan wordt bij mij? Het lijkt bijna alsof ik als consument moet smeken voor een aansluiting. 
Nu is er weer een melding gemaakt maargoed, met de feestdagen is het natuurlijk weer te verwachten dat het nooit geregeld kan worden voor 2  Januari.

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi ​@Kursad . Welkom hier.

Begrijpelijk dat dit ontzettend frustrerend is. Je hebt duidelijk al genoeg rondjes in hetzelfde systeem gedraaid en daar wordt niemand vrolijk van.

Goed om te weten is dat het verhaal over kosten lang niet altijd klopt. In situaties zoals jij beschrijft, waarbij de glasvezel al in de wijk ligt en zelfs tot aan de woninggrens aanwezig is, hoeft het niet per definitie zo te zijn dat jij zomaar kosten moet maken. Dat hangt sterk af van wat er administratief én technisch precies geregistreerd staat, en daar lijkt het nu juist steeds mis te gaan.

Ik kijk hier graag even met je mee om te controleren wat er bij jouw adres bekend is en waar het proces vastloopt. Dan kunnen we ook meteen nagaan of een haalbaarheidsonderzoek nodig is of dat er simpelweg iets fout staat in het systeem dat steeds weer tot die “ligt al binnen”-melding leidt.

Je hoeft hier niet te smeken voor een aansluiting. Dit moet gewoon netjes uitgezocht worden. Kun jij je profiel aanvullen met postcode, huisnummer, klantnaam en de laatste 3 cijfers van je IBAN en mij daarna hier een seintje geven? 

één ding moet ik nog wel meegeven. De kans dat we dit voor 2026 gefikst hebben is klein. Dat kan ik nu even niet anders maken. 

5 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 18, 2025

@Kursad Glasvezel later aanvragen als het aanleggen van de wijk is meestal met extra kosten verbonden. Vraag hier een haalbaarheidsonderzoek of het überhaupt mogelijk is, en wat zal dan kosten.

Kursad
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 18, 2025

Glasvezel ligt al in de wijk en mogelijk al bij meeste mensen binnen. Glasvezelaansluiting ligt voor de deur, nog in mijn voortuin. De wijk is al aangelegd voordat ik hier kwam wonen.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • December 18, 2025

Glasvezel ligt al in de wijk en mogelijk al bij meeste mensen binnen. Glasvezelaansluiting ligt voor de deur, nog in mijn voortuin. De wijk is al aangelegd voordat ik hier kwam wonen.

Vaak heeft de oorspronkelijke bewoner er dan niet voor gekozen om het glasvezel naar binnen te laten trekken (die keuze zal toen wel gegeven zijn). Als je dit dan later nog wilt laten doen zijn daar wel kosten aan verbonden. Niet handig van de vorige bewoner. Ik heb hier beide Delta en KPN (glaspoort) naar binnen laten leggen, zonder dat ik een abonnement hoefde te nemen. Maar als iemand geen mensen of werkzaamheden in huis wil omdat het ‘te veel moeite’ is, ja, dan zit je daar als volgende bewoner ook mee.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 18, 2025

Maar binnen heb je nog geen glasvezelaansluitpunt. Om deze te maken en kabel naar binnen te voeren (gratis bij wijkaanleg) vraag KPN ook een bedrag (volgens mij vanaf 150,-€). Vraag toch gewoon een haalbaarheidsonderzoek aan, het is gratis en geen verplichting ermee verbonden. Dan weet je waar ben je aan toe bent.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 22, 2025

Hoi ​@Kursad . Welkom hier.

Begrijpelijk dat dit ontzettend frustrerend is. Je hebt duidelijk al genoeg rondjes in hetzelfde systeem gedraaid en daar wordt niemand vrolijk van.

Goed om te weten is dat het verhaal over kosten lang niet altijd klopt. In situaties zoals jij beschrijft, waarbij de glasvezel al in de wijk ligt en zelfs tot aan de woninggrens aanwezig is, hoeft het niet per definitie zo te zijn dat jij zomaar kosten moet maken. Dat hangt sterk af van wat er administratief én technisch precies geregistreerd staat, en daar lijkt het nu juist steeds mis te gaan.

Ik kijk hier graag even met je mee om te controleren wat er bij jouw adres bekend is en waar het proces vastloopt. Dan kunnen we ook meteen nagaan of een haalbaarheidsonderzoek nodig is of dat er simpelweg iets fout staat in het systeem dat steeds weer tot die “ligt al binnen”-melding leidt.

Je hoeft hier niet te smeken voor een aansluiting. Dit moet gewoon netjes uitgezocht worden. Kun jij je profiel aanvullen met postcode, huisnummer, klantnaam en de laatste 3 cijfers van je IBAN en mij daarna hier een seintje geven? 

één ding moet ik nog wel meegeven. De kans dat we dit voor 2026 gefikst hebben is klein. Dat kan ik nu even niet anders maken.