Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel KPN in Amsterdam Rivierenbuurt

  • June 2, 2026
  • 4 reacties
  • 53 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Wij hebben in ons complex al een jaar een glasvezelaansluiting. Echter deze is aangelegd door Open Dutch Fiber. KPN verdomd het deze aansluitingen te gebruiken en zegt dat zij zelf aan gaan leggen. Helaas, dit duurt nu al jaren en wij vrezen dat dit nog heel veel langer gaat duren. Te gek voor woorden dat KPN geen gebruik wenst te maken van een aansluiting die er al ligt. De buurt is maandenlang opengegooid voor de aanleg, zo ook dagenlang alle meterkasten open voor de aansluitingen en dat allemaal voor niets omdat KPN alleen hun eigen aansluiting aan wil leggen…  Geen idee waar deze instelling vandaan komt. Hoelang moeten wij nu nog wachten of worden wij dan toch gedwongen KPN op te zeggen en over te stappen? Het gaat hier, in ons complex, om 90 wooneenheden. Laat staan de rest van de buurt. Er is geen enkel uitzicht op wat KPN hier gaat doen. 

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hoi ​@Dutchie58. Welkom op de community! Ik begrijp dat dit frustrerend is. KPN kan niet altijd gebruikmaken van een bestaande aansluiting van een andere partij zoals Open Dutch Fiber. Daarom wordt in sommige gevallen gekozen om zelf glasvezel aan te leggen.

Via de Glasvezelwekker kun je je adres achterlaten en krijg je een melding zodra er iets verandert of beschikbaar komt.

 

4 reacties

rvk01
Slimmerik
  • June 2, 2026

Te gek voor woorden dat KPN geen gebruik wenst te maken van een aansluiting die er al ligt.

Ongelooflijk dat jij daar KPN op aanspreekt 🙄😉 Er komt heel wat bij kijken voor een provider om op een anders netwerk te mogen. Plus dat de prijs die jij daarvoor dan moet betalen in eerste instantie veel hoger zal liggen dan b.v. die van Odido (die al langer de afspraken met ODF heeft). Dat is voor KPN niet rendabel.

Geen idee waar deze instelling vandaan komt. Hoelang moeten wij nu nog wachten of worden wij dan toch gedwongen KPN op te zeggen en over te stappen?

Ja, natuurlijk wordt je dat. KPN levert niet op de ODF lijn. Dat hebben ze wel duidelijk gemaakt (zie onder). Als je dan toch glasvezel wilt hebben over die lijn, dan moet je dus naar een provider die daar wel afspraken over heeft.

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/lokale-glasvezelaanbieder/open-dutch-fiber

 

 


Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Dutchie58. Welkom op de community! Ik begrijp dat dit frustrerend is. KPN kan niet altijd gebruikmaken van een bestaande aansluiting van een andere partij zoals Open Dutch Fiber. Daarom wordt in sommige gevallen gekozen om zelf glasvezel aan te leggen.

Via de Glasvezelwekker kun je je adres achterlaten en krijg je een melding zodra er iets verandert of beschikbaar komt.

 


Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • June 25, 2026

Te gek voor woorden dat KPN geen gebruik wenst te maken van een aansluiting die er al ligt.

Ongelooflijk dat jij daar KPN op aanspreekt 🙄😉 Er komt heel wat bij kijken voor een provider om op een anders netwerk te mogen. Plus dat de prijs die jij daarvoor dan moet betalen in eerste instantie veel hoger zal liggen dan b.v. die van Odido (die al langer de afspraken met ODF heeft). Dat is voor KPN niet rendabel.

Geen idee waar deze instelling vandaan komt. Hoelang moeten wij nu nog wachten of worden wij dan toch gedwongen KPN op te zeggen en over te stappen?

Ja, natuurlijk wordt je dat. KPN levert niet op de ODF lijn. Dat hebben ze wel duidelijk gemaakt (zie onder). Als je dan toch glasvezel wilt hebben over die lijn, dan moet je dus naar een provider die daar wel afspraken over heeft.

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/lokale-glasvezelaanbieder/open-dutch-fiber

 

 

Beste rvk01, 

En waarom mag ik KPN daar niet op aanspreken. Wij wachten in onze buurt, Amsterdam Zuid, al meer dan 10 jaar op glasvezel! En dat terwijl andere buurten in Amsterdam al jarenlang aangesloten zijn. Kan je niet begrijpen dat wij blij waren dat wij twee jaar geleden eindelijk (na meerdere malen met een opgebroken straat te hebben gezeten) dachten dat wij aangesloten zouden worden? Zeker toen wij bij elk appartement ook nog een een kastje kregen. KPN verwijst ons telkens maar weer naar hun planning maar dit volgen wij al jaren en jaren, zonder enige verandering. Dus ja, ik vind het normaal dat ik KPN hier op aanspreek!


rvk01
Slimmerik
  • June 25, 2026

Te gek voor woorden dat KPN geen gebruik wenst te maken van een aansluiting die er al ligt.

Ongelooflijk dat jij daar KPN op aanspreekt 🙄😉 

En waarom mag ik KPN daar niet op aanspreken. 

Ik begrijp je frustratie wel. Maar wat ik bedoelde is dat jij een bedrijf erop aan gaat spreken dat zij niet over een lijn van een ander bedrijf willen leveren. 

Dan kun je ook Ziggo en Delta aanspreken dat zij niet over de lijn van ODF willen leveren. Het is het goed recht van een bedrijf om dat niet te doen. Dat is helemaal niet 'te gek voor woorden'.

Als je dus over de bestaande lijn (ODF) internet wilt hebben, moet je bij de bedrijven zijn die daar ook over leveren. Je vraagt een Apple Store ook niet om een Samsung telefoon te leveren.

Ik begrijp de frustratie wel dat ze zeggen "het zit in de planning" en dat dat maar niet van de grond komt maar die planning gaat nu eenmaal over (vele) jaren.