Skip to main content

Ik ben aan het verhuizen naar een nieuwbouwwoning. Daar is o.a. KPN glasvezel beschikbaar (er is e.e.a. opgezet in de meterkast). Als ik het goed begrijp zou ik dan mijn modem aansluiten aan de glasvezelverbinding in de meterkast?

 

Waar ik tegenop loop is dat ik een TV in de woonkamer heb staan die ik wil verbinden met het internet middels een ethernet kabel. Naast de TV is er een Coax wandcontactdoos beschikbaar. Is het mogelijk om gebruik te maken van het glasvezelnetwerk en daarnaast niet allerlei kabels door de woning te hoeven halen maar simpelweg gebruik kan maken van de coax wandcontactdoos?

Hallo @Dardan010 , dan zou je een tv abo bij een lokale kabelaar moeten en het tv pakket opzeggen bij KPN.

 


Kabel vervangen, zal toch wel in een buisje zitten ?

Anders, wat ook kan, in geval van begane grond, via de kruipruimte.


Coax kabel vervangen in huis door netwerk kabel. Netwerk kabel ff vast maken coax en lach eruitrekken trekje automatisch netwerkkabel erdoor


Hoi,

Onlangs ben ik verhuisd naar een nieuwbouwwoning. Graag zou ik mijn TV in de woonkamer aansluiten op een ethernet kabel. Het volgende viel mij op in de meterkast:

 

 

Kortom, er ligt glasvezel klaar van KPN en er is een blauwe ethernet kabel die loopt naar de woonkamer. Daar heb ik de volgende twee aansluitingen in een wandcontactdoos:

 

 

Ik neem aan dat ik de blauwe kabel aan de modem kan aansluiten en op een of andere manier internet uit de wandcontactdoos kan verkrijgen? Wat voor kabel heb ik daarvoor nodig? En profiteer ik dan nog steeds van de snelheid van glasvezel?

 

Alvast bedankt!

 

Admin: dubbele topic samengevoegd met je al bestaande topic


Hallo @Dardan010 , als klant van KPN heb je met die aansluitdoos op de 2e foto niets van doen, dat is een coaxaansluiting van een lokale kabelaar, Ziggo bijvoorbeeld, daar kun je als KPN-klant dus niets mee.

In de meterkast moet dan het glasvezelmodem komen  op de plek van de beschermkap, dat kan en mag alleen een gecertificeerde KPN-monteur doen, daar wordt dan die netwerkkabel op aangesloten en in de woonkamer wordt die netwerkkabel weer aangesloten op het KPN-modem wat daar komt te staan of te hangen.

 


Hoe heeft u nu internet? Of heeft u helemaal nog geen internet? Nog geen abonnement afgesloten? 

Die blauwe kabel zal niet naar die wandcontactdoos lopen. Kan het wezen dat er ergens anders nog een wandcontactdoos zit dier er anders uitziet?

Blauw is overigens een rare kleur voor een utp kabel. Meestal zijn ze grijs of wit. Utp kabels waar de stekkertjes vast aan zitten kun je wel in alle kleuren van de regenboog krijgen. Maar dit lijkt op een kabel waar later een stekkertje aangezet is.

En nu ik nog eens wat verder inzoomt op de foto: is het überhaupt wel een utp kabel? Hoeveel koperen contactpunten heeft die? Een utp kabel moet er 8 hebben. Het lijken er 4. In dat geval is het gewoon telefoonkabel.


Hallo @Dardan010 , als klant van KPN heb je met die aansluitdoos op de 2e foto niets van doen, dat is een coaxaansluiting van een lokale kabelaar, Ziggo bijvoorbeeld, daar kun je als KPN-klant dus niets mee.

In de meterkast moet dan het glasvezelmodem komen  op de plek van de beschermkap, dat kan en mag alleen een gecertificeerde KPN-monteur doen, daar wordt dan die netwerkkabel op aangesloten en in de woonkamer wordt die netwerkkabel weer aangesloten op het KPN-modem wat daar komt te staan of te hangen.

 

@JanD dank voor je reactie. Dus er komen twee modems: een in de meterkast (de glasvezelmodem) en een in de woonkamer (de normale KPN-modem). Hoe worden deze met elkaar verbonden? Is het mogelijk om te voorkomen dat die kabel loopt tussen de meterkast door naar de woonkamer (bijv middels een andere aansluiting)? In de woonkamer staat COAX en een telefoonnetwerk aansluiting. 

 

Groet,

Dardan.


Hoe heeft u nu internet? Of heeft u helemaal nog geen internet? Nog geen abonnement afgesloten? 

Die blauwe kabel zal niet naar die wandcontactdoos lopen. Kan het wezen dat er ergens anders nog een wandcontactdoos zit dier er anders uitziet?

Blauw is overigens een rare kleur voor een utp kabel. Meestal zijn ze grijs of wit. Utp kabels waar de stekkertjes vast aan zitten kun je wel in alle kleuren van de regenboog krijgen. Maar dit lijkt op een kabel waar later een stekkertje aangezet is.

En nu ik nog eens wat verder inzoomt op de foto: is het überhaupt wel een utp kabel? Hoeveel koperen contactpunten heeft die? Een utp kabel moet er 8 hebben. Het lijken er 4. In dat geval is het gewoon telefoonkabel.

Dank @Nick83 voor je reactie. Volgens mij is het inderdaad een COAX aansluiting en de blauwe kabel een telefoonkabel.


Hallo @Dardan010 , in de meterkast wordt het eigenlijke glasvezelmodem aangesloten.

In de huiskamer het KPN-modem, waarvan de modemfunctie vervalt en het een (draadloze) router/switch wordt.

Die 2 verbindt je met een LAN-kabel, kwaliteit minimaal CAT5e of beter nog CAT6.

Als die blauwe kabel op de foto een LAN-kabel is die in de huiskamer uitkomt, kun je die daarvoor gebruiken.

 


Dat "KPN-modem" zoals @JanD dat noemt kan ook gewoon in de meterkast staan. Maar als je tv wilt in de woonkamer, dan zal daar alsnog een kabel naartoe moeten. 

De blauwe kabel zal dan dus waarschijnlijk een telefoonkabel zijn. Die kan vervangen worden door een utp kabel.


Dank je @JanD . Klopt het dat de monteur de modem in de meterkast aansluit aan het glasvezelaansluitpunt? En vervolgens een KPN modem in de woonkamer plaatst? Dien ik zelf voor de CAT6 kabel te zorgen of leveren jullie een lange kabel aan? 

 

@Nick83 als het goed is zou ik dus de COAX kabel kunnen trekken en vervangen met een UTP kabel?

 

Groet,

Dardan


coax kun je vervangen door een utp cat5e of hoger

ik doe dit altijd eerst trekveer en dan utp aan de veer

als het zwaar gaat iets inspuiten met wd40


Hallo @Dardan010 , als je ook een tv abo neemt bij KPN wordt daar een 10 meter lange lan kabel bij meegeleverd. Als je andere lengtes wilt zul je daar zelf voor moeten zorgen.

 

 


Welkom op het forum @Dardan010. Ik zag dat je twee topics over hetzelfde had aangemaakt, dus ik heb ze even met elkaar samengevoegd. Dat houdt het wel zo overzichtelijk voor iedereen :slight_smile:

Zo te zien heb je al veel suggesties en tips gekregen om de coax kabel te vervangen door een netwerkkabel. Kan je daarmee vooruit?