Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel niet beschikbaar in mijn flat – hulp gevraagd

• December 29, 2025
  • 16 reacties
  • 156 keer bekeken

Hallo KPN Community,

Ik wil aangeven dat ik in een flat gebouw woon.

Mijn buurt heeft glasvezel, maar mijn flat is niet aangesloten. Er was eerst een blokkade (vermoedelijk door de verhuurder), daarna is het project stopgezet en het dossier gesloten, zonder dat ik hierover iets te horen heb gekregen.

Ik heb zelf gebeld en gevraagd om uitleg, maar ik heb geen reden gekregen voor de stopzetting.

Ik wil graag weten:

1. Waarom is mijn flat afgesloten van het glasvezelproject?

2. Is er nog een mogelijkheid om alsnog glasvezel te krijgen?

Alle tips of ervaringen van anderen met soortgelijke situaties zijn welkom.
Alvast bedankt!

Jan

Beste antwoord door TDN

@Jandewit55 Bij flat heb je 2 manier om glasvezel aan te sluiten

• Binnendoor, je heb toestemming van alle onderburen en verhuurders nodig.
  • Buiten via buitengevel, je heb toestemming van gebouweigenaar nodig, en soms ook toestemming van gemeente nodig.

16 reacties

JanD
Superuser
  • December 29, 2025

Wat zegt de postcodecheck ​@Jandewit55 :

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/glasvezelcheck

• December 29, 2025

Gaat het om alleen jouw woning? Of om alle woningen in het gebouw? 

• Auteur
  • Topper
  • December 30, 2025

Voor alle woningen in het gebouw had ik reeds een haalbaarheidsonderzoek laten uitvoeren. Na maanden had ik hierop geen enkele terugkoppeling ontvangen. Vervolgens heb ik telefonisch contact opgenomen, waarbij werd aangegeven dat men moest wachten op goedkeuring van KPN Netwerk om het project te kunnen laten starten. Deze goedkeuring is uiteindelijk niet verleend. Dit heb ik tevens gemeld bij mijn eigen woningvereniging. Daarna werd mij verzocht om in januari 2025 opnieuw contact op te nemen. Dat heb ik gedaan, waarna mij is meegedeeld dat het dossier was stopgezet.

• Auteur
  • Topper
  • December 30, 2025

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 30, 2025

@Jandewit55 Waarschijnlijk ligt de reden niet in bereik van jou mogelijkheid, anders wordt wel meegedeeld. Als b.v. toestemming van verhuurder nodig is, vraagt men jou om de verhuurder te informeren en met de aannemer contact op te nemen. Je moet na paar maanden weer een haalbaarheidsonderzoek aanvragen en geduld hebben. Na ongeveer 3 jaren, zal KPN netwerk zelfs naar jou toe komen. Als de hele wijk al aangesloten is, zal de wijkcentrale voor koper deactiveert worden. Het is economisch niet zinvol alleen voor jouw flat de wijkcentrale actief te houden, een aansluiten aan glasvezelnetwerk voor jouw flat is de logische stap.

• December 30, 2025

Na ongeveer 3 jaren, zal KPN netwerk zelfs naar jou toe komen. Als de hele wijk al aangesloten is, zal de wijkcentrale voor koper deactiveert worden.

Dat zal zomaar niet gebeuren. Er zijn heel veel gebieden waar enkele adressen de deactivatie van een wijkcentrale nog vele jaren tegenhouden. 

• Auteur
  • Topper
  • December 30, 2025

Daarnaast wil ik vermelden dat zich in mijn flatgebouw ook een hotel bevindt. Eén verdieping die voorheen in gebruik was als kantoorruimte wordt inmiddels door het hotel gebruikt als hotelkamers.

Ik was eerder vergeten te vermelden dat zich onder mijn flatgebouw ook winkels bevinden die onder een andere verhuurder vallen. De verhuurder van het flatgebouw is Stadgenoot, terwijl de winkels worden verhuurd door Kroonenberg.

• December 30, 2025

Daarnaast wil ik vermelden dat zich in mijn flatgebouw ook een hotel bevindt. Eén verdieping die voorheen in gebruik was als kantoorruimte wordt inmiddels door het hotel gebruikt als hotelkamers.

Ik was eerder vergeten te vermelden dat zich onder mijn flatgebouw ook winkels bevinden die onder een andere verhuurder vallen. De verhuurder van het flatgebouw is Stadgenoot, terwijl de winkels worden verhuurd door Kroonenberg.

Dat maakt het er allemaal niet makkelijker op om glasvezel aan te leggen kan ik me zomaar voorstellen. 

Heb jij ooit wel eens bericht gekregen in je brievenbus dat er op jouw adres glasvezel aangelegd zou worden?

• Auteur
  • Topper
  • December 30, 2025

Ik heb helemaal niks gekregen in mijn brievenbus.

• December 31, 2025

Dan denk ik dat het nooit de bedoeling was om glasvezel aan te leggen in de flat. KPN wil gewoon (nog) niet. Ze hebben die flat buiten de aanleg van omliggende glasvezel gehouden vermoed ik.

• Auteur
  • Topper
  • December 31, 2025

ik had iets gehoord dat alle gebouwen in de toekomst aangesloten moeten worden aan glasvezel and dat ze dsl en coax weg gaan hallen klopt dat?

JanD
Superuser
  • December 31, 2025

Beste ​@Jandewit55 er moet helemaal niets, als er al glasvezel aangelegd wordt, wordt DSL mettertijd een keer uitgeschakeld, niet verwijderd.

Coax staat daar helemaal buiten en heeft met KPN niets van doen.

• Auteur
  • Topper
  • December 31, 2025

is goed bedankt ik was wel vergeten te zeggen de glasvezel kabel was tot mijn voordeur van mijn flat gebracht gaf the monteur aan toen ze voor de 2de keer kwamen voor een haalbaarheidsonderzoek hij had de schema ervan waar alle kabels gaan hij liet het zien en toen ze eens bezig waren om een winkel aan te sluiten op glasvezel zag ik de kabel daar liggen letterlijk voor mijn flat zin ingang

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • December 31, 2025

@Jandewit55 Bij flat heb je 2 manier om glasvezel aan te sluiten

• Binnendoor, je heb toestemming van alle onderburen en verhuurders nodig.
  • Buiten via buitengevel, je heb toestemming van gebouweigenaar nodig, en soms ook toestemming van gemeente nodig.

• December 31, 2025

Als er om de flat heen overal glasvezel aangelegd word, dan is de kans groot dat er ook wel een kabel vlak langs de flat ligt ja. En er zullen vast wel voorbereidingen getroffen zijn om de flat in de toekomst wel aan te sluiten.

• Auteur
  • Topper
  • December 31, 2025

bedankt voor de info.