Skip to main content
Vraag

Glasvezel niet beschikbaar, kan ik wel een abonnement afnemen?

• March 26, 2026
  • 11 reacties
  • 97 keer bekeken

Blijkbaar is er, ondanks de check, geen mogelijkheid tot KPN glasvezel internet op mijn adres.

nu kan ik internet via de koperverbinding krijgen, maar ik vraag mij af of dit veel verschil zal geven in het gebruik. Ik gebruik het voor wat kleine werkzaamheden en soms wat streamen, maar ik ben niet zo digitaal dus het internet zal niet intensief gebruikt worden.

verder vraag ik mij af of ik dan wel mijn huidige abonnement met de Nintendo Switch kan behouden, want dit was voor mij de reden om over te stappen.

Ik hoop op een snelle reactie zodat ik optijd zou kunnen cancelen indien nodig. Een telefonische verbinding met de klantenservice lukt gewoon niet, de verbinding wordt steeds verbroken en ik weet nu niet of ik dit abonnement moet opzeggen of niet. 

11 reacties

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 26, 2026

@Lotte.Lis 

Kun je wat meer informatie geven wat de KPN postcode check zegt (screenshot ?) ?

Doe eens de KPN snelheidstest. Wat voor snelheden haal jij ?

Het KPN abonnement blijft gewoon hetzelfde alleen de techniek vanaf de KPN centrale tot aan jouw huis/modem/router is anders. T.w. (A)DSL. Glasvezel klinkt natuurlijk heel sexy, maar veel mensen zijn geen “zware gebruikers” (zoals jij) en kunnen heel goed uit de voeten met (het wat tragere) ADSL.

Wil je regelmatig grote(re) bestanden “binnentrekken” installeer dan een downloadmanager. Die zorgt er dan voor dat, terwijl jij surft op het internet, bestanden op de achtergrond wordt binnengehaald.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 26, 2026

@Lotte.Lis 

Ik persoonlijk zou eens een flink aantal buren optrommelen om gezamenlijk eens een vuist richting KPN Netwerkbeheer (???) te maken. Als er meer mensen bij jouw in de straat een glasvezelaansluiting willen hebben, dan neem ik aan dat dan de KPN (???) sneller in actie komt en jouw straat (en jouw adres) sneller op glasvezel aansluit.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 26, 2026

Beste ​@Lotte.Lis je kunt een terugbelafspraak maken via onderstaande link of via Facebook, X of Instagram contact met KPN maken:

https://www.kpn.com/service/ugs?icid=contact:cd=community&campaignid=so:c=merk-community

Succes

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 26, 2026

Ik heb 8 keer een terugbelverzoek ingediend en steeds werd de verbinding verbroken zodra ik het gesprek accepteerde als zij mij belden. 

Via Instagram en Facebook kom ik op dezelfde pagina als via de website, als ik aangeef contact te willen opnemen. 

@WMG-N ik zal de check eens uitvoeren. Bedankt voor je reactie! 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 26, 2026

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 26, 2026

@Lotte.Lis 

Dit zijn hele goede waarden voor een ADSL verbinding. Bij deze snelheidstest wordt de verbinding even “maximaal belast”. In de praktijk zul je deze snelheden echter niet of nauwelijks halen.

De gehaalde snelheden zijn ook afhankelijk van meerdere factoren. Bijv. 1) het tijdstip op de dag, 2) drukte op het internet,  3) welke website(s) jij vaak bezoekt en 4) de elektronische componenten in jouw bijv. laptop, 5) ………. .

Je moet gewoon eens een week lang jouw internet “normaal gebruiken". Dan heb je ook een heel redelijk idee hoe snel jouw internetverbinding in de praktijk is en of de gehaalde snelheid aanvaardbaar is.

Nogmaals: deze snelheden “zien er goed uit" !!!!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 26, 2026

Beste ​@Lotte.Lis dat is geen kopersnelheid, maar een glasvezelsnelheid.

Alleen glasvezel kent synchrone up- en downloadsnelheden.

Dat heeft koper nooit gekund, bij een koper verbinding zou de verhouding 100/10 zijn en kan technisch gewoon geen 100/100 zijn ​@WMG-N 

Als je nu geen klant bij KPN bent, heb je glasvezel van een andere provider.

rvk01
Slimmerik
  • March 26, 2026

@WMG-N Dit is inderdaad geen ADSL.

Ik zie daar in de screenshot Odido staan met een IP adres van Odido. Dus dit zal glasvezel via Delta of ODF zijn (100/100 waar ze iets meer geven).

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 26, 2026

@WMG-N Dit is inderdaad geen ADSL.

Ik zie daar in de screenshot Odido staan met een IP adres van Odido. Dus dit zal glasvezel via Delta of ODF zijn (100/100 waar ze iets meer geven).

Dan zou mooi bij mijn huidige provider blijven als KPN op jouw adres nog geen glasvezel kan leveren.

@Lotte.Lis 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 26, 2026

Aha, weer wat geleerd.

@Lotte.Lis 

Het is mij niet helemaal duidelijk of je nu wel of niet een KPN abonnement hebt afgesloten. Zo ja, wat is dan de status is van jouw KPN abonnement. Heb je wel of niet al een brief van de KPN gekregen ter bevestiging van jouw KPN abonnement ?

Als je via een koperdraad bij de KPN internet “afneemt”, gaat dat met de ADSL techniek en die zal langzamer zijn dan wat je nu hebt.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Lotte.Lis en welkom bij de KPN Community. Super dat je hier een topic voor aanmaakt en fijn om te zien dat je al een hoop informatie hebt gekregen. 🙂

Nog even samenvattend voor het overzicht, als je op onze bestelpagina je postcode en huisnummer invult dan zie je daar welke snelheid er te halen valt. 
Bij mij (met glasvezel) staat er dan bovenaan bijvoorbeeld dit: 

Bij jou is dat ook zichtbaar, maar dan met de snelheden die jij kunt halen. Met alleen streamen en kleine werkzaamheden verwacht ik niet dat je 1 Gbit/s nodig zal hebben. Eerder 100 Mbit/s als je af en toe wat downloadt bijvoorbeeld.
Als dat haalbaar is en dat is ook het abonnement dat je hebt aangevraagd dan zit je naar mijn mening goed en hoef je niks te doen. De Switch 2 behoud je dan ook gewoon. 🙂

Hopelijk stelt dit je gerust. Zo niet, laat het gerust weten!
Voor de zekerheid ook directe linkjes naar onze Facebook en X (Twitter). Daar kun je ons ook een privébericht sturen en daar krijg je wat sneller reactie.