Skip to main content

Als collectant kom je in een straat daar je normaal niets te zoeken hebt. Nu kwam ik afgelopen woensdag op de Roede (8447CA, CB en CC) en bij een heleboel huizen steekt de glasvezel in de stoep boven de grond uit. Als ik dan vraag aan de bewoner waarom die glasvezel nog niet in huis is aangesloten, krijg ik één en al ellende te horen. De glasvezel is niet ver genoeg (onder stoep van de voordeur) gelegd en de monteurs die de glasvezel in huis plaatsen doen dit niet, omdat ze daar voor moeten graven en boren en dat mogen ze niet. De bewoners worden nu van het kastje naar de muur gestuurd en er zit nu geen enkel schot in de aanleg van glasvezel bij zulke bewoners. Bewoners hebben veel ellende met de kabelboer en zien er naar uit om een glasvezel verbinding te hebben. Geen echte “reclame” om glasvezel te nemen denk ik dan. Zo het er nu naar uitziet, gaat er nog heel wat water naar de zee stromen……… dat zulke mensen glasvezel kunnen gaan gebruiken………...

Meestal gaat het aanleggen gewoon goed hé...


Meestal gaat het wel goed. Blijkbaar hier niet.

Dank voor dit bericht. Het wordt snel opgepakt.


Meestal gaat het wel goed. Blijkbaar hier niet.

Dank voor dit bericht. Het wordt snel opgepakt.


Nick83 schrijft:

Meestal gaat het aanleggen gewoon goed hè...

Ja, dat klopt, maar elk geval dat het tòch fout gaat is er één teveel. En dat er fouten worden gemaakt is nu wel overduidelijk. Glasvezel aanleggen blijft mensenwerk, maar dan moet je ook in staat zijn om in te zien dat er fouten gemaakt zijn en die dan niet blijvend ontkennen alsof er niets aan de hand is…...


Even nog aan aanvulling. Een huis dat eigenlijk tot de Lûken (8447 CM) hoort maar de oprit aan de Roede heeft zit met hetzelfde probleem als mensen op de Roede. Roede en Lûken zijn aangrenzende straten en het zou mij verwonderen dat die paar mensen die ik gesproken heb alleen dat probleem hebben :-(


Stoep van de voordeur lees ik? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Is dat een plateau wat aan het huis vast zit?


Als collectant kom je in een straat daar je normaal niets te zoeken hebt. Nu kwam ik afgelopen woensdag op de Roede (8447CA, CB en CC) en bij een heleboel huizen steekt de glasvezel in de stoep boven de grond uit. Als ik dan vraag aan de bewoner waarom die glasvezel nog niet in huis is aangesloten, krijg ik één en al ellende te horen. De glasvezel is niet ver genoeg (onder stoep van de voordeur) gelegd en de monteurs die de glasvezel in huis plaatsen doen dit niet, omdat ze daar voor moeten graven en boren en dat mogen ze niet. De bewoners worden nu van het kastje naar de muur gestuurd en er zit nu geen enkel schot in de aanleg van glasvezel bij zulke bewoners. Bewoners hebben veel ellende met de kabelboer en zien er naar uit om een glasvezel verbinding te hebben. Geen echte “reclame” om glasvezel te nemen denk ik dan. Zo het er nu naar uitziet, gaat er nog heel wat water naar de zee stromen……… dat zulke mensen glasvezel kunnen gaan gebruiken………...

Voor degene die vragen wat je hierbij moet voorstellen. Gewoon een bosje glasvezel dat uit de grond komt en stinkt naar hondenpis. Een beetje in het idee van die fotos vanuit de Usa waar je fotos ziet van projecten die nooit zijn voltooid door gebrek aan geld. Wij hebben dit ook al lange tijd voor de deur. 


Stoep van de voordeur lees ik? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Is dat een plateau wat aan het huis vast zit?


Dat “plateau” (opstapje) zit vóór de voordeur als ware om binnen te kunnen komen door de voordeur…….. De glasvezel aanleggers hadden de glasvezel onder dat “plateau” door moeten leggen en niet bij het begin van dat “plateau” moeten stoppen. Op deze manier kan de glasvezel niet in huis geplaatst worden omdat de monteurs niet de glasvezel mogen verleggen onder dat “plateau” :-(


Wij hebben ook zo'n plateau bij de voordeur. En dat is rotwerk om daar onder te graven. Dat moet helemaal met de hand gebeuren, je moet daar helemaal onder kruipen om die grond daar weg te vroeten. Kost veel tijd en energie. En na afloop moet je die grond uiteraard allemaal weer onder dat plateau terug stoppen. Mogenlijk heeft degene die dat aanbesteed heeft zn eigen daar flink op verkeken. Of die wist het niet. Die dacht dat er onder dat plateau gewoon kruipruimte zat. Achteraf had dat hier ook moeten gewoon moeten gebeuren denk ik, kruipruimte onder dat plateau. 

Er moet hier ook nog glasvezel aangelegd worden. Ik zit er aan te denken om hem gewoon aan de zijkant van het huis binnen te laten komen en dan via de kruipruimte de kabel overdwars naar de meterkast te laten gaan. Aan de zijkant van het huis zit da plateau er niet.


Nick83 schrijft:

> En dat is rotwerk om daar onder te graven.

Bij mij is er vantevoren bepaald waar de glasvezel in huis “kan” worden geplaatst. Meestal is dat de meterkast en in sommige gevallen is dat ergens anders in huis. In een zijstraat van mij hebben ze dit onder het raam van de woonkamer de glasvezel gelegd. Dus die komt niet in de meterkast maar in de woonkamer. Zo'n medewerker moet weten èn zien wat er wel en niet mogelijk is. Ik kan me eigenlijk niet aan de indruk onttrekken dat zo medewerker maar wat doet.

Ik ben geen bouw ondernemer. Een beetje bouw ondernemer moet weten dat je de (raket)boor niet onder dat plateau het gat voor de mantelbuis kunt “boren". Waarschijnlijk omdat daar een betonnen bak onder zit?

> Mogenlijk heeft degene die dat aanbesteed heeft zn eigen daar flink op verkeken. Of die wist het niet.

Een beetje bouw ondernemer met kennis van zaken weet dit en komt met een oplossing en houdt die mensen waar dit is gebeurd niet aan het coax lijntje. Zelf gaan graven is vanwege eventuele problemen af te raden. Dàt risico zou ik zelf niet nemen.