Skip to main content

Sinds dag voor kerst glasvezel.

snelheid 100 mb/s, ik meet in de middag met diverse aps gemiddeld 25 mb/s.

hoe kan dit? Is maar een kwart van het beloofde.

Die snelheid meet je met een bekabelde pc of laptop?


Beiden geen verschil


Dan gaan we aan de slag:wink: . Welk type modem heb je en wat is er zoal aangesloten qua randapparatuur? Gebruik je draadloze verbindingsets of andere apparatuur die data versturen via het elektriciteitsnetwerk?


Modem is expo v10a

Aangesloten kabel ITV Artis VIP2952

aangesloten wifi

TV, tablets, telefoon, laptop.

Aangesloten licht net

arqadyn WiFi versterker

Wifi printer laptop raspberry pi zero.

vlak bij en via de WiFi versterker meet ik de lage waarden.

is dit mogelijk het probleem?


Maakt trouwens niet uit, ook met WiFi repeater uit slecht

 


Ik zie dat je al een beetje op weg bent geholpen door Joep1965, @Qompaqniet. Ik ga mijn best doen om je verder te helpen. Zou je een speedtest willen doen en het resultaat daarvan als screenshot hier plaatsen? Ik ontvang graag een screenshot van de speedtest over wifi en een screenshot van de speedtest over de bekabeld verbinding. Ik wacht jouw reactie af.


Hierbij screen shot, dit zijn de gemiddelde waarden tijdens de dag.

 


tijdens meting, iTV aan, laptop, 

 


Wederom in de middag deze snelheden, maakt niet uit welk apparaat, in de morgen en late avond is het 100+


 


Zijn deze snelheden gemeten via een bekabelde verbinding? Je geeft ook aan dat je de televisie aan had. Als je deze uitzet en alleen een laptop verbonden hebt met het internet en dan een speedtest doet, waar kom je dan op uit?


Geen afwijkingen met of zonder tv


Zou je het modem eens een reset willen geven? Hiermee worden de instellingen van het modem teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Ik ben benieuwd of de snelheid hierna weer terug is.


Alles wordt gemeten met twee apparaten en op zelfde locatie.  Nu Ping 5 down 102 en Up 132

 


Dat zijn de snelheden die we graag willen zien!


Ja ik ook maar: dit is niet altijd zo.

Rond 08:00 klopt dit, gedurende de dag wordt het beduidend minder. Met vlagen gaat het dan weer naar normaal. Het is pas weer redelijk stabiel rond 23:00 hrs. Zou graag een continu meting uitvoeren direct op het modem. Kan echter niets vinden wat ik kan gebruiken. Kan indien software beschikbaar met bijv. Een RP4 in de meterkast meten en registreren.


Heel begrijpelijk. Ik heb ons gesprek nog eens teruggelezen, maar het is me eigenlijk nog steeds niet duidelijk of je de meting nou via wifi of via de bekabelde verbinding doet. Kan je mij dit nog vertellen? Dit is voor mij essentieel om het probleem te kunnen achterhalen.


Draad en wifi het maakt niet uit waarde is +|=~ het zelfde.


Wat vreemd. Ik ben even op onderzoek uit gegaan en meet op dit moment helemaal geen modem, wat ik ook behoorlijk vreemd vind. Als ik een andere meting uitvoer, zie ik het modem juist wel. Erg vreemd. Goed, ik zie ook een aantal onbekende routers/switches. Dat zijn de NETGEAR versterkers? Zou je eens willen testen hoe jouw verbinding is als je deze er tijdelijk tussenuit haalt? Dit is namelijk apparatuur waarvan wij de werking niet kunnen garanderen en daarom zullen we dit uit moeten sluiten.


Modem staat continu aan. Voorzover ik weet geen netgear apparatuur in huis. WiFi versterker is uit,,alleen twee powerline Kpn addaptors in gebruik.


Oké, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Heb je overdag misschien meer apparaten in gebruik dan in de vroege ochtend en in de avond? Hoe meer apparaten gebruik maken van het internet, hoe meer dit ook impact heeft op de speedtest. De snelheid wordt namelijk verdeeld over de apparaten.


Belasting is ongeveer gelijk.

Twee Rpi Zero met kamere, een Rpi Zero met temperatuur en druk sensor, Een Rp1 3 met P1monitor voor energie slimme meters. 1 of 2 iPads, KPN Itv box, Laptop werk, 2 Telefoons. Meting wordt altijd met het zelfde apparaat gemaakt. 

In de avond vaak ook blokjes op de TV, kwam nooit voor met het koper abonement

 

 


Het kan zij dat één van deze apparaten roet in het eten gooit overdag, waardoor je een tragere verbinding ervaart. Het is daarom belangrijk om dit te controleren. Ik wil je vragen de verbinding gedurende een dag te testen. Je begint met alleen de Experia Box en één apparaat om een snelheidstest mee te kunnen doen. Blijft de verbinding dan stabiel, kun je een tweede apparaat aansluiten. Blijft daarna de snelheid ook stabiel, dan kan je weer een apparaat aansluiten. Net zolang tot je alle apparaten weer hebt aangesloten of je tegen een dip in de snelheid aanloopt. Krijg je na het aansluiten van een bepaald apparaat een dip in de snelheid, haal dit apparaat er dan weer tussenuit. Sla het apparaat even over en ga verder met een ander apparaat. Aan het einde kan je dan nog een keer proberen het apparaat aan te sluiten dat eerder problemen gaf. Gaat het dan nog steeds niet goed, dan is dat apparaat mogelijk de boosdoener.

Je kunt eventueel ook gebruik maken van Wireshark. Hiermee kun je continu een meting doen op jouw netwerk. Je krijgt daarmee inzichtelijk wat er precies gebeurt.