Skip to main content

Goedemiddag,

Ik heb zojuist een upgrade besteld van 500mb naar 1GB, maar kreeg een mail dat over een paar dagen een monteur langs komt, die mogelijk 2 uur! nodig heeft om een aanpassing te doen.
Weet iemand wat dit inhoudt? ik heb op dit moment ongeveer een half jaar glasvezel met een Nokia GPON ONT en een Experiabox V12.
groetjes,

Hmm vreemd. Een upgrade is puur een software wijziging op het bandbreedte profiel daarvoor is geen monteur nodig. 
 

Jouw PON kastje kan de snelheid prima aan. Hij hoeft ook niets te patchen in je straat omdat PON staat voor passief optical netwerk. Dus geen actieve componenten die moeten worden omgeswitcht. 
 

Misschien nieuw modem zou kunnen, of ethernet kabel naar cat5e+ alles hiervoor kan die snelheid niet happen. Maar dat zou je kunnen opsturen. 
 

Weet niet wanneer die bandbreedte upgrades doorgevoerd worden. Theoretisch gezien zou je dit gelijk moeten merken.

 


Waarschijnlijk zal hij of zij 5 a 10 minuten nodig hebben om de ONT om te wisselen van GPON naar XGSPON. Dit kan ik uiteraard niet met zekerheid zeggen, maar verwacht dit wel.


Jouw PON kastje kan de snelheid prima aan. Hij hoeft ook niets te patchen in je straat omdat PON staat voor passief optical netwerk. Dus geen actieve componenten die moeten worden omgeswitcht. 

En toch wordt er ook bij PON gepatcht. Voor een overstap naar gigabit zal er altijd gekeken worden naar de load van een GPON-SFP en of deze hier nog genoeg voor heeft. Er wordt continu gemonitord of er genoeg bandbreedte beschikbaar is op een SFP-module en indien nodig wordt er een verbinding omgezet naar een andere. Dat iets passief is betekent niet dat er niets mee hoeft te gebeuren.

 

Ook acht ik de kans groot zoals @Ik_Hussel al aangeeft hierboven dat het een dragerwissel naar XGS.PON wordt inclusief nieuw ONT die hiervoor geschikt is.


bedankt voor de reacties, ik laat vanmiddag wel even het resultaat weten :thumbsup:


Hi @Flippie_78, fijn om te zien dat je hier al op weg geholpen ben en een boel informatie gekregen hebt! Het kan inderdaad gebeuren dat er een technische aanpassing op jouw verbinding nodig is om de nieuwe, hogere snelheid mogelijk te maken. We lezen graag hoe het bezoek van de monteur afgelopen is 🙂 Laat het ook gerust weten als je nog vragen hebt.


Sinds 4 oktober wordt er landelijk XGSPON geplaatst in PON gebieden.
Dus dit zou dan een PON migratie kunnen worden.


gpon inderdaad gewisseld, geen Nokia meer.

Werkt prima! mag ook wel eens gezegd worden!
Nogmaals bedankt voor de reacties!


@Flippie_78 Super, goed om te horen en dank voor de terugkoppeling!


gpon inderdaad gewisseld, geen Nokia meer.

Werkt prima! mag ook wel eens gezegd worden!
Nogmaals bedankt voor de reacties!

Die snelheden zou ik ook wel willen zien. Jammer dat KPN bij mij nog niet zo ver is :(

 

Â