Skip to main content

Speedtest geeft op dit moment (2020-12-15) het volgende resultaat:

download 52 Mbps, upload 29 Mbps

Na aansluiten van glasvezelverbinding wordt dit volgens de zojuist ontvangen email van KPN resp max. 50 Mbps download en max 5 Mbps upload. Geschat wordt dat normaal gesproken circa 85 % van deze max-waarden wordt gerealiseerd.

Mag ik concluderen dat aansluiting van glasvezel geen verbetering is? En wel een verslechtering; zie uploadsnelheid.

Voor DSL staat er denk ik 50 download  / 5 upload in je contract. Bij overgang naar glasvezel blijft je contract hetzelfde als je verder niet verlengd o.i.d.

Bij DSL wordt upload niet geknepen, bij glasvezel wel, maar voor zover ik weet op 50, dus je krijgt ‘45 gratis’ net als bij DSL je ‘24 gratis’ kreeg.

Als je gaat verlengen of andere wijziging doet waardoor je een nieuw contract krijgt, zal je wel 50 / 50 in je contract hebben staan. Maar de grote vraag is dan, wat verandert er nog meer. Soms is het nieuwe duurder voor jouw of worden er zaken weggelaten en je opzegtermijn is 1 jaar i.p.v. 1 maand.


Hoi @A Nonymus. Welkom op het KPN Forum. Ik verwacht dat jouw standaardsnelheid van jou abonnement op dit moment 50 download / 5 upload is en dat jouw werkelijke upload snelheid nu gewoon iets hoger is. Het is even afwachten wat er met jouw uploadsnelheid gebeurd wanneer je wordt overgezet naar glasvezel, maar ik verwacht dat je dan rond de standaard uploadsnelheid komt van 5 Mbit/s.