Skip to main content

Op dit moment hebben wij een abonnement van KPN voor tv, bellen en sneller Internet (100 / 10 Mbit/s). Er wordt glasvezel in onze wijk aangelegd en ik overweeg een glasvezelabonnement van KPN te nemen. De monteur zal binnenkort de glasvezel kabel aanleggen tot aan de meterkast. Onze Experia Box (V10) staat in de woonkamer, ongeveer 7 meter van de meterkast vandaan. Er ligt een groene kabel van de meterkast onder de woning naar de Experia Box. Wij hebben alleen geen kruipruimte meer, vanwege vloerisolatie door schelpen. Er is dus geen nieuwe kabel te trekken van meterkast naar Experia Box. 

Mijn vragen: als de glasvezel kabel in de meterkast wordt aangelegd, hoe gaat het dan verder? Krijg ik dan een FTU of een glasvezelkastje? En wordt de Experia Box dan via de (bestaande) groene kabel verbonden met de FTU of glasvezelkastje? En zo ja, heb ik dan kwaliteitsverlies van glasvezel naar groene kabel? Of is er een andere oplossing mogelijk?

Op zich zijn we nu ook al tevreden met sneller internet, dus glasvezel moet wel echt meerwaarde hebben in onze situatie.

 

Hi L, welkom op het forum. 

In de meterkast krijg je inderdaad een glasvezelkastje. Daar wordt de Experiabox op aangesloten met een netwerkkabel (utp). De vraag is dat wat voor kabel de groene kabel is, ik vermoed een telefoonkabel? Als er echt geen kabel getrokken kan worden zal de Experiabox in de meterkast geplaatst moeten, wat dan weer andere uitdagingen met zich mee kan brengen. Zoals het aansluiten van de televisie. 

Op zich zijn we nu ook al tevreden met sneller internet, dus glasvezel moet wel echt meerwaarde hebben in onze situatie.

Je hoeft uiteraard niet te veranderen als het zo ook goed bevalt. Laat de aanleg in ieder geval doorgaan, ook al neem je nu geen abonnement via glasvezel. Als je het later laat doen zal dat kosten met zich meebrengen namelijk.