Skip to main content

In het gebied (Hoogezand-Sappemeer) waar ik woon is KPN druk bezig glasvezel aan te leggen. Ongeveer 2 weken geleden is er ook bij mij glasvezel aangesloten. In de meterkast heb ik nu een aansluitpunt (FTU) zitten en via KPN en Solcon kan ik nu een abonnement nemen als ik een postcodecheck doe.

Helaas kan ik nog niet bij andere providers zoals T-Mobile, Online.nl etc. een abonnement afsluiten. Hier geeft de postcodecheck dan ook aan dat ik nog niet over glasvezel beschik of dat ze momenteel in mijn wijk bezig zijn.

Ik heb contact gehad met T-Mobile en die geven aan dat KPN dit vrij moet geven. Contact via KPN Netwerk NL geeft aan dat ze dit al hebben gedaan en dat ik bij T-Mobile of de andere providers moet zijn.

Ik heb me wat ingelezen en zie nu verschillende berichten. Met name over GPON. Klopt het als er bij mij GPON ligt dat ik totaal niet kan overstappen naar een andere provider en verbonden zit aan KPN? En hoe weet ik of er in mijn wijk gebruik word gemaakt van GPON?
Wie kan me hier meer over vertellen of is het nog een kwestie van geduld?

https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/ geeft aan dat ik over glasvezel beschik.
Doe ik een postcodecheck op fourstack (https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search) staat er dat er alleen koper beschikbaar is, echter staat er een geplande upgrade (27-11-2020) m.b.t. FTTH.

Hallo @Rosing1987 , GPon herken je aan het zwarte vierkante kastje van Nokia dat dan in de meterkast hangt.

 


Hallo @Rosing1987 , GPon herken je aan het zwarte vierkante kastje van Nokia dat dan in de meterkast hangt.

 

Ik heb nog geen Nokia kastje en/of abonnement. Alleen de lijn is naar binnengebracht en de FTU is afgemonteerd.


Hallo @Rosing1987 , GPon herken je aan het zwarte vierkante kastje van Nokia dat dan in de meterkast hangt.

 

Die je pas krijgt als je een abonnement afsluit :relaxed:


Als Fourstack ook nog niet aangeeft dat je nog geen glasvezel hebt maar nog als planning wordt weergegeven dan is de administratie dus nog niet bijgewerkt.
Dit kan soms wel even duren.
Bij KPN en Solcon kan je dan pre-orderen.
Als je je forumprofiel even aanvult met al je gegevens dan kan een webcare medewerker er even induiken.


Hallo @Rosing1987 , GPon herken je aan het zwarte vierkante kastje van Nokia dat dan in de meterkast hangt.

 

Die je pas krijgt als je een abonnement afsluit :relaxed:


Als Fourstack ook nog niet aangeeft dat je nog geen glasvezel hebt maar nog als planning wordt weergegeven dan is de administratie dus nog niet bijgewerkt.
Dit kan soms wel even duren.
Bij KPN en Solcon kan je dan pre-orderen.
Als je je forumprofiel even aanvult met al je gegevens dan kan een webcare medewerker er even induiken.


Bedankt voor je antwoord.
Hoogstwaarschijnlijk zijn ze dus nog druk bezig om de administratie af te ronden.
Het forumprofiel heb ik inmiddels geupdate met mijn adresgegevens.​​​​​​


Hallo @Rosing1987 , GPon herken je aan het zwarte vierkante kastje van Nokia dat dan in de meterkast hangt.

 

Die je pas krijgt als je een abonnement afsluit :relaxed:


Als Fourstack ook nog niet aangeeft dat je nog geen glasvezel hebt maar nog als planning wordt weergegeven dan is de administratie dus nog niet bijgewerkt.
Dit kan soms wel even duren.
Bij KPN en Solcon kan je dan pre-orderen.
Als je je forumprofiel even aanvult met al je gegevens dan kan een webcare medewerker er even induiken.


Vanmorgen op weg naar mijn werk waren ze bezig bij de wijkkast. Toen heb ik de medewerker van KPN even snel gevraagd en die gaf aan dat alles op basis van GPON is.​​​​​​ Ik hoop dat een andere provider dan wel kan leveren...


Er zijn providers die op GPON leveren, maar nog niet allemaal, is dus een kwestie van wachten tot het gereed gemeld is op fourstack en dan de provider van je keuze te contacten voor de mogelijkheden.


Ik heb ook eens gelezen dat andere providers hardware konden plaatsen in de centrales bij glas over het ‘oude systeem’.

Via GPon zou dat niet meer kunnen en is/wordt GPon een exclusiviteit van KPN.

 


Klopt, T-Mobile is nog niet zo happig om te gaan leveren over GPON, ook al vermelden ze nu via het forum dat ze een GPON kunnen leveren, maar ook weer zat die niet kunnen afsluiten.

GPON is het Docis van Ziggo, bij GPON gaat alles over 1 kabel en word in de wijk verdeelt zo heb ik begrepen, word het erg druk zul je dat als gebruiker gaan merken.

Bij het oude Regefiber glas heb je vanaf de centrale allemaal een eigen kabel, en is dus een eigen verbinding aanleggen makkelijker, T-Mobile is daar best veelvuldig aanwezig met hun ODF netwerk, wat overigens redelijk rustig word uitgebreid, toen Vodafone het nog had ging dat een stuk sneller, lijkt KPN wel toen ze Regefiber overnamen, stilleggen die handel.


Klopt, T-Mobile is nog niet zo happig om te gaan leveren over GPON, ook al vermelden ze nu via het forum dat ze een GPON kunnen leveren, maar ook weer zat die niet kunnen afsluiten.

GPON is het Docis van Ziggo, bij GPON gaat alles over 1 kabel en word in de wijk verdeelt zo heb ik begrepen, word het erg druk zul je dat als gebruiker gaan merken.

Bij het oude Regefiber glas heb je vanaf de centrale allemaal een eigen kabel, en is dus een eigen verbinding aanleggen makkelijker, T-Mobile is daar best veelvuldig aanwezig met hun ODF netwerk, wat overigens redelijk rustig word uitgebreid, toen Vodafone het nog had ging dat een stuk sneller, lijkt KPN wel toen ze Regefiber overnamen, stilleggen die handel.


T-Mobile levert inderdaad sinds kort over GPON, maar dan wel via de apparatuur van Glasoperator.
Nadat T-Mobile de vaste diensten van Vodafone over heeft genomen heeft T-Mobile hun ODF gebied niet meer uitgebreid maar dit gaat mogelijk wel weer gebeuren nu ze met GPON bezig zijn.

T-Mobile kan (nog) niet leveren op GPON via KPN-WBA, al zal dat wel mogelijk moeten gaan zijn in de toekomst.
Dan zouden alle providers die leveren via WBA dit ook via GPON moeten kunnen doen.