Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel via Odido maar niet via KPN?

• February 27, 2026
  • 6 reacties
  • 97 keer bekeken

Mijn bovenbuurvrouw is gebeld door iemand die glasvezel komt aanleggen. Het loopt via Odido en ze kreeg te horen dat Odido glasvezel in onze wijk verzorgt. Er hangt ook al een kastje dat een jaar geleden is aangelegd en neergehangen door een bedrijf dat ODF heet. Ik heb zelf het kasje nog niet omdat ik dus bij KPN zit die niet met dit bedrijf werken. 
Postcodecheck geeft aan dat er nog geen glasvezel via KPN is op mijn adres. Vraag is dus: klopt het wat Odido zegt en werkt KPN met ze samen hierin of moet ik afwachten tot KPN me aansluit?

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@Hsaw 

ODF (Open Dutch Fiber) is de netwerkbeheerder van dit glasvezelnetwerk, en Odido is de hoofdhuurder op dit glasvezelnetwerk, samen met nog wat andere kleinere providers.
Odido heeft zelf geen glasvezelnetwerk, maar is gewoon een provider die zijn diensten aanbied op het ODF glasvezelnetwerk.

KPN levert géén diensten via het ODF glasvezelnetwerk, en dat zal voorlopig ook niet gaan gebeuren.

KPN netwerkbeheerder legt ook zijn eigen glasvezelnetwerk aan, en daarop biedt ook Odido haar diensten aan, net zoals KPN de provider.

Maar KPN (de provider) levert dus haar diensten NIET aan op het ODF glasvezelnetwerk, wat nu in jouw buurt is aangelegd.

Dus als KPN klant zul je in jouw buurt gebruik maken van het DSL netwerk (verouderde kopernetwerk) met wat lagere snelheden dan op glasvezel.

6 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Kpn levert niet via ODF netwerk enkel via eigen glasvezel of de telefoon lijn. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Hsaw 

ODF (Open Dutch Fiber) is de netwerkbeheerder van dit glasvezelnetwerk, en Odido is de hoofdhuurder op dit glasvezelnetwerk, samen met nog wat andere kleinere providers.
Odido heeft zelf geen glasvezelnetwerk, maar is gewoon een provider die zijn diensten aanbied op het ODF glasvezelnetwerk.

KPN levert géén diensten via het ODF glasvezelnetwerk, en dat zal voorlopig ook niet gaan gebeuren.

KPN netwerkbeheerder legt ook zijn eigen glasvezelnetwerk aan, en daarop biedt ook Odido haar diensten aan, net zoals KPN de provider.

Maar KPN (de provider) levert dus haar diensten NIET aan op het ODF glasvezelnetwerk, wat nu in jouw buurt is aangelegd.

Dus als KPN klant zul je in jouw buurt gebruik maken van het DSL netwerk (verouderde kopernetwerk) met wat lagere snelheden dan op glasvezel.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 2, 2026

Goedenavond ​@Hsaw en bedankt voor jouw bericht :)

Eigenlijk kan ik niks meer toevoegen aan bovenstaande reactie van ​@Michel.uit.Arnhem en daarom heb ik zijn bericht ook als 'best answer' gemarkeerd! Voor eventueel wat meer context in algemene zin over de aanleg van glasvezel kan ik je nog het advies geven om dit artikel op onze Kennisbank eens door te nemen! Hopelijk weet jij waar je aan toe bent maar mocht je toch nog verdere of aanvullende vragen hebben, laat het ons dan ook vooral weten!

• Auteur
  • Topper
  • March 2, 2026

Bedankt voor de reactie. Er liggen zelfs 2 glasvezelkabels in mijn straat. Is ergens op te vragen of de 2e van KPN is?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

In den Haag hebben bepaalde wijken zelfs 4 glasvezel kastjes in hun meterkast. De straat zal echt wel open gaan als de volgende wilt aanleggen. De telecomwet verplicht gemeenten hier aan mee te werken.

• Auteur
  • Topper
  • March 2, 2026

Interessant. Ben benieuwd.