Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel via Solcon, niet via KPN?

• February 14, 2026
  • 15 reacties
  • 62 keer bekeken

Ik deed uit gewoonte de periodieke check of er al glasvezel beschikbaar is van KPN, wederom niet het geval, werd geadviseerd om contract bij Solcon af te sluiten. Wij hebben wel glasvezel van Delta in de woning laten aanleggen maar niet geactiveerd. Zag dat ik dan ook TV etc via Solcon zal ontvangen, daar ben ik wat huiverig voor, geen idee of ik dan dezelfde TV kanalen heb en programma's kan “opnemen” etc. Maar nu KPN verwijst naar Solcon kan ik denk ik wel vergeten dat hier ooit KPN glasvezel geactiveerd gaat worden. Beetje teleurstellend nieuws.

Admin: eigen topic voor bericht aangemaakt

Beste antwoord door Testkees

Even een update van mijn eerdere post toen ik tot de ontdekking kwam dat KPN hier geen glasvezel gaat verzorgen maar mij door verwees naar Solcon om daar contract af te sluiten. Ik ben zelf geen gamer en/of gebruik geen zware internet toepassingen. Aangezien mijn WiFi signaal via de Experiabox, en nog een KPN WiFi versterker op zolder, vrij zwakjes was heb ik gekozen voor een Fritz Box 7690. Signaal via die box heeft al beter bereik dan Experia en de versterker. Kan het mij verbeelden maar internet is volgens mij ook wat sneller (uiteraard wordt het geen glas snelheid) Ik kan er zo wel mee leven en wat mij betreft blijft het glas onaangesloten in de meterkast, dat scheelt ook weer maandelijks in de kosten. Fritz Box is prachtig en kan er zo wel mee toe.

15 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 14, 2026

Beste ​@Testkees Solcon is een 100% dochter van KPN en huurt capaciteit bij Delta.

Als je nu een abo hebt bij KPN via koper  en je gaat over naar Solcon via de glasvezel van Delta heb je het voordeel dat je je mailaccounts kunt behouden.

Verder zijn Solcon en KPN 2 totaal verschillende bedrijven met hun eigen apparatuur en diensten.

Je zou gewoon een vergelijking moeten maken tussen wat Solcon en KPN aanbiedt en op basis daarvan een keuze maken.

Succes.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 14, 2026

Zo “eigen” is de apparatuur van Solcon niet, ​@JanD. Modem is de Fritz!box (waar je bij kpn extra voor moet betalen), de TV ontvanger is de Arris VIP 5202. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 14, 2026

Bij Solcon kun je opnemen maar lang niet van alle zenders. Bij deze is dat niet mogelijk:

Ketnet, History, Love Nature, W-sport, InPlus, HGTV, Crime & Investigation, Filmbox, Viaplay TV, Cartoonito, Discovery Science, Investigation Discovery, Animal Planet, NPO Politiek, National Geographic Wild, ONS, France 2, Top40 TV, Eurosport 2, ESPN Compleet, Ziggo Sport Totaal, Cartoon Network,  Storyzoo & friends, Duck tv, Nick Jr.,  Nick Toons, RTL Telekids, Baby tv, TV Oranje, Schlager TV, Xite klassiek,  Stingray Djazz, Slam TV, Stingray Lite, 192tv, CNN, Euronews, BBC World, E! Entertainment, 24kitchen, Luxemburg tv, Arte, Film1 zenders, Duitse zenders, Al jazeera, Mediaset Italia, TV 538, NPO1,2,3 GOS.

Zie zenderoverzicht Solcon.

Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 14, 2026

Zo “eigen” is de apparatuur van Solcon niet, ​@JanD. Modem is de Fritz!box (waar je bij kpn extra voor moet betalen), de TV ontvanger is de Arris VIP 5202. 

Toch nog een klein verschil, bij Solcon zit t.ov. die van KPN op de afstandsbediening van de VIP 5202 geen knop voor Netflix, dit was voorbij aanleiding om toch nog één jaar bij KPN te blijven.

Ik wilde vorig jaar overstappen van KPN xDSL naar Solcon glas via Delta.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 14, 2026

Er zitten bij Solcon helemaal geen apps in, ​@srna513006 .

Maar daar zijn andere opties voor hè.

Smart-tv 😉,  streaming apparaatjes. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 15, 2026

@PeterG, ja, dat weet ik maar het ging even over de verschillen tussen KPN en Solcon.

Bij KPN is de VIP 5202 afstandsbediening voorzien van een Netflix toets maar bij de Solcon niet, dit terwijl de TV ontvanger hetzelfde is.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 15, 2026

Ik leg juist uit dat die Netflix knop ontbreekt omdat bij Solcon alle apps ontbreken@srna513006 .

De ontvanger is dus niet hetzelfde. Software is anders.

Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • February 15, 2026

Ja maar dat is voor een nieuwkomer / leek niet duidelijk want het typenummer van de TV box is is zowel bij KPN en Solcon hetzelfde.

Als je van KPN overstapt naar Solcon en je ziet daar hetzelfde typenummer dan zal je snel geneigd zijn om te denken dat je op je Solcon TV box ook Netflix kunt lijken.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 15, 2026

Ja maar dat is voor een nieuwkomer / leek niet duidelijk want het typenummer van de TV box is is zowel bij KPN en Solcon hetzelfde.

Als je van KPN overstapt naar Solcon en je ziet daar hetzelfde typenummer dan zal je snel geneigd zijn om te denken dat je op je Solcon TV box ook Netflix kunt lijken.

De TV-decoder kan wel een bepaald typenummer hebben en hardware, maar de providers kunnen er hun eigen firmware instoppen en bij de ene provider heb je dus die mogelijkheden en bij een andere provider heb je andere mogelijkheden met het zelfde typenummer box.

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • February 17, 2026

Even een update van mijn eerdere post toen ik tot de ontdekking kwam dat KPN hier geen glasvezel gaat verzorgen maar mij door verwees naar Solcon om daar contract af te sluiten. Ik ben zelf geen gamer en/of gebruik geen zware internet toepassingen. Aangezien mijn WiFi signaal via de Experiabox, en nog een KPN WiFi versterker op zolder, vrij zwakjes was heb ik gekozen voor een Fritz Box 7690. Signaal via die box heeft al beter bereik dan Experia en de versterker. Kan het mij verbeelden maar internet is volgens mij ook wat sneller (uiteraard wordt het geen glas snelheid) Ik kan er zo wel mee leven en wat mij betreft blijft het glas onaangesloten in de meterkast, dat scheelt ook weer maandelijks in de kosten. Fritz Box is prachtig en kan er zo wel mee toe.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 17, 2026

Ik hoor vaker berichten dat het zendvermogen van de Fritzbox beter is. Heel fijn om te horen dat het zo voor jouw is opgelost. 

• Auteur
  • Topper
  • February 17, 2026

Dank je Peter, de WiFi (De Mesh Wi-Fi-technologie) is inderdaad wat sneller en betere dekking. Volgens mij wordt mijn huidige ADSL verbinding ook met de tijd wat sneller omdat er steeds meer buren overstappen op de Delta glasvezel, kunnen Odido, Solcon en uiteraard Delta gebruiken want er komen nog steeds mensen van Delta langs de deur om te proberen of je wilt overstappen (Hé broer, wil je overstappen? 😂 ) Daardoor zal het dataverkeer afnemen op het koper en dat zal de resterende gebruikers ten goede komen. Of is deze theorie niet helemaal juist?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 17, 2026

Bij koper is de afstand van de centrale tot je huis bepalend. Niet hoeveel gebruikers er op zitten. Dat zal geen verschil maken. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • February 18, 2026

Hey ​@Testkees, welkom terug!  Ik heb je bericht en de reacties daarop even afgesplitst naar een eigen topic omdat het gesprek inmiddels over meer gaat dan alleen verschil in Pluspakket bij Solcon. Goed om te lezen dat jouw ervaring met een FRITZ!Box zo goed is. Verder klopt het wat Peter aangeeft. Je hebt een directe koperlijn van de centrale naar jouw huis. Dus hoeveel andere mensen ook koper hebben maakt niet uit. 

• Auteur
  • Topper
  • February 20, 2026

Geloof dat het in het verleden niet boterde tussen Delta en KPN en KPN daarom geen toegang kreeg tot het glasvezelnet van Delta, nu dochter van KPN: Solcon, wel toegang heeft gekregen op het Delta netwerk dan zal het een kwestie van tijd zijn maar uiteindelijk zal KPN zelf ook wel toegang krijgen is mijn inschatting.