Skip to main content

Situatie:
Beneden: gang: Modem v10a
Beneden: woonkamer: Superwifi 1
Etage 1: slaapkamer: Superwifi 2
Etage 2: zolder/kantoor: MacBook

 

Sinds ik thuis op zolder werk kamp ik met verbindingsproblemen met ons glasvezelnetwerk. Zo zijn er ongeveer 3 levels van snelheid. Eentje gaat zonder problemen 100-150 mb/s down/up, dat is tijdens de 5ghz verbinding. Naarna heb ik een verbinding die ongeveer 10-20 mb/s geeft. Dat zou nog redelijk werkbaar zijn. Maar dan is er ook nog het ongezonde 0.1-1 mb/s level van verbinding, en dit houdt je niet lang vol, geloof me. 

 

Na vele telefoontjes met klantenservice en monteurs zijn we er uiteindelijk uit; 2,4ghz is onwenselijk, 5ghz is de oplossing. Nu, hoe komen we tot een 5ghz verbinding is constant mijn vraag geweest? Deze vraag heeft men nooit goed kunnen beantwoorden via de telefoon. De Wifi-manager zou de oplossing bieden, maar zelfs al krijg ik verbinding met de online wifi-manager (niet altijd even handig met een 1kb/s verbinding), dan nog wisselt hij vrijwel nooit naar de juiste kanalen. 
Verder staat op onze Experiabox bij 2.4ghz RADIO = OFF. Maar de superwifi’s zullen het signaal nog wel doorsturen dunkt mij. 

 

Ook is mij vertelt dat als je met de Thuis app een paar keer onder de 20mb/s haalt (bij een 200mb/s verbinding) dat er dan een optie komt met gratis monteuraanvraag. Nooit gezien. App herkent netwerk ook zelden op zolder, terwijl er wel gewoon vol bereik is. 

 

Is er hier iemand die hulp kan bieden?  

Waarschijnlijk is de van de tweede super wifi niet toereikend voor de zolder. Ik vraag me zelfs al of ze wel verbinding hebben met elkaar. De beste opstelling is 1 in de hal, 1 op de eerste overloop en 1 op de tweede overloop. U kunt niet de 5 Ghz band niet apart instellen. Dus een andere opstelling is gewenst mits ze draadloos zijn. Als ze bekabeld zijn ligt dat anders. Overigens kan de wifi op de v10a gewoon aanblijven. Dus dan zou 1 op de eerste overloop en nr 2 p de tweede overloop ook moeten lukken.


Hallo @Joep1965 

Bedankt voor je snelle reactie. Op deze manier is het opgezet door meneer monteur, waar hij op alle plekken de snelheden heeft doorgemeten en we tot de conclusie kwamen dat de verbinding goed is. Ik zou de SW’s 1 verdieping omhoog kunnen plaatsen, maar ik denk dat de verbinding tussen modem en SW1 wordt verslecht, gezien hij bekabeld aangesloten zit, en er geen netwerkkabel naar boven gaat. 

Nogmaals, ik behaal de beoogde snelheden, maar enkel en alleen als mijn MacBook de 5ghz verbinding toegespeeld krijgt. 


U heeft op zolder met een ander toestel wel een behoorlijke snelheid?


Snelheid op telefoon wisselt, maar is bijna nooit onder 10 mb/s.

MacBook: 11.1 mb/s down en 2.84 mb/s up
iPhone: 14.3 mb/s down en 46.12 mb/s up


Update: Ik heb de tweede Superwifi op de eerste etage verplaatst naar een andere kamer. Nu lijkt de verbinding beter. Misschien ooit maar een 3e Superwifi in huis halen.

Zijn deze een beetje betaalbaar en evt. buiten KPN om te koop?


Euhm... heeft u al eens in MijnKPN gekeken? Ik heb daar staan:

20 euro voor 1 SuperWiFi.


Euhm… bedankt @Nick83. Het blijkt 20 euro korting op 100 euro per Superwifi punt. Voor 20 euro zou ik ze zo in huis halen, maar 80 tot 100 euro per punt vind ik wel een beetje ver gaan. Vandaar dacht ik, wellicht ergens anders ook te verkrijgen?


Hallo @Shrien , je kunt ook de volgende Experia Wifi's in de webwinkel kopen, kosten € 98 per paar.

Je moest ze wel bekabeld aansluiten, maar dat moet met 1 Superwifipunt ook altijd.

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1364547/starterskit-experia-wifi-2-stuks/?pos=500

De speciale KPN wifipunten zijn niet buiten KPN officieel te koop, behalve 2e hands op Marktplaats.


Euhm… bedankt @Nick83. Het blijkt 20 euro korting op 100 euro per Superwifi punt. Voor 20 euro zou ik ze zo in huis halen, maar 80 tot 100 euro per punt vind ik wel een beetje ver gaan. Vandaar dacht ik, wellicht ergens anders ook te verkrijgen?

Ow... aha... hoe krijgt KPN het toch altijd weer voor elkaar om zulk soort dingen op zo'n lullige onduidelijke manier neer te zetten... 😖😖😖