Skip to main content
Vraag

Glasvezelaanleg is gestokt en ook werkt één van de twee aders niet op koper

• September 19, 2025
  • 11 reacties
  • 97 keer bekeken

Goedemiddag,

Ik wil ff mij.n frustratie uiten. Ik heb op dit moment nog addl welke voor de helft werkt van de twee lijnen is er een op 290mtr afstand een breuk. Op zich niet zo erg aangezien ik al 2 maanden geleden aangesloten had moeten zijn op het glasvezel netwerk.

Maar nu komt het als je gaat navragen krijg ik te horen het ligt bij de aannemer. Als je wordt door verbonden met de aannemer wordt er gezegd er ligt een offerte bij kpn ivm meerwerk want ze moeten graven. Dit hoir ik nu al ruim een maand. Voorlopig zit ik dus met een half werkende aansluiting wat blijkbaar kpn niet zo erg vind. Vraag me af hoe snel ze dit oplossen voordat ik maar ga overstappen (tja ben maar 1 klantje). Wat moet ik in hemelsnaam doen zodat ze hier nu eens vaart achter zetten en mij ook op de hoogte houden.

Mvg Richard 

11 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 19, 2025

Beste ​@Mfreak had je al een koper (xDSL) met pairbonding dan, want standaard heb je xDSL via 1 ader.

Dus zo'n aansluiting:

pairbonding

• Auteur
  • Topper
  • September 19, 2025

Hallo Jan,

Wij zijn sins een paar maanden verhuisd. Wat hiervoor zat weet ik niet maar hebben een losse aansluiting welke naar een enkelvoudig kastje gaat. Daarvandaan zit er een splitter naar het modem

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 19, 2025

De aanleg van glasvezel en de wel (of niet) werkende tweede ader staan los van elkaar. Bij een defecte ader op pairbonding repareren wij nooit meer de aders tenzij ze beide defect zijn. Dit is beleid wat tijdens corona is begonnen dus al zo’n 5 jaar inmiddels. 

• Auteur
  • Topper
  • September 19, 2025

@Ik_Combineer 

Dank je voor je response dit mij ook idd al vertelt. Icm de aanvraag van glasvezel al helmaal. Echter begrijp ik niet waarom ze er geen urgentie achter zetten nu ze weten dan de huidige lijn niet goed is. Maar ze laten je wel betalen voor een abonnement wat niet volledig geleverd word!

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 19, 2025

KPN legt geen glasvezel aan. Dit doet KPNNetwerk. Dus er is 0 extra urgentie op de aanleg voor uw woning. Verder heeft u een werkende koperverbinding waar u gewoon diensten op kunt krijgen. Wat is er nu niet goed dan? 

• Auteur
  • Topper
  • September 19, 2025

@Ik_Combineer 

Kpn in hart en nieren zeker pfff

Kpn geeft wel de opdracht!!

Duss ja

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 19, 2025

Beste ​@Mfreak kun je eens een foto van jouw aansluiting (IS/RA-punt) plaatsen s.v.p.

• September 19, 2025

Kpn geeft wel de opdracht!!

Wat bedoel je hier mee? KPN netwerk geeft inderdaad opdracht aan een aannemer om glasvezel aan te leggen. Maar die aannemer gaat niet sneller werken ofzo omdat er bij jou 1 ader niet werkt.

Dat er 1 ader niet werkt is niets bijzonders. De meeste klanten op koper hebben geen pairbonding en die hebben daarmee dus hetzelfde als wat jij hebt.

• Auteur
  • Topper
  • September 19, 2025

Ik begrijp dat ik hier niet op de juiste plek ben

Ik laat het hier maar bij blijkbaar is kpn niet capabell genoeg om zijn zaakjes op orde te krijgen.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 19, 2025

Nvt

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 22, 2025

@Mfreak Dat is natuurlijk een hele lastige situatie. Ik heb zelf als moderator van deze Community niet direct invloed op de agenda van de netwerktak van KPN. Ik vrees dat het feit van een defecte ader ook niet direct een versnellende factor is. 

Ik hoop dat er snel duidelijkheid is en dat glasvezel snel kan worden aangelegd bij jou!