Skip to main content

Geachte heer, mevrouw,

Onlangs zijn er in onze wijk in Zwolle Zuid werkzaamheden verricht t.b.v. de glasvezelaansluiting. Jullie hebben vooraf netjes brieven met informatie verstuurd. Leuk en aardig dat glasvezel, maar hier hadden wij totaal geen belang bij. Wij hebben daarom ook geen toestemming gegeven, omdat ze anders met een compressor een gat blazen onder de grond om de kabel door heen te duwen. Uiteindelijk zal dit resulteren in een (kleine) uitzakking van de tegels. Het idee stond ons ook niet aan een aantal tegels eruit zouden worden gehaald door mensen die alles doen op basis van een zo laag mogelijk kosten plaatje. Dit gaat ten koste van de kwaliteit. Toen wij de glasvezelaansluiters bezig zagen werd mijn vooroordeel toch wel bevestigd. Alles werd slordig en gehaast gedaan. Ook werden er diverse tegels in de straat beschadigd en de veiligheid van de werkzaamheden was ver te zoeken. Wij waren blij dat wij geen toestemming hebben gegeven. Toen kwam de buurman even langs om een praatje te maken over de werkzaamheden en dat hij zelf al een klacht had ingediend i.v.m. kapotte tegels. Ik vertelde hem dat ik blij was dat wij geen toestemming hadden gegeven. Hij antwoorde daarop dat ze bij iedereen de kabel hebben aangelegd tot aan de deur. Vol ongeloof toch even gezocht naar een kabeltje en wat blijkt? Die zat er inderdaad! De tegels bij de voordeur en de bijkeukendeur waren er ook weer slordig ingelegd met verschil in hoogte. Jullie hebben volgens mij geen recht om zonder toestemming werkzaamheden te verrichten op iemands privé terrein. Mijn vraag is daarom ook aan jullie waarom jullie deze kabel toch hebben gelegd en wat jullie daar aan willen gaan doen? Grote kans dat onze tegels uiteindelijk een beetje gaan inzakken (de gat die geblazen is om de kabel door heen te duwen is natuurlijk wel een stukje groter dan de kabel zelf).  

 

Met vriendelijke groet,

Roy L.

Ariënsware, Zwolle

Er ligt waarschijnlijk ook een telefoonkabel. Toen die aangelegd is, 30 of 40 jaar geleden ofzo, toen heeft KPN hoogstwaarschijnlijk daarbij ook het recht afgekocht om later onderhoud aan deze kabel te mogen doen. Een glasvezelkabel er naast leggen zou je kunnen typeren als "onderhoud". Zeker met de gedachte in het achterhoofd dat waarschijnlijk over 10 tot 15 jaar het signaal van die koperdraad afgehaald zal worden. Puur juridisch heb je denk geen poot om op te staan. Maar ja, ze mogen natuurlijk geen tegels stuk maken.


Hoi Roy, welkom op het forum! Deze aanleg wordt gedaan door KPN NetwerkNL, dat is een losstaand onderdeel van KPN. Dat betekent dat ik hier inhoudelijk niets mee kan doen. Wel kan ik je van wat informatie voorzien. Je geeft aan dat je geen toestemming hebt gegeven. Ik neem aan dat je daarbij refereert aan de brief met code die je hebt ontvangen? Dit is de toestemming om echt de glasvezel tot in je huis aan te leggen, inclusief een aansluitpunt. Heel jammer dat je daar niet voor gekozen hebt. Een glasvezelverbinding geeft een meerwaarde aan je huis. Zonder die toestemming mag KPN NetwerkNL inderdaad niet in je huis komen. Maar wel kan, voor zover ik weet, de kabel tot aan de woning gelegd worden. Echter, voor definitief uitsluitsel daarover moet je bij KPN NetwerkNL zijn

Meer informatie over toestemming lees je hier.

 

Wel hoort natuurlijk, na de aanleg, de boel netjes achtergelaten te worden. Ik begrijp uit je bericht dat dit niet geheel het geval is. Als het goed is zit er in de brieven en dergelijke die jij gekregen hebt ook contactinformatie. Op die manier kun je contact opnemen met KPN NetwerkNL om dit te bespreken. Indien nodig kunnen zij dan ook iemand aansturen om naar de tegels te komen kijken en te herstellen waar nodig. Mocht je die informatie niet meer hebben vind je de contactinformatie ook op deze pagina.