Skip to main content

Hallo, even een vraag aan jullie hier.

 

Hoe zit het nu precies.

Een tijdje geleden (oktober vorig jaar ergens) hebben ze glasvezel aangelegd hier in de straat. Dit is al een tijdje klaar.

In November heeft KPNnetwerk de glasvezel naar binnen getrokken en dit kastje geplaatst (zie foto). In December zag ik via postcode check dat er glasvezel beschikbaar is. Dus ik bellen met KPN voor een monteur te laten inplannen.

Dit kon allemaal en zou gratis van dsl naar glasvezel omgezet worden.

Nu werd ik gisteren een week voor dat de monteur komt gebeld om e.e.a. te controleren.

Blijkt dat KPNnetwerk nog een extra kastje moet plaatsen en daardoor de monteur van KPN niet komt.

Hoe zit het nu? Wie plaatst nu wat?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

@Sluisie81 Het aantal betrokken partijen/mensen is groot (tel ze maar eens, vergeet niet de aandeelhouders) en sommigen hebben grotere macht dan de ander denkt zo lijkt het. Alles wat KPN gerelateerd is weet zo langzamerhand wel dat het streven is om voor een bepaald jaar een X aantal FttH aansluitingen te realiseren. De vijver van uitvoerenden is begrensd en het moet allemaal voor weinig geld natuurlijk. En doorgaans wordt de makkelijkste en/of meest lukratieve weg (eerst) gekozen. En eventuele discrepantie wegwerken hoort daar niet bij. Zelfs als bewoners 1000 a 2000 euro zelf betalen, is het makkelijk 3 maanden of langer wachten tot het uiteindelijk werkt. Ik hoop dat je i.i.g. nog voldoende snel werkend internet hebt.


Mensen die met hun handen werken, daar hebben we in Nederland nu 1maal een heel groot tekort aan. 


Nou hier even een update!

Vandaag ben ik gebeld door KPN Netwerk en heb ik een afspraak voor 28 februari gemaakt om alles gereed te maken om de glasvezel in gebruik te gaan nemen!

Van mijn vrouw kreeg ik door dat ze vandaag veel mannen met tablets door de straat zag lopen dus mijn actie zal misschien wel e.e.a. hebben aangewakkerd!

Nog even geduld hebben tot de 28e.

Ben benieuwd en hou jullie hier op de hoogte @Maja_ en @Ward_ !


@Maja_  is er even niet, dus vandaar dat ik reageer. Was nogal een boekwerk om door te lezen eerlijk gezegd. :sweat_smile:  Fijn dat er dan toch schot in de zaak zit. We zullen het topic blijven volgen. @Ward_ is ook echt een topper trouwens.


Weer terug! :raising_hand_tone2:

Wat heerlijk dat er eindelijk iets concreets af is gesproken! Ik ben keihard aan het duimen dat je vanaf de 28e eindelijk gebruik kunt maken van je glasvezelverbinding 😃


@Maja_ @Paul_ ,

Ik duim ook mee dat KPN Netwerk dan ook echt komt.

Daarna zal nog wel een monteur van KPN moeten komen om het dan aan te sluiten van koper naar glasvezel. Of kan de afspraak nu al gepland worden?


Het maken van een afspraak kan nu nog niet, omdat bij ons nu nog niet bekend is of je alle apparatuur zelf aan zal kunnen sluiten, of dat hiervoor nog een KPN monteur benodigd is. Als je aansluiting gereed is gemeld door NetwerkNL, gaat er een seintje naar onze leveringsafdeling en hoor je heel snel daarna benaderd te worden voor het maken van de afspraak als dit nog noodzakelijk is :slight_smile:


Ik snap er niets meer van!

Heb ik na veel contact een afspraak staan voor a.s. vrijdag dat KPN Netwerk komt doormeten etc....staan ze tussen de middag ineens voor de deur om....jawel door te meten!

Mazzel dat mijn schoenmoeder er toevallig was om mijn dochter van school op te halen anders stonden ze voor een dichte deur!

Lekker dan die afspraken!

Dus ben nu helemaal benieuwd of ze vrijdag nog komen en wat ze dan precies gaan doen!


Ik snap er niets meer van

Ik snap dat :rolling_eyes: Eerst kost het de grootst mogelijke moeite om een afspraak te maken en vervolgens staan ze ineens onaangekondigd op de stoep :thinking:

Totdat NetwerkNL iets aan ons doorgeeft over de status van je lijn, heb ik niks inzichtelijk. Ik had erg graag voor je na willen kijken wat er vandaag precies gebeurd is en of dit nu in gaat houden dat ze vrijdag niet meer hoeven te komen, maar ik kan je op dit gebied echt helemaal niks wijzer maken helaas!

Hebben ze je schoonmoeder hier veder niks over verteld?


@Maja_  ja erg vreemd allemaal!

Nee hebben ze haar niets over verteld verder.

Maar de NTU moet nog verder wel geplaatst worden dus dat zullen ze vrijdag dan wel komen doen.

Hoop dat het zover klaar wordt gemaakt dan jullie alleen de lijn nog maar om hoeven te zetten van koper naar glasvezel.


Laat je morgen weten of ze inderdaad bij je langs zijn geweest om de NTU te plaatsen? Hoop het van harte zodat dit eindelijk afgerond kan worden :smiley:


Hallo @Maja_ ,

Zou moest er nog even een belletje aan wagen naar NetwerkNL, bleek dat ze niet kwamen en er toch wat fout was gegaan omdat ze woensdag al waren geweest. Na een paar minuten in de wacht werd verteld dat er vandaag toch nog iemand kwam. En ze zijn inderdaad geweest.

De NTU is geplaatst en de glasvezel verbinding is actief. Kijk nu tv op kanaal 661. Die je alleen krijgt bij glasvezel.

Nu vraag ik mij af...mijn abonnement staat nu nog op basis...moet dit nog naar glasvezel? Want heb dus gewoon beeld/internet.

 


Interessant om ook eens een PON aansluiting te zien.

Jouw abonnement hoeft overigens niet aangepast te worden, dan kan gewoon "basis" blijven.


Wat is een PON aansluiting? En wat is dat voor zwart kastje op die foto? 


Ja de monteur vertelde als ze zo'n grote kap erop plaatsten dat dan de hele wijk zonder zou internet zitten.


Dat zwarte kastje is de PON aansluiting....maar wat het precies is.....?

 

Edit:https://overons.kpn/nl/nieuws/2019/eerste-glasvezelaansluiting-ftth-met-pon-technologie

Dit dus!


Dat zwarte kastje is een ONT.

Dat is nodig om de GPON verbinding te laten werken (meeste glasvezel is op dit moment Point to Point), hier stukje uitleg ervan uit de wholesale documentatie:

In de WBA dienst wordt bij GPON een Optical Network Terminal (ONT) meegeleverd en wordt het koppelvlak elektrisch. De ONT is een actief onderdeel, communiceert met de DSLAM en wordt actief beheerd waardoor de ONT bv op afstand uitgelezen kan worden. Bij de initiële levering zal de ONT eenmalig geactiveerd en daarmee onder beheer gebracht worden.


Super dat het aansluiten gelukt is! Duurt even, maar dan heb je ook wat :wink:

Omdat je nu op ons snelste glasvezelnetwerk aan bent gesloten, zijn er géén opties meet die je niet bij ons kunt bestellen, álles is nu mogelijk :grinning:Je kunt je huidige abonnement behouden, dan verandert er niets aan wat je nu hebt behalve dat de lijn stabieler zal zijn, er minder risico is op verstoringen en dat je alvast helemaal klaar bent voor de toekomst. Ook is het mogelijk om je huidige abonnement te behouden maar dan met sneller internet, 100/100, 200/200 én 500/500 zijn nu beschikbaar bij jou. Daarnaast is het mogelijk om je abonnement te wijzigen naar een KPN Hussel abonnement en over te stappen op 4K tv, mocht je al een 4K tv in huis hebben :slight_smile:

 

 


Dank Maja, voor nu zitten we helemaal goed zo!

Nogmaals dank voor al het er achteraan gaan!

Ook @Ward_ heel erg dank!


Okidoki dan is alles nu dus helemaal goed :smiley: Heel graag gedaan :blush:


Ik hoop dat KPN wel nog met een ONT voor PON komt die over de FTU geschoven kan worden. De glasvezel is dan goed beschermd en niet aan te raken. Zo'n fiberpatchkabeltje vraagt om moeilijkheden door te strak wegwerken in te korte bochten, of de stofzuiger er tegen aan.

Wat dat aan gaat vind ik de oude oplossing met een NTU die geplaatst wordt op de FTU beter. Als klant heb je dan alleen met de voedingsdraad en de netwerkkabelaansluiting te maken. Alles wat met glasvezel te maken heeft zit keurig onzichtbaar verborgen achter het geheel en is volledig beschermd.


Het zou inderdaad iets netter zijn zónder al deze losse kabels, daar geef ik je gelijk in :wink:  De ontwikkeling van dit soort apparatuur staat gelukkig nooit stil, ik kan me dus goed voorstellen dat ze hier nog mee aan de slag zullen gaan :relaxed:


Wat is een PON aansluiting? En wat is dat voor zwart kastje op die foto? 

Hallo @Nick83 , als ik het goed begrepen heb werd er ‘vroeger’ vanuit de centrale (straatkast) naar iedere woning afzonderlijk een glasvezelkabel gelegd.

Met het nieuwe PON-systeem ligt er slechts 1 glasvezelkabel in een bepaald gebied en van daaruit wordt er een aftakking naar ieder huis gemaakt, dat zou goedkoper in aanleg zijn.

Zie verder ook de aangedragen website met video.