Skip to main content
Beantwoord

Glasvezelaansluiting in CV kast buiten de woning

• January 22, 2025
  • 8 reacties
  • 114 keer bekeken

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6

De afgelopen periode is het een drukte in de wijk waar ik en ook mijn moeder woont. Er wordt glasvezel aangelegd. Afgelopen weken was het bij mijn moeders huis extra druk, want daar worden de aansluitingen gerealiseerd.

Gisteren was mijn moeder niet thuis en ze was ook niet op de hoogte gebracht dat ze iets moest doen, behalve dat er voor de tweede keer een aankondiging was dat ze zouden gaan aansluiten.

Aankondiging zonder datum

Zoals te zien staat hier geen datum op en kan je er ook geen rekening mee houden dat ze iets gaan doen en ik meen mij te herinneren dat zodra ze de aansluiting gaan realiseren dat je een brief krijgt met datum en op dit papier staat dat je een voorstel krijgt voor een afspraak.

Omdat mijn moeder er niet was en geen datum wist en zelfs niet wist waar ze het gingen plaatsen had zij niet haar kast waar de CV zich bevind open gedaan en had zij een verzoek gekregen om dit alsnog te doen, wat ook gebeurd is.

Vandaag is de aansluiting dan ook gerealiseerd

Gerealiseerde aansluiting

Wat ik dus al eerder zei is dit gebeurd in de CV kast en deze bevind zich buiten de woning net naast de WTD (Woning Toegang Deur) van mijn moeder.

Links de aansluiting bij CV en rechts de WTD. (gele balk is deur van CV kast)

Wat ik mij nu afvraag is gaat dit wel goed komen, want zover ik zelf denk plaats je de modem nabij deze aansluiting en dan heeft het trappenhuis een wifi verbinding, maar binnen in huis is deze toch een stuk slechter.

Wat betreft de woning kan ik zeggen dat dit een huurhuis is en dat ik snap dat de woningcorporatie bepaald waar deze aansluitingen uiteindelijk mogen komen, maar dat het niet werkt als de modem niet in huis staat. Naast de wifi zal er momenteel ook nog steeds een netwerkaansluiting nodig zijn voor de ITV-ontvanger en een kabeltje voor telefonie het huis in is ook wenselijk.

Ik wil wel zeggen dat de kabels netjes om goten gestopt zijn, zodat hier niet snel schade aan kan ontstaan.

Beste antwoord door MandersOnline

Bedankt voor deze reactie Vikash!

Ik heb al even gekeken naar de andere antwoorden en ook even verder besproken met mijn moeder wat ze wil. Inderdaad zoals ik al vermoedde kan ik een netwerkkabel van het glasvezelpunt door het gat met rooster in de muur krijgen en zullen we een gat moeten boren om een voldoende lange netwerkkabel door de muur heen te plaatsen zodat de modem weer op dezelfde plek komt te staan.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

• January 22, 2025

Het modem kan gewoon in de huiskamer staan. Maar er moet wel een kabel naar dit glasvezelkastje. Is er een stopcontact? 

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 22, 2025

Als je goed kijkt is er naast het kastje 1 stopcontact en die is voor de CV ketel, meer is er niet momenteel, maar als KPN monteur aansluit realiseren ze wel iets las ik, maar dacht dat je dat dan van te voren moest aangeven.

DennisA78
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+11
  • KPN Monteur
  • January 22, 2025

Van dat stopcontact kun je wel 2 maken dus dat is het probleem niet. Maar je zal bekabeld naar binnen moeten komen, en dus boren want ik neem aan dat er geen pvc buisjes de woning in lopen. Hoeveel kamers zitten er tussen dit hok en de woonkamer? Zou dat kwa route te doen zijn?

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 22, 2025

Er zit beneden een groot gat, die zie je niet op de foto. Ik meen dat er aan de binnenzijde van het gat een rooster zit waar een kabel doorheen kan, dan kom je in de gang uit en hoef je alleen nog maar 1 muur door te gaan qua boren of langs de muur van ca 1,5 meter en dan onder de deur door en weer zelfde afstand terug om in de huiskamer te komen, waar momenteel de modem al staat.

• January 22, 2025

Van dat stopcontact kun je wel 2 maken dus dat is het probleem niet.

Je kan ook gewoon een stekkerblok gebruiken.

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 22, 2025

Van dat stopcontact kun je wel 2 maken dus dat is het probleem niet.

Je kan ook gewoon een stekkerblok gebruiken.

Dat kan inderdaad, maar dan ligt die mogelijk wat lager bij de grond en die ketel heeft (warm)water en dat is niet echt veilig. Het stopcontact uitbreiden naar 2 aansluitingen heeft dan wel mijn voorkeur en dat is zoverre ik mij herinner niet zo moeilijk, al is het wel zo dat daar in huis de stopcontacten die er zitten de dozen in de muur een beetje op zijn, dus het plastic waar de schroeven in gaan voor montage die zijn niet zo heel erg best meer.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@MandersOnline. Het klopt dat het belangrijk is om de modem op een goede plek in huis te zetten voor een sterk wifi-signaal. Als de aansluiting nu in de CV-kast staat, kan het bereik in andere delen van het huis inderdaad minder goed zijn. Je zou inderdaad kunnen overwegen om een langere netwerkkabel te gebruiken, zodat de modem dichter bij het midden van het huis komt. Op deze manier is het ook makkelijker om jouw tv-ontvanger en vaste telefoon aan te sluiten op de ExperiaBox. 

Het beste kan je dit met de klantenservice of een monteur bespreken om een oplossing te vinden.

Fijn om te horen dat de kabels netjes weggewerkt zijn! 

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • January 24, 2025

Bedankt voor deze reactie Vikash!

Ik heb al even gekeken naar de andere antwoorden en ook even verder besproken met mijn moeder wat ze wil. Inderdaad zoals ik al vermoedde kan ik een netwerkkabel van het glasvezelpunt door het gat met rooster in de muur krijgen en zullen we een gat moeten boren om een voldoende lange netwerkkabel door de muur heen te plaatsen zodat de modem weer op dezelfde plek komt te staan.

Â